scopexxx Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Hei, jeg skal bygge ny pc veldi snart og har en del spørsmål som jeg trenger svar på. spm01:Jeg har lenge lurt på om jeg skal kjøpe Vista32bit eller Vista64bit. Jeg har hørt at det er mye mer programmer som kan brukes med 32bit enn 64bit. Stemmer dette? spm02:vil noen av mine gamle XP-32bit programmer fungere på vista 32bit? spm03:vil jeg merke noe mer ytelses med ddr2 pc6400 2GBram vs 4GBram (vista32 vs vista64) spm04:Hvlken prosessor skal jeg velge? E8400 eller Q9450. pcen skal brukes til å spilling,se film,surfe internett.+ div andre småting (ps: skal kansje prøve OC før første gang.) Har litt lyst å velge E8400, men er i tvil: spm05:hvilen strømforsyning skal jeg velge av disse? Thermaltake 750 eller 850.? (tenker på framtidige oppgraderinger) spm06: Vil Quadcore gi noe mer ytelse i spill (fps) enn dualcore, hvis skal ha 2stk 8800GTS 512 SLI? Til slutt trenger jeg deres meninger og tanker om dette oppsettet. -------------------------------------------------------------------- Dette har jeg fra før og skal bruke: CoolerMaster Cosmos1000, 22"Acer widescreen, AudioFX pro 5+1 surround headset (nåværende drivere funker bare med 32bit OS) 6Harddisker.dvdrom. dette tenker jeg på å kjøpe: Thermalright 120 Intel Core 2 Duo E8400[erstatt] Logitech Media Keyboard PS2[erstatt] 141,- Microsoft Windows Vista Home Premium OEM Engelsk 32-bit DVD-versjon[erstatt] GeForce 8800 GTS 512 MB (2 stk.)[erstatt] 4512,- OCZ DDR2 2GB-Kit (2x1024MB) PC2-6400 SLI-Ready Edition[erstatt] 554,- OCZ Freeze Extreme Thermal Conductivity Compound[erstatt] 88,- Thermaltake Toughpower 750W[erstatt] 1080,- Western Digital Caviar SE16 500 GB S-ATA[erstatt] 775,- XFX nForce 780i SLI[erstatt] 1701,- Endret 20. januar 2008 av scopexxx Lenke til kommentar
TechFrog Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Spm1: En stund siden jeg oppdaterte meg på akkurat det, men du kan komme ut for at enkelte ikke fungerer. Som f.eks virusprogrammer som ikke er laget for 64bit. Skal ikke si at du ikke bør gå for 64bit, men en ting er iallfall sikkert; du vil ikke ha problem med noen programmer i 32bit. Hvis du allerede nå vet hvilke programmer du kommer til å bruke, så kan du sjekke opp det før du bestemmer deg. Skjønner jo at du ikke kan sjekke absolutt alt av programmer, men har du noen favoritter du bruker pr i dag og ønsker å fortsette med, så sjekk det opp. Spm2: Det som fungerer på XP 32-bit fungerer på Vista 32-bit. Spm3: I 32-bit får du ikke utnytta alt pga maskinvare som "stjeler" til sitt bruk. Jo mer maskinvare du har, jo mer "forsvinner". Det du sitter igjen med til arbeidsminne er ca 3.2GB. I enkelte tilfeller enda mindre hvis du har mye "duppeditter", som f.eks 2 skjermkort (SLI). Enkelte som har litt trøbbel med 4GB i 64-bit også, men det tror jeg har være noe BIOS-relatert. Uansett bør det gå bra og da får du selvsagt utnytta de 4GB fullt ut og dermed bedre ytelse. Nå krever jo 64-bit litt mer av systemet, så hvor mye mer ytelse du får kan variere litt. Spm4: Noen liker Quad, mens andre liker E-serien. Hvis du skal bruke den aller mest til spill så ville jeg gått for den raskeste. Men begge deler kan jo overklokkes, og til fremtidig bruk vil kanskje Quad være best. Men det blir litt elle-melle, syns nå jeg. Det ene øyeblikket ønsker du at du valgte en Quad, og i neste øyeblikk...ja, du skjønner Quad blir litt varmere og krever en del mer av strømforsyningen, og skal du ta igjen f.eks en overklokket E6850 så må du iallfall sørge for å ha en bra CPU-kjøler på den Quad`en. Spm5: Jeg kjenner ikke til den strømforsyningen, men en god 750w bør holde. Men vil du gardere deg og har tenkt å dytte inn flere disker (edit; ser at du allerede har "nok" av de), og kanskje t.o.m "gå helt bananas" og kjøre 3xSLI, så...ja, du skjønner den også En SLI maskin som kjører på "full guffe" trekker mellom 400-500w (sånn ca). Spm6: Vet ikke. Oppsettet ditt overlater jeg til noen andre - jeg må våkne Lenke til kommentar
scopexxx Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Tusentakk Cheeba.for at du tok deg tid til å svare. dette var gode utfyllende svar må jeg si. Jeg regner med å gå for 32bit OS + 2GBram og E8400, jeg kan jo alltid oppgradere til 64bit og mer ram senere hvis det skulle vise seg nødvendig. TAKK.dine svar hjalp meg masse,God morgen foresten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå