Gå til innhold

Knitring i lyd fra laptop til forsterker...

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg gjenopptar en tidligere tråd fordi jeg rett og slett ikke finner ut av det. Noen der ute må vite det eller har hatt et lignende problem.

Har lest andre tråder/andre forum uten at det hjalp.

OK, har koblet et eksternt lydkort av typen Creative SB Surround 5.1 til en Dell Precision M90 laptop med Vista. Kjører optisk kabel fra kort og til Pioneer forsterker.

Uansett lyd, system-lyd, MP3, avi eller dvd, hører jeg regelmessig knitring, hakking, klipping i lyden. Mellom disse er det meget små klipp. Uansett, dette er irriterende.

Har prøvd alt, bortsett fra noe jeg tydeligvis ikke har prøvd, som jeg håper noen kan fortelle meg....

OK, det jeg har prøvd:

-Bytte USB-inngang, vekk fra evt forstyrrende komponenter. Hjalp ikke

-Sette ned volumet på Windows Media Player, Winamp og på hoved-volumet i håp om lavere output fra laptopen. Volum ble lavere men hjalp ikke.

-Deaktivere høyttaler på laptopen i enhetsbehandling for å spare ressurser. Hjalp ikke.

-Reinstallere drivere for Vista. Har siste versjon. Hjalp ikke.

-Prøvd kabelen på dvd-spilleren. Der var lyden fin.

-Prøvd digital koax istedet. Samme knitringen.

I tillegg har jeg tenkt å prøve ting som jeg foreløpig ikke har funnet fram til, noe som har med PCI og RAM å gjøre:

I bios:

-Clear nvram. Gjøres ved å slå på caps lock, scroll lock og num lock +alt e. Etterpå skal en høre et biip. Funker visst på noen maskiner men ikke min. Det er heller ikke en egen opsjon i bios.

-Reset ESCD. Har ikke funnet ut hvordan.

-Justere PCI latency. Har ikke funnet ut hvordan.

Leste også noe med at en kan legge til noen setninger i system.ini for noen skjermkort, fordi produsentene av disse har valgt en sleip løsning og kjører noe av grafikkstyringen på alternative måter som går ut over ytelsen på andre ting:

Matrox:

[mga.drv]

PCIChipset=1

S3:

[display]

bushthrottle=1

Vel, jeg har Nvidia-skjermkort :dontgetit:

Jeg tviler sterkt på at det er noe galt med lydkortet, da løsninger har funket på mange andre maskiner.

Noen forslag?

Endret av pat2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd å koble til forsterkeren via minijack pluggen bak på lydkortet istedenfor optisk utgangen?

Nei, for det blir analog output, og det ønsker jeg ikke. Da kunne jeg like godt plugget en minijack ut av phones-utgangen på laptopen...

Lenke til kommentar
Vel hva foretrekker du, knitring på optisk eller knitrefri på analog?

Det koster ingenting å prøve i allefal så vet du om det er optisk ut som er feil eller om det ligger dypere begravd i lydkortet.

OK, da må det være feil på digital koax også da. Prøvde som sagt den kabelen også, og det er samme knitringen. Er sikker på at feilen ligger i konfigurasjonen, og ikke i lydkortet... :ermm:

Lenke til kommentar
Er lyden der vis du kobler fra laderen og kjører på batteri?

Yup, knitringen er der fremdeles. Testet det tidligere.

Altså, det må da kunne gå an å få en knitrefri digital lyd. Kortet støtter jo digital lyd. Ellers kunne jeg likesågodt kjøpt noe analogt...hmm...

Jeg sjekket et annet forum, og der var det en som hadde installert en asio-driver. På den skulle en visstnok kunne konfigurere lyden på en annen måte. Jeg installerte driveren men fant aldri applikasjonen til den. Må man betale for å få fram applikasjonen. Noen som har prøvd og vet noe om det? :ermm:

Endret av pat2004
Lenke til kommentar

Foobar2000 har støtte for ASIO...

Tror winamp også har støtte :)

Begge programmene krever plugins for det da, alt gratis.

Men merk, ASIO krever eksklusiv tilgang:

Ser på film, hører du kun filmlyden, ingen andre lyder...

Hører du på musikk, fra si winamp, er det kun winamp som kan lage lyd, ingen andre programmer...

MAO, bare et program om gangen hvis du bruker ASIO :)

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
Foobar2000 har støtte for ASIO...

Tror winamp også har støtte :)

Begge programmene krever plugins for det da, alt gratis.

Men merk, ASIO krever eksklusiv tilgang:

Ser på film, hører du kun filmlyden, ingen andre lyder...

Hører du på musikk, fra si winamp, er det kun winamp som kan lage lyd, ingen andre programmer...

MAO, bare et program om gangen hvis du bruker ASIO :)

Men vet du hvordan du kommer inn på kontrollpanelet til Asio. Har lett I hele Vista(inkl Program Files), tror jeg, men fant det ikke. Ligger det et spesielt sted?

Lenke til kommentar
Installer ASIO4ALL først?

Hehe, ja, jeg gjorde et forsøk igår.

Jeg installerte en Asio-plugin for winamp. Da fikk jeg opp et lite kontrollpanel, men dette førte til at winamp åpnet seg for mp3-filer men ikke startet avspilling. Først etterpå leste jeg at du ikke burde installere plugin'en på Vista. Dermed like langt der. :roll:

Ellers fant jeg beta1-versjonen, en generell asio-driver. Den krevde at jeg avinstallerte Creative-driverene til lydkortet, så jeg gjorde det. Etterpå forventet jeg at jeg skulle finne et kontrollpanel, men neida...

Dessuten fant jeg ingening etterpå som tydet på at den sendte signaler ut på optisk som jeg prøver å få til knitrefritt.

På enhetsbehandling står det kun drivere for asio usb som du får når du installerer asio-driverne, samt den opprinnelige driveren for HD Audio på laptopen...

Jeg må vel ikke betale den lisensen først for å se kontrollpanelet???

Edit: Først nå la jeg merke til den linken du ga meg, som er den endelige versjonen av 2.8...OK, jeg gir den en sjanse...

Endret av pat2004
Lenke til kommentar

Yes, nå har jeg installert ASIO-drivere du linket om, nyeste versjon som kom idag.

Jeg har prøvd litt fram og tilbake, og knitringen er redusert men ikke borte. Spesielt på filmer i Media Player som har AC3 som igjen skal gi 5.1-lyd på forsterkeren hører jeg fremdeles en del knitring.

Fra før brukte jeg AC3-filter som ga meg DD5.1-lyd fra Media Player og til forsterker, men nå fjernet jeg dette flteret for at effektene fra ASIO skulle "overta". Da får jeg kun Dolby ProLogic-lyd.

Jeg kjører altså optisk kabel fra laptop via Creative SB Surround 5.1 eksternt usb-lydkort.

Så da lurer jeg på:

1. Hva er de beste innstillingene på ASIO-kontrollpanelet for å bli kvitt knitringen og klippingen helt?

2. Hvordan skal jeg konfigurere ASIO til å kjøre DD5.1 på forsterkeren? Må jeg likevel inkludere AC3-filteret i Media Player?

3. Hvordan integrerer jeg ASIO til Winamp og Media Player slik at den overstyrer lydinnstillingene på disse to programmene?

Er kjempetakknemlig for svar. Tenker spesielt på det du vet Wubbable ;) . Men som jeg sa tidligere, ASIO-plugin for Winamp funker visst foreløpig ikke i Vista...

Lenke til kommentar

Oppdatering på denne saken:

Prøvde diverse innstillinger på Asio-kontrollpanelet, og knitringen ble redusert men ikke helt borte. Den forbedret seg på den måten at lyden ikke forsvant selv om knitringen starte. Det ble altså lyd med knitring.

Fikk et nytt tips på avforumn.no. Oppdatere driver for trådløs nettverkskort. Dette hørtes logisk ut fordi knitringen skjer spesielt under trådløs fjernstyring fra en annen laptop.

Igår installerte jeg denne:

Dell _Wireless (Except US,Japan) WLAN Card

Versjon 4.102.15.61, filnavn: R151520.exe

Skal teste idag. Både med MP3, DD og DTS...

Jeg melder fra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...