Gå til innhold

Hvilken prosessor ER egentlig dette?

Onkel

Anbefalte innlegg

Jeg er mye frustrert og forvirra for tiden, dette er en del av en serie av tråder med spørsmål om relaterte ting i ulike deler av forumet: fellesnevneren er innkjøp av PC-deler men at jeg ikke får møkka til å starte.

Jeg fikk en ASUS V3-M2V890 i gave, og har kjøpt og montert en AMD Athlon 64 X2 5000+.

Men jeg får en feilmelding på skjermen som sier "processor(s) are of unknown revision" (etter at den faktisk skriver "CPU: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 5000+, 2.6 GHZ, Count 2" på skjermen). Så jeg prøver å finne ut av hvilken prosessor det egentlig er jeg har kjøpt og montert - hvilken "revision" altså.

Først, hva er en revision? Hvor "ulike" kan prosessorer være før det blir et problem for hovedkortet? Er 90 vs 65 nm i bunn og grunn samme prosessor, eller er hele arkitekturen annerledes? Hva har strømforbruket å si? Når specsene til hovedkortet sier 85W i parantes når den beskriver hvilke CPU'er den kan bruke, kan jeg eller kan jeg ikke bruke CPU'en jeg kjøpte, som bare bruker 65W?

Dessuten, opplysningene jeg finner er selvmotsigende. Det fulgte ikke med noe datasheet med prosessoren (selv om den var boxed). Jeg kjøpte den over nettet, fulgte jeg en link hvor det sto at den er 65nm og bruker 65W, altså en Brisbane (som jeg tror er det som menes med revision). Det står 65W på eska også. Men på eska står det også "OPN: ADO5000DOBOX", og når jeg googler det, får jeg opp at det er en Toledo, som er 90nm men skal bruke 85W.

What gives? Er det flere versjoner av hver revision også? Alt jeg vil ha er en Athlon 64 X2 5000+, hvor jävla komplisert skal dette være?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er etterhvert blitt hele 6 forskjellige 5000+ varianter der ute. F.eks. skapte 5000 Black Edition endel klabb & babb mellom AMD og hovedkort-produsentene som måtte fixe (enda en) bios-oppdatering, osv. Hos flere kan man se at oppdatert Bios version for 5000 Black Edt. faktisk er kommet til senere enn Quad Phenom.

Løsninga på "problemet ditt" er nok å flashe med nyeste Bios.

Har du forresten prøvd > CPU - Z for å fastslå hvilken versjon du egentlig har?

Lenke til kommentar
Er etterhvert blitt hele 6 forskjellige 5000+ varianter der ute. F.eks. skapte 5000 Black Edition endel klabb & babb mellom AMD og hovedkort-produsentene som måtte fixe (enda en) bios-oppdatering, osv. Hos flere kan man se at oppdatert Bios version for 5000 Black Edt. faktisk er kommet til senere enn Quad Phenom.

Løsninga på "problemet ditt" er nok å flashe med nyeste Bios.

Har du forresten prøvd > CPU - Z for å fastslå hvilken versjon du egentlig har?

Ah. Takk for oppklaringa!

Foreløpig får jeg jo ikke i gang maskinen i det hele tatt, noe som gjør både flashing og CPU-Z vanskelig. Ligger an til at jeg må kjøpe en billig CPU kun til det formålet.

Forresten, når jeg har gått fra en Athlon XP 32000+ til nytt hovedkort og 64-bits dobbeltkjerne - må/bør jeg kjøpe ny versjon av Win XP? Evt., en 64-bits versjon? Er det noen fordel?

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...