Gå til innhold

Fellesrommene på sykehjem, tjener de sin funksjon?

Anbefalte innlegg

Stues sammen på dagligstua

Jeg synes denne artikkelen beskriver noe som jeg kjenner veldig godt igjen i min arbeidshverdag som sykepleier på et sykehjem :nei: . Kort oppsummert dreier artikkelen seg om at fellesrommene på sykehjemmet må brukes til meningsfyllt aktivitet for å styrke felleskapsfølelsen og unngå tilbaketrekkning til rommene, eller det at beboerne bare sovner :hmm: . Artikkelen beskriver at ved et sykehjem blir beboeren trillet inn i fellesstua til frokost og blir sittende der til etter middag dersom beboeren ikke kan forflytte seg selv. Det etterlyses en plan eller ide om hva som skal skje i fellesrommene. Som sykepleier føler jeg meg nok en gang truffet i min samvittighet, vi gjør ikke nok for de gamle, men det gjør meg også frustrert for mesteparten av tiden går jo med til stell, mating og pleie av sengeliggende, medisiner og administrativt, det hender rett som det er at jeg må gi avkall på pausen for å komme i "mål". Fokuset vårt er rettet mot de fysiske grunnleggende behovene og det som etterlyses i artikkelen kommer jo ikke inn under det. Vi vet nok alle hva som trengs, men hjelper det egentlig å forske mer på det når politikerne har bestemt seg for at det ikke er lønnsomt å satse på sykehjemmene? :thumbdown: Det vil de nok forstå en dag når de selv blir gamle, men da vil det være for sent å gjøre noe med det. Lurer på om politikere egentilg skjønner rekkevidden av sine prioriteringer? Er det akseptabelt at eldre som havner på sykehjem skal få en svekket livskvalitet i en livssituasjon der de er aller mest hjelpeløse? Det går på verdigheten løs. Jeg på min side ettelyser ingen plan eller ide om hva som skal skje i fellesrommene, men flere folk slik at vi får tid til å gjennomføre ideene våre. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aktivitøryrket (man kan ta fagbrev som aktivitør) prøver å få myndighetene til å forstå at det er like viktig å ansette folk som kan aktivisere de eldre. Og såvidt jeg har fått med meg så er politikerne på glid.

Men det hjelper jo så uendelig lite så lenge kommunene hele tiden bruker sparekniven på nettopp helsesektoren, og da er det slike stillinger som blir "sparet" bort fordi de ikke ligger innunder det som anses som "grunnleggende behov"

Lenke til kommentar
Jeg synes denne artikkelen beskriver noe som jeg kjenner veldig godt igjen i min arbeidshverdag som sykepleier på et sykehjem :nei: . Kort oppsummert dreier artikkelen seg om at fellesrommene på sykehjemmet må brukes til meningsfyllt aktivitet for å styrke felleskapsfølelsen og unngå tilbaketrekkning til rommene, eller det at beboerne bare sovner :hmm: . Artikkelen beskriver at ved et sykehjem blir beboeren trillet inn i fellesstua til frokost og blir sittende der til etter middag dersom beboeren ikke kan forflytte seg selv. Det etterlyses en plan eller ide om hva som skal skje i fellesrommene.

Jeg må si meg ganske så enig i det du skriver. Har jobbet ei stund på aldershjem og jeg ser også det poenget om at hvorfor i svarte en skal på død og liv få de inn på fellesstua når det egentlig ikke skjer noe der i det hele tatt. Personalet er som oftest opptatt med en eller annen pasient med å stelle eller så går det på å lage mat og ordne medisin.

For å sitere det som ble sagt i artikkelen:

En av mine informanter som likevel velger å sitte i dagligstua sa det slik: ”Æ sett no i ei krå for mæ sjøl”, midt blant mange andre gamle. Med dette betonte hun at hun opplever seg som en fremmed som ikke har noe felles med sine medbeboere.

Vedkommende har så rett så rett, hva er poenget med å dra de inn på denne stua og la de sitte å stirre i veggen når det ikke skjer noe sosialt der uansett? Jo..fordi det er enklere for personalet å holde orden på beboerne virker det som. Ikke at det er "planen" men det er slik det har vært å har alltid vært..

Jeg skjønner godt at folk isolerer seg på rommene sine og ikke vil gå ut å være sosial, personalet som kommer å går og etter som hukommelsen til de fleste blir dårligere å dårligere blir det vanskeligere å få et bånd med beboerne.

Men hva er det du har tenkt på hva som skal gjøres i disse sosiale rommene egentlig? For...det sosiale samværet er begrenset pga de enkeltes helsetilstand (dement osv..)

Som sykepleier føler jeg meg nok en gang truffet i min samvittighet, vi gjør ikke nok for de gamle, men det gjør meg også frustrert for mesteparten av tiden går jo med til stell, mating og pleie av sengeliggende, medisiner og administrativt, det hender rett som det er at jeg må gi avkall på pausen for å komme i "mål". Fokuset vårt er rettet mot de fysiske grunnleggende behovene og det som etterlyses i artikkelen kommer jo ikke inn under det. Vi vet nok alle hva som trengs, men hjelper det egentlig å forske mer på det når politikerne har bestemt seg for at det ikke er lønnsomt å satse på sykehjemmene? :thumbdown: Det vil de nok forstå en dag når de selv blir gamle, men da vil det være for sent å gjøre noe med det.

Lurer på om politikere egentilg skjønner rekkevidden av sine prioriteringer? Er det akseptabelt at eldre som havner på sykehjem skal få en svekket livskvalitet i en livssituasjon der de er aller mest hjelpeløse? Det går på verdigheten løs. Jeg på min side ettelyser ingen plan eller ide om hva som skal skje i fellesrommene, men flere folk slik at vi får tid til å gjennomføre ideene våre. :no:

De er nok dyktig klar over sine prioriteringer ja,men slik som så mange mange andre så er det en lettere ting å ignorere fordi at..de er gamle mennesker, de er de siste som kommer å sier ifra på en ordentlig måte for..de fleste som kommer dit har liten/ingen evne til å kjempe. Det blir opp til de pårørende og de fleste vil jeg tro er bare glad for at de har fått en plass på et hjem og får omsorg.

Vi bør gjøre så ufattelig mer..det skjærer meg i hjerte når jeg er på jobb hvor lite som egentlig blir gjort..hvor mye uverdige forhold, umenneskelige ting og..jah.. =(

En snakker om skolereformer og slikt men det er vel snart på tide med en eldre-reform.

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at livskvaliteten på pasientene (dement eller ei) ville vært verre hvis de ikke hadde sittet på fellesstua. Litt småsnakk, musikk og TV hjelper mange eldre å få dagene til å gå litt fortere.

Selvsagt, men har du vært over en periode å sett hvor mye prat/tv/musikk som er der iløpet av en dag? Det tror jeg nesten du må før du får et innblikk i hva som skjer.

Og..det er greit over en kort periode ja, men hvor lei ville ikke du ha vært av å sitte time etter time, dag etter dag med samme folkene...

Lenke til kommentar

Der hvor jeg jobber er det i alle fall mye prat, tv og musikk. Pasientene gir uttrykk for at de liker seg der de er og jeg har ærlig talt aldri tolket det som et problem at pasientene sitter i fellesstua. Skulle de være slitne, trøtte o.l. hjelper jeg dem selvsagt på rommet.

Jeg tror ressursbruk, planlegging og flere pleiere er avgjørende for beboernes trivsel.

Endret av Majestixx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...