isg Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 hei! Hvordan regner jeg ut karaktersnittet mitt? Har f.eks. 5 norskkarakterer, eks. 4+4+4+5+5, 22/5=4.4, for så å regne ut snittet med de andre karakterene, dvs regne norsk karakteren som en karakter. eller teller hver norskkarakter like mye som en hvilken som helst annen karakter som f.eks geografi? Lenke til kommentar
aengas Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 hei! Hvordan regner jeg ut karaktersnittet mitt? Har f.eks. 5 norskkarakterer, eks. 4+4+4+5+5, 22/5=4.4, for så å regne ut snittet med de andre karakterene, dvs regne norsk karakteren som en karakter. eller teller hver norskkarakter like mye som en hvilken som helst annen karakter som f.eks geografi? Norsk karakteren telller som 3 ulike karakterer, hovedmål, sidemål og muntlig. Har du derimot komt opp i eksamen i norsk skriftlig og har 5 i standpunkt og får 4 på eksamen, da har du 4,5 i norsk hovedmål. Men ser du bort fra eksamene så teller norsk som 3 ulike karakterer (utrolig nok!!) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Går du på vgs eller ungdomsskolen? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Går du på vgs eller ungdomsskolen? har det noe å si da? regnes vel på samme måte? eneste untaket er at nynorsk bare gjelder i 10. klasse? Forresten må du huske på at du ikke skal regne med fag som ikke er avsluttende det året, og du må huske å ta med de karakterene som var avsluttende i fjord (eks: hvis du går i 10. klasse, må du ta med heimkunnskapskarakteren fra 9. klasse) Lenke til kommentar
isg Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 jeg holder på å forbedrer karakterer fra videre gående.. har 4 i standpunkt i norsk hovedmål og sidemål men 5 i norsk sidemål på eksamen, 4 i norsk hovedmål på eksamen, 5 i munntlig norsk. altså 5 forskjellige karakterer i norsk. teller alle disse karakterene likt? skjønnte ikke dette helt.. Lenke til kommentar
isg Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 det vil da si at jeg har 4 i hovedmål, 4.5 i sidemål og 5 i munntlig? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Går du på vgs eller ungdomsskolen? har det noe å si da? regnes vel på samme måte? eneste untaket er at nynorsk bare gjelder i 10. klasse? Det har alt å si, mtp at du har avsluttende fag både på gk, vkI og VKII. Til trådstarter: ALLE norskkarakterene teller. Det er det som er så utrolig teit med det norske skolesystemet. Norsk teller fem ganger så mye som andre fag. seks om du er uheldig Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Endringer i opptaksreglene fra og med 2009 05.09.2007 09:20 I Forskrift om opptak til høyere utdanning fra opptak til studieåret 2009-2010, rundskriv F-08-07 av 31.januar 2007 fra Kunnskapsdepartementet, kunngjøres følgende endringer i forhold til gjeldende regler: · Karakterpoengene vil bli beregnet på grunnlag av samtlige karakterer på vitnemålet. Det blir altså ikke lenger beregnet middelverdi av standpunkt og eksamen eller skriftlig / muntlig i fremmedspråk. · Fordypningspoengene forsvinner for alle søkere, også søkere fra Reform 94 som tidligere er tildelt fordypningspoeng. · Max antall realfagspoeng reduseres fra 6 til 4. Det vil bli gitt 1 realfagspoeng bare for fagene Matematikk R2 og Fysikk 2 i Kunnskapsløftet, og for 3MX og 3FY i Reform 94. Øvrige realfaglige fordypninger gir 0,5 poeng pr fag. Selv om det er mulig å ta realfag som ved summering gir mer enn 4 poeng, vil det altså være et tak på 4 realfagspoeng. For militær-/siviltjeneste eller folkehøgskole eller 60 studiepoeng høyere utdanning vil det bli gitt 2 tilleggspoeng, mot tidligere 3. · 5-årskravet i 23/5-regelen kan dekkes med 5 års utdanning, mens man tidligere måtte dokumentere minst et halvt års arbeidspraksis innenfor 5-årskravet. · Primærvitnemålskvoten blir erstattet av kvote for førstegangsvitnemål. Kriteriene for førstegangsvitnemål er gitt i forskrift til opplæringsloven, § 4-31a: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-2006062...-012.html#4-31a. Departementet har kunngjort at reglene for primærvitnemålskvoten for søkere fra Reform 94 skal forlenges slik at de vil gjelde t.o.m. det året søkerne fyller 21 år. Dette betyr at Reform 94-søkere kan konkurrere i den nye kvoten for førstegangsvitnemål med fag som tatt etter det 3-årige løpet, hvis disse fagene skal dekke spesielle tilleggskrav eller utløser realfagspoeng. Fagene vil ikke utløse fordypningspoeng, som f.o.m. 2009 ikke blir gitt for noen søkere (se over). Opptaksforskriften finnes her: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-20070131-0173.html kilde: http://info.samordnaopptak.no/nyheter/endr...fra_og_med_2009 Lenke til kommentar
Squabble Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Noen som vet om biologi fortsatt vil gi realfagspoeng? Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 en jeg nettopp snakket med (som nettopp har lest litt om det) jeg sa det... "bioloi er forresten også et realfag man får poeng for" Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Greia er at tredjeklassebiologi ikke gir 1 poeng, men 0,5. Samme med kjemi. Lenke til kommentar
isg Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 det betyr dermed at alle karakterene i norsk teller like mye, som en karakter i et annet fag.. Lenke til kommentar
Squabble Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Det verste er vel egentlig at nynorsk er det faget som teller mest sammen med bokmål. Der får du to karakterer uansett... Det finnes ikke ord for det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå