Gå til innhold

Hva syns du om bloggtrenden?

winnie91

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Ser ikke noe negativt med blogging. Hvis jeg gjorde det, så ville det vel bety at alle mine innlegg, og dette med, ville være bortkastet ...? ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, det blir jo det samme som å si at: Nå når jeg fysisk kan se at det faktisk er 6 milliarder andre mennesker der ute, så vil jeg insistere på at en del av disse kun bare forbruker unødig oksygen.

:thumbup:

Lenke til kommentar

Blogging er en god ide, siden det gir den store almuen muligheten til å publisere. Selvsagt finnes det mye som ikke er verdt å lese, men disse leses da stort sett bare av spesielt interesserte. :p

Jeg blogger selv, og har gjort det til et prinsipp å ikke skrive om meg selv, men om ting. Og ikke annenhver dag. Jeg har visstnok en del lesere, uten at så mange av dem bryr seg med å kommentere. Bl.a. fikk jeg vite at bloggen min dukket opp i en sak som fikk ganske mye oppmerksomhet i bergenske aviser sent i fjor, uten at bloggen ble nevnt spesifikt. Må tråkle gjennom blogosfæren rundt emnet for å finne det, siden det er noen navn inne i bildet.

Lenke til kommentar

Har en selv en blog, som dere kan se av min signatur, og er da nødvendigvis positivt innstilt til blogging. Hvorfor ellers skulle jeg selv gidde å blogge? Jeg mener blogging kan være en fin måte for folk å publisere innhold til mange personer uten å måtte gå gjennom en formell journalistisk utdanning og et nyhetsmedium. Blogging krever ikke mer enn at du har minimale kunnskaper om datamaskiner og internett-tilkobling.

Blogging er på mange måter en publikasjonsform som virkelig tar ibruk prinsippet om ytringsfrihet. Nå er det ikke lenger redaktørene i aviser som bestemme hvem som får publisert sine saker. Nå kan alle publisere dem. Riktignok krever det jo litt å få noen lesere, men de kommer om bloggen holder høy nok kvalitet. Ja, det er viktig med høy kvalitet til tross for at internett er "the land of the free". Ingen gidder å lese en blogg der html/php-koden er buggete. Ingen gidder å lese en blokk der fargevalget er spygrønt kombinert med glødende rosa. Og ikke minst, det er ytterst få som kommer til å lese en blogg om hvordan du ble lvl 50 i World of Warcraft igår. Så her gjelder det å finne en balanse mellom det spesifikke og det generelle. Man må kunne variere på emnene.

Man kan dessuten dele inn blogger i to grupper. Dagbok- og saksblogger. Dagbok-bloggene kjennetegnes ved at innleggene i bloggen handler om bloggeren selv. Da gjerne bloggerens egen hverdag, helg og feiring, ofte akompagnert av bilder fra disse eventene. En saksblogg vil derimot ta for seg forskjellige emner bloggeren er interessert i. Dette være seg musikk, spill, bøker, politikk, historie eller andre ting. Slike blogger synes jeg er litt mer interessante, rent personlig altså.

Lenke til kommentar

Jeg blogger, i all hovedsak for å fortelle folk om noe - selv om jeg er kraftig usikker på om noen leser det i det hele tatt.

Men så lenge det ligger på nettet, så er det jo en sjanse for at noen leser det og finner det jeg skriver interessant, sterkt uregelmessig oppdatert, men er kos å ha, og kjekt å lese andres blogger ^^

Lenke til kommentar

Har selv en blogg og synes det er en fin måte å dele tanker og følelser med andre, samtidig som det blir en slags dagbok. Vil ikke legge ut altfor private ting der, men gjør det mulig for venner som jeg ikke treffer så mye å oppdatere seg ved gjevne mellomrom, slik jeg gjør når jeg leser deres blogger. En fin måte å kommunisere til andre på.

Lenke til kommentar
Jeg hadde blogget selv om jeg hadde et litt mer spennende liv. Eller om jeg hadde et liv. :roll:

Man må jo ikke blogge om livet sitt da. Jeg blogger jo om de emnene som interesserer meg. Riktig nok har jeg hatt en nokså dårlig oppdateringsfrekvens på bloggen min. Men har tenkt å publisere blogginnlegg oftere. Må bare finne emner å skrive om. Vurderer også å gå over til norsk, da jeg naturligvis skriver bedre på dette språket. Men blogging er gøy, spesielt når man får sin første kommentar helt uten å ha merket det.

Lenke til kommentar
Jeg hadde blogget selv om jeg hadde et litt mer spennende liv. Eller om jeg hadde et liv. :roll:

Jeg har ikke et liv, og jeg blogger i vei.

Gjerne om uinteressante ting om meg selv som jeg føler for å dele med verden, eller ting jeg irriterer meg over.

Det siste funker best i grunn :p

Lenke til kommentar
Har du lest noen av de foregående postene?

Kan anbefale Snorres! Den er nokså informativ.

:)

Ja det er kanskje et poeng å lese noen poster før man spør :p

Skjønte litt mer av det nå, kanskje jeg kan få skrevet en blogg en gang, hvem vet :ph34r:

Endret av Eivicious
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

I prinsipp er jeg positiv til alt som fører til en økning av informasjonsmengden på verdensveven og det innbefatter også blogging. Jeg har alikevel begynt å irritere meg over den store mengden personlige blogger som tar for seg livet til enkeltpersoner og som dermed er totalt unyttig for alle andre en bloggens 4 faste lesere. Jeg liker å sammenlikne slike personlige blogger med personlige hjemmesider da de deler mange likhetstrekk. Begge blir som regel opprettet i et kreativt og inspirert øyeblikk hvor det hele er kjempemorro og man oppdaterer og er inne å sjekker en gang i halvtimen. Så dabber entusiasmen av og man oppdager at den helt store responsen uteblir og at 50% av de 210 visningene er gjentatte besøk fra seg selv. Etter et par måneder er hele prosjektet lagt dødt, og det legger seg til i mengden av akkumulert digitalt "søppel" som havner i søkeresultatene våre. En av forskjellene mellom personlige blogger og personlige hjemmesider er derimot at blogger som hostes via gratistjenester som regel blir slettet automatisk etter en gitt tid dersom bloggen ikke viser noen tegn til aktivitet. Personlige hjemmesider derimot blir ofte værende i lang tid.

Blogger som spenner rundt emner som er av større almenn interesse har jeg et mer positivt øye til, men jeg syns det er en dårlig organisert og tungvint måte å tilegne meg informasjon på. Man kommer heller ikke unna at det man kan lese i slike blogger ofte preges av bloggerens subjektive opfatninger rundt emnet, og at det som oftest er skrevet for å være underholdene å lese, gjerne på bekostning av å skulle informere.

Blogger som skrives av mennesker med betydelig kunnskap og lang erfaring innen sine respektive fag er vel de jeg har et best øye til, da de ofte kan by på både informative, godt formulerte, og interesante tekster som ofte har relevanse ut over underholdningsverdien. Jeg kan allikevel ikke komme bort fra at jeg synes den kunnskapen burde bli kanalisert på helt andre måter, men det blir jo en subjektiv vurdering fra min side. På sikt regner jeg allikevel med at det er denne typen som vies mest oppmerksomhet og at de overstående typene med størst vekt på de personlige bloggene gjerne kommer til å reduseres kraftig i omfang etterhvert som average joe går lei og flytter oppmerksomhetene over til noe annet.

Selv om blogging som prinsipp har eksistert siden internetts fødsel er det ikke før i de siste årene at det har blitt et "fenomen" blandt hværmansen. Jeg tror fenomenet blogging vil miste interesse (Hvis det ikke allerede har det siden storhetstiden i 2004-2005?) og at det vil stabilisere seg over tid til fordel for andre nye måter å ytre meninger og komunisere med andre på. Det samme tror jeg forsovidt om facebook også, men her tror jeg døden vil få et langt mer dramatisk omfang enn hva gjelder blogging. Merk at jeg trekker et vesentlig skille mellom blogg, diskusjonsfora og nettsamfunn, og jeg synes man skal være litt forsiktig når man sammenlikner mellom de tre.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg det er kjedelig å lese om hvor mange bloggeren rota med på festen i helga, hva h*n gjør med kjæresten, hva h*n skal kjøpe på H&M i morgen osv. Slike blogger kan slettes, glemmes og aldri opprettes igjen. Er jo selvsalgt greit med noen slike innlegg også, men det finnes en grense.

Derimot er det ganske interessant dersom dette mennesket faktisk har noe på hjertet som andre også kan ha noen som helst interesse av, for eksempel meninger om ting av litt større betydning enn det som skjer i ens egen seng; valget i USA, andre samfunnssaker, etc. Lenge leve.

Endret av Purple000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...