Onkel Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Jeg er mye frustrert og forvirra for tiden, dette er en del av en serie med tråder med spørsmål om relaterte ting i ulike deler av forumet: fellesnevneren er innkjøp av PC-deler til en barebone jeg fikk i gave, men at jeg ikke får møkka til å starte. Jeg fikk en ASUS V3-M2V890 i gave, og kjøpte en AMD Athlon 64 X2 5000+, som ser ut som det er det maksimale det hovedkortet takler. Men jeg får en feilmelding på skjermen som sier "processor(s) are of unknown revision". Det rare er at den faktisk noen linjer over presenterer CPU'en som "CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5000+, 2.6 GHZ, Count 2". Kjenner den igjen CPU'en eller gjør den ikke? Kan jeg forvente at dette hovedkortet kan bruke denne CPU'en når jeg bare får oppgradert BIOS'en? Endret 21. januar 2008 av Onkel Lenke til kommentar
Caze Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Booter maskinen videre, eller stopper den opp ved den feilmeldingen? Står det f.eks. "Press F1 to continue" eller lignende? Dersom du VET at prosessoren skal være støttet av hovedkortet, men trenger en BIOS-oppgradering først, må du sannsynligvis få tak i en eldre prosessor - som maskinen vil boote på - oppgradere BIOS, og så sette i den nye. Endret 21. januar 2008 av Caze Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 (endret) Booter maskinen videre, eller stopper den opp ved den feilmeldingen? Står det f.eks. "Press F1 to continue" eller lignende? Dersom du VET at prosessoren skal være støttet av hovedkortet, men trenger en BIOS-oppgradering først, må du sannsynligvis få tak i en eldre prosessor - som maskinen vil boote på - oppgradere BIOS, og så sette i den nye. Den stopper opp, og det står "Press F1 to resume". Men det skjer ingenting når jeg trykker F1, eller delete eller noe. Problemet er at jeg ikke helt vet om den skal støttes. Det er veldig vanskelig å finne ut av, ASUS selv sier ingen ting om dette - de sier kortet skal støtte Athlon 64 og Athlon 64 X2, opp til 5000+ og 89 W. Men dette ER jo det, og det er tydeligvis flere varianter av hver prosessortype, ASUS sier ikke noe på det nivået, og det står ikke noe på prosessorpakkene hvilken det er jeg har kjøpt. Følg linkene til de andre trådene, så ser du. Kjøpte en billig Sempron, LE-1100, for dette formålet. Akkurat samme feilmelding. Jeg begynner etterhvert å få litt erfaring i PC-mekking. Men i denne sammenhengen er det jo bare tull. Hvordan er det MENINGEN man skal sette sammen denne PC-en, ASUS? Edit: Nå løsnet det. Fant omsider en konkret oversikt hos ASUS, problemet var nyere generasjoner under 90nm og for lav wattstyrke - som den "nye" sempronen også hadde. Nå har jeg bestilt ENDA EN sempron, forhåpentligvis litt mer velvalgt. Forresten, brukt Sempron AM2 LE-1100 selges billig (opprinnelig svært dyrkjøpt. *Banne*). Endret 21. januar 2008 av Onkel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå