Gå til innhold

Billig filserver med 8xSATA

Anbefalte innlegg

Tja, synes ikkje disse hotswapp kabinettene bråker så fælt, er jo to instillinger på vifta. Selv på den lave instillingen så holder diskene rundt 27 grader i min maskin. (2 x 4x500gb samsung). Skulle maskinen stått i et oppholdsrom hadde eg kanskje vektet støy/hot-swap litt anderledes. Men i en server i en bod så utveier hot-swapp støy og estetikk. Pris kunne vært en faktor, men eg kjøpte mine på tilbud og var bare noen kroner dyrere enn den fra silverstone.

Når det gjelder 4 disker, pci-express x1 lane og flaskehalser - så er det en teoretisk flaskehals allerede i dag. Dagnes populære 500GB disker ligger vel mellom 60 - 75 MB/s, og alt over 62.5MB/s gir en teoretisk flaskehals.. Så om det ikkje er en praktisk flaskehals i dag, så er det lite fremtidsrettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører Windows Home Server, og der er det endel diskaktivitet i bakgrunnen,

filer skal fordeles gjevnt mellom diskene. Da setter jeg pris på å ha litt

båndbredde å gå på, slik at når jeg aksesserer serveren så kan den levere

en jevn strøm til f.eks HD avspilling.

Kjører man ikke Home Server så tror jeg "problemet" er mindre, da blir det bare

diskaksess når man selv akesserer serveren. Jeg valgte Home Server fordi den

er rimelig og enkel å oppgradere med nye disker.

Er budsjettet stramt så er vel den siste 4in3 rammen jeg linket til helt ideel.

En kompis av meg skal sette sammen sin Home Server, regner med det blir den et

par av den rammen og samme kabinett, nye disker og resten på bruktmarkedet.

Endret av lqpl
Lenke til kommentar
Tja, synes ikkje disse hotswapp kabinettene bråker så fælt, er jo to instillinger på vifta. Selv på den lave instillingen så holder diskene rundt 27 grader i min maskin. (2 x 4x500gb samsung). Skulle maskinen stått i et oppholdsrom hadde eg kanskje vektet støy/hot-swap litt anderledes. Men i en server i en bod så utveier hot-swapp støy og estetikk. Pris kunne vært en faktor, men eg kjøpte mine på tilbud og var bare noen kroner dyrere enn den fra silverstone.

Når det gjelder 4 disker, pci-express x1 lane og flaskehalser - så er det en teoretisk flaskehals allerede i dag. Dagnes populære 500GB disker ligger vel mellom 60 - 75 MB/s, og alt over 62.5MB/s gir en teoretisk flaskehals.. Så om det ikkje er en praktisk flaskehals i dag, så er det lite fremtidsrettet.

Man kjøper ikkje sata uanZ om det skal være noe fremtidsmessig. Da kjøper man i alle fall SAS, men da snakker vi om en annen prisklasse også ;)

Lenke til kommentar

SATA er da fremtidsrettet nok så det holder for non-enterprise opplegg, skjerp deg litt nå nizzen.

Jeg ville gått for coolermaster 4in3 rammene i en coolermaster stacker, da stackeren har 5.25" frontpaneler med filter allerede, og kommer med en 4in3 ramme fra fabrikk, så du trenger bare en til.

120MB/s fra 4 disker er ikke noe å rope hurra for i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Ikke så gal ytelse til å være billigraid, men hva er adaptec-oppsettet?

Mitt oppsett med 9x500GB Samsung på en 3ware 9500S-12 PCI-X gir meg over 350MB/s leseytelse og 130MB/s skriveytelse, vurderer å oppgradere til en 9650 for å få litt bedre ytelse (600+MB/s / 240+MB/s )

Lenke til kommentar
Ikke så gal ytelse til å være billigraid, men hva er adaptec-oppsettet?

Mitt oppsett med 9x500GB Samsung på en 3ware 9500S-12 PCI-X gir meg over 350MB/s leseytelse og 130MB/s skriveytelse, vurderer å oppgradere til en 9650 for å få litt bedre ytelse (600+MB/s / 240+MB/s )

Adaptec oppsettet der er raid 50 med 6 Seagate 15k.5 SAS disker. Minimum disker for raid 50 er 6 disker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...