Gå til innhold

Spørsmål om foto i det åpne rom (streetfoto)

Anbefalte innlegg

Hei.

Sorry om alle mine nye tråder plager dere, men håper flere enn meg lurer på disse tingene.

Eg skal teste ut streetfoto neste uke. Byturer om kvelden og i helgene. Kan jeg ta bilde av det jeg vil utendørs? jeg skal først prøve å skildre utelivet. Det innkluderer masse som ikkje er hyggelig. Kan jeg f.eks ta bilde av politiet i arbeid? folk som ligger langflat langs veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er i den offentlige sfære kan du ta bilder av alt. Men dersom mennesker ber deg slutte er det normal folkeskikk å slutte, dessuten er det en del begrensninger på hvordan du kan publisere bildene (om du i det hele tatt kan), spesielt om det er bilder av enkeltpersoner eller små grupper.

Om du tar bilde av noen som sover i en grøft syns jeg det skal gå bra så lenge man ikke kan identifisere personen ved ansikt eller andre spesielle ting.

Politiet vet jeg ikke, men det kan ikke være noe lovverk mot å dokumentere hva politifolk gjør - de er en del av en åpen offentlig etat.

:)

Lenke til kommentar
Så lenge det er i den offentlige sfære kan du ta bilder av alt. Men dersom mennesker ber deg slutte er det normal folkeskikk å slutte, dessuten er det en del begrensninger på hvordan du kan publisere bildene (om du i det hele tatt kan), spesielt om det er bilder av enkeltpersoner eller små grupper.

Om du tar bilde av noen som sover i en grøft syns jeg det skal gå bra så lenge man ikke kan identifisere personen ved ansikt eller andre spesielle ting.

Politiet vet jeg ikke, men det kan ikke være noe lovverk mot å dokumentere hva politifolk gjør - de er en del av en åpen offentlig etat.

:)

SImon.

Takk for dine innspill. Har en litt bedre feeling før eg setter igang. Street foto er sykt spennende, men eg vil skildre alt som foregår på gaten. Vi snakker dop, folk som setter sprøyter. Har allerede gjort avtaler med folk om dette. Eg får nok en dårlig feeling når eg tar bilde, men vil skildre som sagt alt.

Det med fullefolk er det sikkert en lov mot :-) Er ikkje ute etter å henge ut folk heller.

Eg setter igang neste lørdag etter planen. Følg med, og takk for dine innspill her, og på mail. Eg prøver å suge til meg alt eg kan fra folk med erfaring!!!

Lenke til kommentar

Det som kanskje er den største utfordringen ved gatefoto er å unngå å støte mennesker, og i de tilfellene å unngå deres vrede.

Enkelte gjør dette ved å spørre først. Selv syns jeg det blir vanskelig å få et naturlig bilde da. Andre, som meg, gjør dette ved å prøve å ikke bli sett.

Om noen ser meg og ber meg fjerne et bilde, da gjør jeg dette. Ikke fordi jeg må, men fordi jeg respekterer andres meninger og følelser.

Gatefoto er i mine øyne veldig tilfeldig. Ikke tilfeldig på komposisjon, ikke tilfeldig på eksponering. Men tilfeldig i forhold til HVA man opplever. Er man ett sekund for sen, da ender man opp med et ødelagt motiv, det er ikke en gang sikkert at man ser motivet man kunne sett. Dette er ingens feil, det er tilfeldigheter.

Lenke til kommentar

hei igjen. hvordan man skal unngå å bli oppdaget med et stort kamera, det har eg tenkt masse på.

Så langt har eg endt opp med å putte kamera i en regnsett, og så oppi en ryggsekk eg tilpasser, men har ikkje testet dette ut enda, og vet ikkje kordan det blir med fokus osv, men blir isåfall med en fjernkontroll.

Å ta bilder når folk vet om det, ødlegger for meg mye med gatefoto

Lenke til kommentar
hei igjen. hvordan man skal unngå å bli oppdaget med et stort kamera, det har eg tenkt masse på.

Det er vel en grunn til at mange som driver med gatefoto bruker relativt små kameraer, rangefindere og små raske objektiver, høy iso, ofte sort/hvitt.

Lykke til med gatefotoprosjektet, det er spennende.

Edit: Holdt på å glemme hovedpoenget mitt: det kan fort bli for spennende. Begynn med enkle motiver, det kan fort virke truende nok på enkelte der ute. Få en følelse med både kamera og livet før du går etter de vanskeligere motivene. Ikke alle vil interessere seg for lovgrunnlag og true med advokat dersom de føler seg tråkka på...

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Det er vel en grunn til at mange som driver med gatefoto bruker relativt små kameraer, rangefindere og små raske objektiver, høy iso, ofte sort/hvitt.

Lykke til med gatefotoprosjektet, det er spennende.

Edit: Holdt på å glemme hovedpoenget mitt: det kan fort bli for spennende. Begynn med enkle motiver, det kan fort virke truende nok på enkelte der ute. Få en følelse med både kamera og livet før du går etter de vanskeligere motivene. Ikke alle vil interessere seg for lovgrunnlag og true med advokat dersom de føler seg tråkka på...

he he. jeg er ikkje redd for vold, eller andre ting. Jeg skal mer enn gjerne blød lenge og vel for et virkelig godt bilde... Men gode tips å begynne rolig :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...