Gå til innhold

Kjøpe meg Vista.

Anbefalte innlegg

Ja nå har jeg og tenkt å endelig opgradere til windows vista.

Men så ser jeg jo at det er utallige versjoner av Vista.

Så jeg har litt problemer til å finne ut av hvilke jeg trenger.

Jeg bruker bare pc`en min til spilling. Og bytter ofte hardware.

Jeg trenger ikkje allt det dere skrive progammer å slikt. (dette er en spillepc.)

Jeg ser det er vista til 800 kr og så helt opp til 3000-4000 .

Hva skal jeg se etter når jeg velger ?

Går det an å få en versjon som jeg kan instalere på flerre dataer ?

Går det an å bruke OEM på samme pc flere ganger ? Tenker på vist jeg må formatere eller fått ny harddisk, o.l.

Jeg kommer nok snart til å få nytt HK og prosessor og, Må jeg i tilleg kjøpe enda en vindows vista då ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

min erfaring om vista er at jeg hater vista.

har selv vista home premium og har tenkt å oppgradere til bake til xp. :w00t:

vil egentlig anbefale deg å vente et år til med å kanskje kjøpe vista, i tilleg er det spekulasjoner om et en ny windows kalt windows 7 skal kanskje komme i 2009.

anbefaler å fortsette å bruke xp :thumbup:

Lenke til kommentar

Det var ikke akkurat det han spurte om...

Såvidt jeg vet finnes det ingen versjon av Vista som du kan installere på flere Pc'r (lovlig).

Skal man bytte PC ofte, burde man egentlig gå for retail-versjonen, men ettersom det er latterlig dyrt, hadde jeg kjøpt OEM-versjonen, og evt ringt til Microsoft om det ble noe problemer med aktivering o.l. De er veldig hyggelig der, og hjelper deg til å få den aktivert igjen.

Bare pass på at du har god nok maskinvare til å kjøre Vista.

Så, en liten personlig mening.

Etter å ha brukt Vista i noen måneder, skulle jeg aldri i verden kunne tenke meg å gå tilbake til XP.

Lenke til kommentar

OEM versjonen funker med 2 hovedkort.. Alt annet kan skiftes fritt..

Vista funker fint her.. Stabilt program.. Hvis du kun bruker spill PC-en ville jeg kjøpt den billigste.. Alt annet er bare pynt/nytteverdier du da ikke vil bruke.

Har selv Home premium, OEM.

Lenke til kommentar

Takker for mange gode og raske svar.

Da går jeg for en OEM versjon.

Men hva med 64 eller 32 bit.

Jeg har og lest om den nye Windowsen som skal komme, men tar velnoen år etter at den er kommt før den blir stabil og, slik som alle tidligere :-)

Vista for meg er stort sett pga dx10 og mulighet for mer ram :p hehe .

Kjøpe en av disse da ?

http://www.yaha.no/?pd=229837&og=33&am...=172&ug=401

http://www.yaha.no/?pd=227805&og=33&am...=172&ug=401

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å kjøpe retail-versjonen av Vista pga at OEM-versjonen bare kan brukes med ett hovedkort. Retail-versjonen kan brukes på mange maskiner, men ikke samtidig på alle, da må du ha flere lisenser. Det bare lov til å innstallere det på en maskin om gangen.

Du bør selvfølgelig kjøpe 64-bit, så har du et OS som kommer til å holde en stund, for det er jo nok spørsmål om 32-bit sammen med 4GB minne. Drivere er praktisk talt ikke et problem når du kjøper nye deler, og 64-bit er veldig stabilt. :)

Lenke til kommentar

Har du moderne og kraftig nok hardware og nok ram (minimum 2gb) så er Vista tingen, hadde du spurt meg for et halvt år siden ville jeg sagt XP, men nå har jeg Vista på laptop, htpc og gaming pc. Har byttet hovedkort 3 ganger siden jeg kjøpte Vista Business 64 bits (på gaming pc, de andre har Home Premium) og det er bare å ringe Microsoft (som du får beskjed om), så reaktiverer de for deg - bare ikke kjør samme lisens på flere pcer.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Du skriver at du vil ha Vista for mulighet til å bruke mer ram. Det er ikke helt korrekt, du trenger et 64-bit OS for å kunne utnytte ramen; altså XP 64-bit eller Vista 64-bit.

Vil anbefale Vista Home Premium 64-Bit til ditt bruk, gjerne OEM-versjonen. Basic-versjonen er nettopp ganske basic, tror du vil bli litt skuffet over GUIet der. Men det er opp til deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

OEM/Retail er klinkende likegyldig. Ett lisensnummer - en maskin. Svada om at retail kan installeres lovlig på flere PC`er er direkte feil.

Har Vista Ultimate og Vista business, og var utrolig skeptisk, ettersom jeg var fornöyd med både XP-installasjonen min og linux-installasjonen jeg hadde. Ble positivt overrasket, og er tilfreds med Vista, stabilt og fint, directx 10 er jo bra også :)

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
OEM/Retail er klinkende likegyldig. Ett lisensnummer - en maskin. Svada om at retail kan installeres lovlig på flere PC`er er direkte feil.

Jeg kan ikke se at det er noen her som skriver at retailversjonen kan installeres på flere maskiner samtidig, så det er nok du som farer med svada her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Jeg vil anbefale deg å kjøpe retail-versjonen av Vista pga at OEM-versjonen bare kan brukes med ett hovedkort. Retail-versjonen kan brukes på mange maskiner, men ikke samtidig på alle, da må du ha flere lisenser. Det bare lov til å innstallere det på en maskin om gangen.

Jaha? Lisensbrudd, q.e.d., eh Pengu? du kan ikke installere det på flere, og si at du bare bruker en ad gangen. 1 lisens, 1 fysisk maskin.

Endret av Slettet-10579
Lenke til kommentar
Du skriver at du vil ha Vista for mulighet til å bruke mer ram. Det er ikke helt korrekt, du trenger et 64-bit OS for å kunne utnytte ramen; altså XP 64-bit eller Vista 64-bit.

Vil anbefale Vista Home Premium 64-Bit til ditt bruk, gjerne OEM-versjonen. Basic-versjonen er nettopp ganske basic, tror du vil bli litt skuffet over GUIet der. Men det er opp til deg.

Vista homepremium 64-bit, jaha.

Hva vil det egentli bety når jeg velger 64 bit. er det noe anna jeg trenger da ? feks 64 bit prosessor eller hvordan funker det ?

Er det noen begrensninger jeg får vist jeg velger 64 eller 32. ?

er det noe som bare virker til 32-bit som ikkje virker til 64-bit eller omvendt ?

Er ikke helt innpå på forskjellen.

Nå har jeg en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 4400+. (er denne jeg vil bytte snart)(samt HK)

2Gb ram

8800 GTX skjermkort.

Lenke til kommentar
Vista homepremium 64-bit, jaha.

Hva vil det egentli bety når jeg velger 64 bit. er det noe anna jeg trenger da ? feks 64 bit prosessor eller hvordan funker det ?

Er det noen begrensninger jeg får vist jeg velger 64 eller 32. ?

er det noe som bare virker til 32-bit som ikkje virker til 64-bit eller omvendt ?

Er ikke helt innpå på forskjellen.

Nå har jeg en AMD Athlon 64 X2 dual core processor 4400+. (er denne jeg vil bytte snart)(samt HK)

2Gb ram

8800 GTX skjermkort.

Du får svar på det meste du spør om her.

Lenke til kommentar

Jaha? Lisensbrudd, q.e.d., eh Pengu? du kan ikke installere det på flere, og si at du bare bruker en ad gangen. 1 lisens, 1 fysisk maskin.

Det står jo ganske klart i siste setning hvor du siterer 9hdoksaet4 at det bare er lov til å installere det på en maskin om gangen, eh Serpensis?

Endret av Pengu
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-10579
Det står jo ganske klart i siste setning hvor du siterer 9hdoksaet4 at det bare er lov til å installere det på en maskin om gangen, eh Serpensis?

Hva er da poenget med å skrive at "det kan brukes på flere maskiner"? Dårlig formulert i beste tilfelle, men trolig uvitenhet. 1 lisens, 1 maskin, punkt. Og, wtf, bruke med ett hovedkort? Enda mer feil. (Når jeg først nedverdiger med til å senke meg til ditt nivå av ordkløyving kan jeg like godt ta med det poenget også.)

Min erfaring; Windows Vista Home Premium kjører jeg på 2 maskiner, og ja - jeg har kjöpt 2 lisenser. Maskin 1 er AMD X2 5000+ med ATI 2400 kort, Maskin 2 er Intel Core Duo 6850 med Nvidia 6600GT. Begge er stabile, har ikke opplevd bsod på de 4 ukene jeg har kjørt de 24/7. Eneste problemet jeg har med software, er at Gears of War konsekvent ctd. COD4 og UT3 fungerer helt utmerket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...