Comma Chameleon Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Jeg har lenge hatt planer og prøvd smått å begynne å spise sunnere, men det er ikke alltid like lett uten ordentlig kunnskap. Har lest mye, for å se hva man kan spise, men enten er det for uspesifikt eller så er det for tungvint. Som borteboende student er det begrenset hva jeg har tid, råd og utstyr til å lage. Derfor lurer jeg på om det er noe mer spesifikk plan over hva man kan spise, som er sunt? Omså ned til minste detalj. Helst billigst og lettest mulig, men om jeg må stå en stund å lage så skader det ikke. Vet dere om noen ferdige planer, eller kan dere gi noen tips hadde det vært flott Bare flytt denne tråden hvis den har en bedre plass å være. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Hei For det første så vil jeg anbefale deg til å ikke gjøre de alt for store forandringene sånn helt til å begynne med. Små forandringer gjør store forskjeller på kroppen over tid. Små forandringer og en myk overgang, gjør det lettere å følge en ny diett. Først noen stikkord: - Forsøk å spise hver 3. time. Dette vil øke forbrenningen. 6-7 måltider pr dag er perfekt - Ha en dag i uka der du har lov til å spise hva du vil. Dette gjør det lettere å følge kostholdet de andre dagene - Legg mesteparten av karbohydratene til Frokosten og middagen. - Forsøk å unngå måltider med mye fett og sukker etter klokka seks på kvelden. - Etterhvert kan du erstatte det siste måltiden før du legger deg, med en proteinshake. Bra matkilder: - havregryn (masse bra karbohydrater, protein, vitaminer og fiber) - Grovt brød - Egg (mye protein. Det beste proteinet kommer fra egg) - Fullkorns pasta - Ris (helst brunris/naturris) - Hvit magert kjøtt (f.eks kyllingbryst uten skinn eller magert svinekjøtt) - Rødt magert kjøtt (biff) - Bytt ut kjøttdeigen med kabonadedeig. (mye mindre fett. verdt de ekstra kronene) - Fet fisk (mye bra fett. kroppen trenger fett for å fungere.. men da rett fett) - Nøtter (sunt fett. veldig bra for leddene) - Frukt (i alle fall tidlig på dagen. men husk at frukt inneholder en god del sukker) - Spis så mye grønnsaker du kan få i deg - Tunfisk (perfekt måltid sent på kvelden hvis du ikke har proteinshake) Dårlige matkilder - Potetgull eller lignende snacks - Godteri, søtsaker - Pizza (med mindre du lager den selv, av sunne ingredienser) - Fastfood/junkfood (ja alle typer. uten unntak) - Kjøtt med mye fett i (bacon f.eks) - Dressing med mye rømme eller majones i - hvit, fint brød - Pommes Frites og andre friterte matretter - Pølser - Brus eller andre drikker med mye sukker i. Det finnes dog sukkerfrie varianter. Velg disse om du er avhengig. Sånn der har du en startliste i alle fall. Alt i fra hvor stor forandring du er ute etter. Og husk å drikke MYE vann. Samt melk. bare å spørre om du lurer på noe mer. -Frode- Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 21. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2008 Takker Skal ta å sette meg ned snarest mulig og planlegge hva jeg skal spise. Blir så mye lettere enn å finne ut mens man står der i butikken Andre kan gjerne legge til noe hvis de vil, ellers så kan jeg sikkert spørre mer etterhvert Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 30. januar 2008 Del Skrevet 30. januar 2008 MoozeBlaster hadde en del gode råd, men fett fra naturlige kilder (f.eks bacon, som blir nevnt) ikke er usunt. Det er alt fett som er behandlet, herdet og prosessert du skal unngå. Lenke til kommentar
Oly Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hmm, frossenpizza inneholder vel en del ost (som inneholder proteiner). Er ikke kneip brød sunnere enn grovt? Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Hmm, frossenpizza inneholder vel en del ost (som inneholder proteiner). Er ikke kneip brød sunnere enn grovt? Man kan lett ta en rett (f.eks pizza), å plukke ut enkelte ingredienser som er sunne. Det betyr ikke at pizza er sunt. Det er helheten som gjelder. Og nei. Kneipbrød eller ikke sunnere en skikkelig grovbrød. (bacon er heller ikke sunt) Lenke til kommentar
_marielle_ Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Bare å la være å spise frossenpizza i det hele tatt, det inneholder veldig mye kcal og veldig lite næring. Spis heller rent kjøtt eller fisk, grønnsaker og grove karbohydrater (fullkornspasta, naturris eller potet) til middag. Det tar ikke spesielt mye lenger tid å lage enn grandiosa, smaker mye bedre og er mye bedre for kroppen din. Sånn for å spare penger, kjøp sånne store pakker med kyllingfilet (helst når det er på tilbud), og frys de ned en og en. Bare å samle opp litt pasta og ris og liknende og, så du har det meste av mat du trenger klart, bare å fylle på med grøntfor. Da er det lett å lage, samtidig som du slipper å tenke på at du må handle hele tida. Viss du vil ha godt, grovt brød så går det jo an å bake selv og..? Ikke så veldig vanskelig akkurat, også bestemmer du selv hvor grovt det blir. Dessuten er det mye billigere enn å kjøpe ordentlig grovbrød. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 Å fylle opp med kylling tror jeg at jeg skal gjøre. Det er veldig godt, sunt og billig. Skal kanskje ringe hjem og spørre modern om å bake noe brød Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 3. februar 2008 Del Skrevet 3. februar 2008 Å fylle opp med kylling tror jeg at jeg skal gjøre. Det er veldig godt, sunt og billig. Skal kanskje ringe hjem og spørre modern om å bake noe brød Koster 72 kr eller noe sånt for 1 kg kyllingfilet i frysedisken på Rema 1000. Det er meget billig for så sunt og bra kjøtt. Varer lenge også en slik pose Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 3. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2008 I know. Var tilbud en gang på kylling på Spar tror jeg det var. Betalte 30-40 kr for 2 kg kyllinglår Det holdt en stund. Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 (bacon er heller ikke sunt) Nå får du gi deg med disse moteriktige helsekostrådene. Det å si at du bare skal spise flerumettede fettsyrer blir helt, helt feil. Vi har mettede, umettede og flerumettede, men det som er viktig er om det er omega-3 eller omega-6. De fleste planteoljene er flerumettede omega-6-oljer. Tingen er at vi i dag får alt for mye omega-6-fettsyrer fra før. Jo nærmere en 1-1 fordeling, des bedre. Kolesterol fra mat har tilnærmet ingen påvirkning på serumkolesterol. http://www.westonaprice.org/knowyourfats/skinny.html Lenke til kommentar
EskilAJ Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Hvilket vil si? Eksempel for uvitende som meg? Lenke til kommentar
DeathBound Skrevet 7. februar 2008 Del Skrevet 7. februar 2008 Omega-3: Omega-6: Hvilken type det er, kommer an på hvor den første dobbeltbindingen ligger. Etter nummer tre, eller seks. Sjekk lenken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå