Gå til innhold

Tilnærma lydløst kabinett-løsning

Anbefalte innlegg

Tilnærma lydløs kabinett-løsning

Denne maskina eller kabinettet bygde jeg mot slutten av 2002. Jeg bodde på et rom på studentby, og hadde nettopp oppdaga hvordan jeg kunne pumpe ned filmer fra nettet (det tok 1000 brente CD-er før jeg gikk lei av det). I tillegg til å ville ha et støyfritt miljø generelt ville jeg ha en PC som kunne stå på om natta uten å gi fra seg nevneverdig mye lyd.

Etter en lang tenkeprosess endte jeg opp med å gå for vannkjøling med passiv radiator, hovedkort i friluft, og lydkanaler med skumgummidemping for å dempe støyen fra PSU-vifta og harddisker.

Det hele har fungert veldig bra. Lydnivået er så lavt at den skal stå på et veldig stille rom og man må høre godt etter for å kunne fange opp den lille vifteduren som lekker ut.

Riggen har vært oppe og gått nå i rundt fem år. Jeg har bytta hovedkort og slikt en gang. En av grunnene til at jeg vil legge fram arbeidet her er for å prøve å finne en selger. Livet mitt har forandra seg og jeg vil ikke lenger ha ei så diger og uhåndterlig datamaskin, jeg skal bytte til en mac mini :-P

Først noen oversiktsbilder.

sPC190014.JPG

sPC190015.JPG

sPC190016.JPG

Dette er maskina slik den ser ut akkurat nå, der den står inne i kroken sin. Tidligere hadde jeg et digert kontorbord her inne; da sto den skjult av det.

Det elektroniske termometeret på printeren er for ute-temperatur. Hvis det hadde vært om å gjøre kunne jeg lagt sensoren inn i kammeret med harddiskene.

Radiatoren er en dunk solgt for å lage hjemmevin. Vannet kjøles passivt, og helt lydløst :-P

Utgangspunktet er et møbel de solgte på Ikea, ment til å plassere en regulær stasjonær PC inni. Det fulgte med hjul som jeg aldri har satt på. Den midterste treplata på møbelet var ment å stå lenger ut til venstre. Jeg borra nye hull og plasserte den mer midt på, for å få passe plass til strømforsyninga, som er i kammeret til venstre. I kammeret til høyre sitter harddiskene.

Skumgummiplatene er fra Biltema. De kunne kjøpes i forskjellige tykkelser. På den ene sida er det metallfolie, som kan sees på bildene. På andre sida kan man rive av et belegg og under er det lim, som gjør at platene kan klistres hardt fast til forskjellige underlag.

Alle bildene er tatt mens maskina er i drift.

sPB290014.JPG

Legg merke til femtiøringen attmed hovedkortet: Det er den jeg bruker til å starte og resette maskina. Jeg kortslutter pinnene på hovedkortet for hånd. Dette gir også en viss sikring mot snoking, da det kreves litt innsikt for å i det hele tatt få skrudd på maskina :-P Plansjen som fulgte med hovedkortet som viser hva som er hva ligger attmed for referanse.

sPB290015.JPG

Vannkjølinga er til den typen socket A-hovedkort med gjennomgående hull for feste av kjøleblokker. Slangene og niplene på vannblokka og pumpa er 1/2". Jeg var veldig opptatt av å få 1/2" istedet for 3/8" som var vanligst. Det jeg kjapt oppdaga er at det spiller absolutt ingen rolle - vann har så stor varmekapasitet at forskjellen på temperaturen på vannet som går inn og det som kommer ut er helt minimal. God kjøleeffekt får man ved å maksimere kontakten mellom vann og metall akkurat over CPU-en. Vannhastighet har fint lite å si, og når poenget som her er å oppnå lydløshet framfor å drive med syk oveklokking har det absolutt ingenting å si.

sPB290025.JPG

Her er vannblokka! Klemmer på koblingene har ikke vært nødvendig.

Hovedkortet er abit NF7. Helt avgjørende for valg av hovedkort var hvor de forskjellige komponentene var plassert, spesielt IDE-portene.

sPB290016.JPG

sPB290017.JPG

Ei lita trelist løfter hovekort-ramma høyt nok til at det blir plass til å stikke inn ledninger og slikt. Den blå overstreker-penna som kan skimtes på forrige bilde har lignende funksjon. Ledninga som går inn bak skumgummien til venstre, er USB-ledninga til en ekstern harddisk.

sPB290018.JPG

Strømledninger til strømforsyninga og den eksterne harddisken går inn gjennom luftinntaket til strømforsynings-rommet.

sPB290019.JPG

Her har jeg tatt vekk skumgummiplata, som sitter løst (den til høyre er limt fast). Den eksterne harddisken er fra Seagate. Den er rask, og med lyddempinga er den knapt hørbar når den er i drift, og det er den som regel ikke, da den primært brukes til backup. Skumgummirestene attmed harddisken er der for å dempe lydbevegelser.

sPB290020.JPG

Strømforsyninga er en 350 watts Mist-modell fra Microplex. Rundt den har jeg stappa inn godt med skumgummi for å få lufta til å gå fra det ene kammeret over til det andre og deretter ut framfor å sirkulere der inne. Strømforsyninga er skrudd fast i ei lita trelist i forkant, som ligger oppå de hvite skinnene, under pappen.

Jeg vurderte å gå egenmekka løsning for vifter og kjøling av strømforsyninga, men fant ut at det er såpass viktig at det fungerer bra at jeg ikke ville begynne å tukle med innmaten i strømforsyninger. Istedet kjøpte jeg denne Mist-strømforsyninga, med 12 cm vifte og temperaturregulering. Den hadde fått svært gode kritikker, og jeg er veldig fornøyd med den.

sPB290021.JPG

Strømforsyningskammer til venstre, harddiskkammer til høyre.

sPB290022.JPG

Her går lufta som skal kjøle ned harddiskene inn. Lufta føres først ned, på kryss og tvers forbi slike tversliggende skumgummiplater av typen som kan skimtes inni hullet, så opp igjen til toppen av kammeret, og så inn til harddiskene.

sPB290023.JPG

Dempinga i front på harddiskkammeret er overkill - eller det vil si, den er kraftig overdimmensjonert i forhold til dempinga i resten av kabinettet. I tillegg til den ytterste skumgummiplata med det runde hullet og den som står bak denne, er det altså ei tredje skumgummiplate bak der igjen, før harddiskene kommer. Derifra kommer det 0 lyd. Dempinga til venstre er ei enkel skumgummiplate, og det samme er dempinga i bakkant.

sPB290024.JPG

Skumgummiplata som danner lokket her bak er festa hovedsaklig av trelista midt på, men også av statisk press i kammeret til venstre. Harddiskledningene er så lange de kan bli, tror jeg, 80 cm hvis jeg husker riktig. De er kjøpt på Clas Ohlson.

sPB290026.JPG

Ser du nøye etter ser du at skumgummien er tjukkere på venstre side enn på høyre. På venstre side er det limt på et ekstra lag med skumgummi, som brukes til å kile plata fast inne i det kammeret. Oppe til høyre er det et kutt i lokk-plata slik at ledningene fra strømforsyninga kan komme ut.

sPB290027.JPG

20 mm plater i veggene i harddiskkammeret til venstre :-P mest sannsynlig veldig overkill - eller kansje de demper knatrelyd bra?

sPB290028.JPG

Her er strømforsyninga sett nedenfra. I tillegg til at den er skrudd fast i ei trelist som såvidt kan skimtes i bakkant, holdes den på plass av metallbåndet rundt ledningene.

sPB290029.JPG

På bunnen av strømforsyningskammeret - ikke skremmende mye støv, gitt 5 års drift. Skumgummiplatene er der for å fange opp løs lyd.

sPB290030.JPG

sPB290031.JPG

sPB290032.JPG

sPB290033.JPG

Harddisk-stativet er rimelig hjemmesnekra :-P Det står to harddisker der nå, begge samsung. Nederst en gammel floppy for å få riktig avstand. Trestativet holdes sammen med strikk. Disse blir morkne og trenger å byttes annehvert år eller så :-P Harddiskene er festa til treskinnene med borrelås(!). Borrelåsen er fra biltema, er brei og har kraftig lim. Når strikkene klemmer treskinna mot harddiskene med borrelås, sitter det hele som støpt - men ikke så støpt at de små vibrasjonene forplanter seg.

Løsninga for harddiskoppheng er jeg svært fornøyd med. Dette kan anbefales!

sPB290034.JPG

Alle harddiskene (og alt annet også forsåvidt) er kobla mot jord. Vel, selve maskina er ikke jorda, men det er vel et poeng å koble alt metallgodset mot hverandre likevel?

sPB290035.JPG

sPB290036.JPG

sPB290038.JPG

sPB290039.JPG

Her er viftene som kjøler harddiskene. Det står fire vifter der tilsammen. To har jeg kobla fra og dekt over. Det bråkte for mye, og de to jeg dekka til starta ikke med spenning 5 volt. De to gjenværende kjører på 5 volt. Jeg husker ikke diameteren på disse, tror det er rundt 6 cm. Viftene kjøpte jeg brukt. Jeg valgte å montere opp fire små vifter framfor ei stor ei utifra en forestilling om at trykkevnen ville bli større med flere små enn ei stor vifte. Vet ikke om det stemmer; dette har ihvertfall fungert helt fint.

Viftene surrer fordi maskina er påskrudd.

sPB290042.JPG

sPB290043.JPG

Her er "radiatoren" :-P Pumpa er hengt opp i nylonhyssing. Siden veggene er litt fleksible gjør dette at de små vibrasjonene ikke kan høres med mindre det er absolutt helt stille og selve datamaskina er skrudd av. Pumpa er ei akvariepumpe (Eheim - 1048 hvis jeg husker riktig) som går på 220v. Disse pumpene går ganske enkelt ikke i stykker. I likhet med slangediameteren på 1/2" er pumpa overkill. Eheim 1046 hadde holdt i massevis, og ei enkel 12-voltspumpe hadde holdt til alt utenom muligens ekstrem overklokking.

Blåfargen er fordi jeg har hatt oppi en liter med kjølevæskekonsentrat. Det er helt nødvendig for å forhindre algevekst. Jeg har ingen idÈ hva disse algene lever av, men det blir i alle fall brunt gørr i vannet etter noen måneder med mindre man har på kjølevæske.

sPB290044.JPG

En gang i halvåret må jeg fylle på vann, det fordamper litt siden åpningen rundt slangeinntaket ikke er tett.

Tror jeg brukte rundt 6000 kr på utstyr og verktøy, mye som ikke blei brukt, samt sikkert halvparten av all fritid i et halvt år på å få dette til. Da jeg var ferdig syntes jeg ikke det hadde vært verdt det - men jeg var fanga i et løp som måtte føre fram til ferdig prosjekt. Nå er jeg veldig fornøyd med å ha kunne hatt ei lydløs datamaskin i fem år :-)

På dette underforumet ser det ut til at mange er opptatt av det visuelle og at ting skal se bra ut. Fokuset med denne kabinettløsninga er funksjon. Og det hele har fungert veldig veldig bra, år etter år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...