Gå til innhold

Hvordan ta OK portrettbilder?

Anbefalte innlegg

Hvis man kjøper D40 for så å finne ut at man ikke får tak i de objektivene man trenger har man kanskje ikke kartlagt behovet sitt godt nok? Og blir man først såpass hektet er det jo ikke verre enn å selge D40'en med et lite tap og så kjøpe en modell eller to opp.

Så for å kjøpe innstegsmodellen til Nikon så må man:

a) kunne mye om behovet sitt

b) kunne mye om kameraer

c) regne med å tape penger om man blir bedre som fotograf

Høres HERLIG ut å starte som Nikonfotograf.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke no problem:

Nikon

AF-S 17-55 f2.8 Portrett og landskap

AF-S 24-70 f2.8 Portrett og landskap når du kjøper D3

AF-S 28-70 f2.8 Portrett

AF-S 70-200 f2.8 VR Portrett og tele

AF-S 105 f2.8 VR Portrett og Makro

For gode portrettbilder bør man ikke ha mindre lysåpning enn f2.0

Kun ett av de gjør én av jobbene godt faktisk og det er den første, som passer til landskap.

Synes påstandene dine er urimelige. Man trenger ikke større f-nummer enn f/2 for å få fine portretter, og absolutt ikke alle portretter trenger ordentlig blurret bakgrunn. Samtidig kan man oppnå samme effekt (blurret bakgrunn) ved bruk av større brennvidder.

70-200 f2.8 VR gjør jobben så det holder hva portretter angår. Det skal jeg love deg.

Lenke til kommentar
Kan du anbefale et bestemt objektiv som vil passe mitt bruk (80% portrett, resten landskap), som har innebygd fokusmotor?

Ikke no problem:

Nikon

AF-S 28-70 f2.8 Portrett

Og for en sensorstørrelse lik D40 sin er vel rundt 70-90 helt topp, 55 blir altså for snaut.

For landskap liker ihvertfall jeg å ha minimum 18mm, så ingen av disse passer BEGGE nytteområdene.

Kun ett av de gjør én av jobbene godt faktisk og det er den første, som passer til landskap.

Du uttaler deg av egen erfaring???

Alle objektivene jeg har nevnt over er i praksis utmerket til portrettfotografering forutsatt at motivet er riktig belyst og har god kontakt med fotografen!

Lenke til kommentar

Kan sikkert ta gode portrettbilder med flere av de der, men utmerkede blir de sjeldent.

Canons 85mm f1.8 gir utmerkede portrettbilder og blir stor forskjell på de om man endrer blenderåpningen fra f.eks 2.0 til 2.8.

Hvor mange vil synes at de ser pene ut på et portrettbilde tatt med en 50mm?

Lenke til kommentar

Det blir etter min mening litt snevert å si at portretter ikke kan tas med 50mm, og at portretter krever minimal skarphetsdybde. Det finnes utallige, fantastiske portretter tatt av både amatører og proffer som både er tatt i området eksempelvis 30-50 og har liten blenderåpning. Hvis man derimot har en "uryddig" bakgrunn man vil skjule ved å ha syltynn skarphetsdybde, samt fremheve person fra bakgrunn, er det derimot et poeng å ha mulighet for stor blenderåpning.

Lenke til kommentar
Kan du anbefale et bestemt objektiv som vil passe mitt bruk (80% portrett, resten landskap), som har innebygd fokusmotor?

Ikke no problem:

Nikon

AF-S 28-70 f2.8 Portrett

Og for en sensorstørrelse lik D40 sin er vel rundt 70-90 helt topp, 55 blir altså for snaut.

For landskap liker ihvertfall jeg å ha minimum 18mm, så ingen av disse passer BEGGE nytteområdene.

Nå har jeg klart å holde meg fra å poste noe (og følge med) på dette mildt sagt kaotiske forumet i lang tid, men når jeg leser så mye p*ss som presteres servert i en tråd så får det være nok.

Crazy- det blir bare pinlig, og værre, direkte villedende å hevde at gode portrettbilder krever lysåpninger på f2 eller større. Faktum er vel at de beste portrettbildene som er tatt i fotografiens historie med høy sannsynlighet er med lavere blender! Bruk av blender mindre enn f2 er ekstremtilfeller, alternativt bilder tatt av amatører som tror at bildene blir best av å alltid bruke det nye objektivet sitt vidåpent!

Nikkor 70-200mm f2.8 AF-S vil sannsynligvis fungere GLIMRENDE som et portrettobjektiv, både på DX og FX!

At du liker å være ekstrem og alltid skyte landskap med ultravidvinkel får være din smak, men for min del blir det bare billig effekt å skyte alle motivlandskap på denne måten. Se igjen på kremen av landskapsbilder fra fotohistorien. Du finner mange bilder der som ikke er i nærheten av dine implisitte hypoteser om at kun ultravidvinkel fungerer på landskap.

Hjelpe og trøste..

Lenke til kommentar

unge_lyrikere_retusj_JAR.JPG

12mm

thorstein_hyl_III_2_JAR.jpg

28mm

carl_i_calcutta.jpg

48mm

Regler trenger ikke alltid respekteres ;) Sundfør-bildet lenger opp er forøvrig 75mm f/6.8

Jeg ser forøvrig at merkemasturberingen ikke har endret seg mye siden sist jeg kikket innom. Jeg har forresten til gode å møte én dyktig fotograf som bryr seg katten om hvilket merke som står stemplet på fronten. Man har selvsagt sine preferanser ut fra det verktøyet man har vendt seg til å bruke, men få glemmer at det er nettopp det det er, et verktøy. Man blir ikke bedre snekker av å bruke en Estwing-hammer framfor en Stanley-hammer.

Lenke til kommentar
Kan sikkert ta gode portrettbilder med flere av de der, men utmerkede blir de sjeldent.

Canons 85mm f1.8 gir utmerkede portrettbilder og blir stor forskjell på de om man endrer blenderåpningen fra f.eks 2.0 til 2.8.

Faen for en utrolig og latterlig ubrukelig svett mening? Det er faktisk noe av det teiteste jeg har hørt - noensinne?

Bruker ca bare 30mm og 50mm i studio, og for det meste ute også(men har 70-200). Alle jeg har tatt bilde av så langt synes de ser pene ut på portrett bilder tatt med 50mm.

Lenke til kommentar
Så for å kjøpe innstegsmodellen til Nikon så må man:

a) kunne mye om behovet sitt

Nei, ikke mye. Men det er en fordel å tenke gjennom muligheten for at flere objektiver kan bli aktuelle etter hvert.

b) kunne mye om kameraer

Nei, ikke mye. Det holder å lese én test. Alle testene nevner manglende autofokus-motor.

c) regne med å tape penger om man blir bedre som fotograf

Ja, det må man faktisk regne med. Hvor mange som faktisk faller for fotointeressen beholder nybegynner-kameraet sitt? Har du tenkt å ta bilder med 350D resten av livet?

Høres HERLIG ut å starte som Nikonfotograf.

For tredje og siste gang: Dette gjelder uansett bare ytterst få av de som kjøper D40. Og ja, trådstarter er en av dem.

Lenke til kommentar

Det var selvfølgelig helt feil av meg å tro så godt om forumbrukerne her at det er mulig å generalisere en smule.

Selvfølgelig er det mulig å ta gode portrettbilder med en 10mm, om det er den looken man ønsker på portrettet.

Samtidig er det selvfølgelig mulig å ta gode portrettbilder med en blender på 16.

Alle regler har unntak...

Allikevel...

...ofte kan man nok ønske seg et veldig grunt skarphetsplan og da trenger man en stor lysåpning på objektivet.

Schnoodleboy antyder lengre opp her at det er amtørmessig å benytte objektivet på den videste blenderåpningen, så da kan man jo spørre seg:

Hvor grunt skarphetsplan får man fra et objektiv med en blender på 2.8 om man må stoppe den ned opp til flere hakk, kanskje helt til f.8 for å få en ønsket skarphet?

En av de største fordelene ved et objektiv med en fast brennvidde er at den er generelt skarpere helt fra videste blender.

Har man da maksimal blenderåpning på 1.8 og stopper ned til 2.8 vil den etter all sannsynlighet være syyylskarp, noe de færreste av zoomobjektivene vil være.

Derfor nevner jeg også Canons 85mm f1.8 som er kjent for å være meget skarp allerede på største blenderåpning.

Stopper man denne ned et lite hakk, så får man meget god skarphet, samt en diffus bakgrunn som man ofte kan ønske seg. Jeg sier ofte, da det ikke er alltid man ønsker dette, men da har man ihvertfall muligheten.

Mitt råd til et objektiv gir derfor mange muligheter som ingen av de andre foreslåtte objektivene kan tilby.

Ønsker man et objektiv primært for portretter, som tar meget gode portrettbilder i de fleste tenkelige funksjoner og i alt fra dårlig til meget godt lys, så er et objektiv med fast brennvidde og stor lysåpning det aller beste valget.

Derfor er det også synd at man får så få objektiver med fast brennvidde OG autofokus til D40.

Videre er jeg fullstendig klar over at det er mulig å ta gode landskapsbilder med noe annet enn en vidvinkel. Selv har jeg flere gode landskapsbilder tatt både på 300, 200, 100 og 50mm, men det betyr ikke at å kjøpe en 50-150mm til landskapsfotografering er like smart som å kjøpe en 18-50mm.

Mitt råd er derfor, for å ha muligheten til å ta flest mulig gode landskaps- og flest mulig gode portrettbilder i en vid varians av lysforhold, enklest mulig og med best mulig sjanser for å lykkes:

Kjøp ett objektiv for landskapsfotografering: f.eks en 18-50mm f2.8 og ett objektiv spesielt for portrettfotografering (hva dette skulle være til en D40 vet ikke jeg, men mine råd er uansett generelt veldig gode, selv om det selvfølgelig er mulig å ta gode bilder også på andre brennvidder og med snevrere lysstyrke)

Lenke til kommentar
Har folk missforstått hva trådstarter spør om?

Noen her har kanskje det.

Når det gjelder portrett, så er det ikke bare utstyret det kommer an på ?

Ok. Trådstarter kan f.eks. skaffe seg en Sigma 18-50mm f/2.8 eller Nikon AF-S 17-55mm f/2.8 og en SB800 eller to. Og en Sigma 50-150mm f/2.8 eller en Nikon AF-S 70-200mm f/2.8. Tror det burde holde til å ta bra portretter ?

Man må ikke ha en 50mm f/1.x eller 85mm f/1.x.

Tom

Lenke til kommentar
Man må ikke ha en 50mm f/1.x eller 85mm f/1.x.

Tom

Nei, det man ikke ha, men et lyssterkt fastobjektiv er å anbefale, både på grunnav muligheten til å blurre bakgrunnen, ta portretter i naturlig, men dårlig lys og det faktum at fastoptikk som regel er meget skarpt fra vid åpen blender.

Om ikke noe av dette er viktig så kan jo gode portretter også taes med mobilkameraet, kan bli kjempebra det også.

Lenke til kommentar
Det er ikke bare enkelt å få i ett objektiv, i hvert fall ikke hvis du ønsker å bruke vidvinkel til landskap. Dersom du klarer deg med kit-objektivet på vidvinkel, er Sigma 50-150 f/2.8 et fint alternativ til portrett, og selvfølgelig landskapsbilder med tele. Mange fine av dem også...
Lenke til kommentar
Nei, det man ikke ha, men et lyssterkt fastobjektiv er å anbefale, både på grunnav muligheten til å blurre bakgrunnen, ta portretter i naturlig, men dårlig lys og det faktum at fastoptikk som regel er meget skarpt fra vid åpen blender.
Mange gode portretter som tas med zoom-objektiver. Har du litt arbeidsavstand er du nødt til å blende ned til f/4-5.6 for å få tilstrekkelig dybdeskarphet, særlig på 85mm, og da vil mange zoomer gjøre en meget god jobb...
Lenke til kommentar
Mange gode portretter som tas med zoom-objektiver. Har du litt arbeidsavstand er du nødt til å blende ned til f/4-5.6 for å få tilstrekkelig dybdeskarphet, særlig på 85mm, og da vil mange zoomer gjøre en meget god jobb...

Ja, har nevnt det mange ganger her. Veldig mange gode portretter som taes med mye forskjellig utstyr, både supervidvinkel, superzoom, dårlig lysstyrke og god lysstyrke.

En zoom med lysstyrke på f.eks 2.8 vil gøre en god jobb på f4, men et fastobjektiv med 1.8 vil sannsynligvis være veldig mye skarpere på samme blender.

I tillegg vil det lyssterke objektivet ha mulighet for en blender mye videre enn zoomene, så i enkelte tilfeller (som i veldig dårlig lys) duger ikke zoomene overhodet.

Har tatt mange portretter med blender på f2.0 eller f2.2 uten at dybdeskarpheten har skapt noen problemer. Tvert om har den blendet bakgrunnen veldig pent selv om denne har vært veldig nære.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...