Gå til innhold

Hvordan ta OK portrettbilder?

Anbefalte innlegg

Som topic sier, ønsker jeg tips til hvordan man tar portrettbilder. Hvordan tar man egentlig et OK portrett - uten å ha alt mulig av objektiver og utstyr? Jeg har et Nikon D40x med kit-objektiv og SB-400, men er fullt villig til å investere i nytt objektiv og blits, dersom det er viktig.

Jeg er på ingen måte en avansert bruker, men ønsker bare å ta bedre portrettbilder. Hvis man ser bort fra det tekniske, hvordan tar man et portrett som er bra, og hva anbefales av utstyr? Jeg setter stor pris på alle tips!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontakt med modellen, og at vedkommende føler seg komforabel er et nødvendig utgangspunkt. Husk at du forsøker å portrettere noen. -Ha det som mål å trekke frem et trekk ved vedkommende.

Du trenger ikke å ha baggen full av utstyr, men en lyssterk linse gir deg muligheten til å begrense dybdeskarpheten for å fremheve øyne og lignende. Nikons 50mm f/1.8 og 80mm f/1.8 er rimelige og gode alternativ, men da blir det vel dårlig med autofokusen på D40. Husk også at perspektivet forvrenges desto nærmere du er (implisitt desto videre vidvinkel du bruker), så hold deg som regel på 50mm og oppover ved ansiktsbilder.

Lyssetting kan være en effektiv måte å gjøre noe enkelt spennende på.

susanne_s_1_JAR.JPG

Susanne Sundfør

Lenke til kommentar
Mange takk for tipsene, CWalken! Autofokus er ikke avgjørende, men uten tvil en fordel.

Kan du anbefale et bestemt objektiv som vil passe mitt bruk (80% portrett, resten landskap), som har innebygd fokusmotor?

Det er dessverre kun veldig få objektiver til D40. Jeg endte opp med å kjøpe D80, og har D40 til grovere bruk. :-)

Mulig du finner noe på ebay billig, men sist eg sjekket var det bare 2-3 objektiver å finne som har innebygget fokusmotor :-)

Lenke til kommentar
Mange takk for tipsene, CWalken! Autofokus er ikke avgjørende, men uten tvil en fordel.

Kan du anbefale et bestemt objektiv som vil passe mitt bruk (80% portrett, resten landskap), som har innebygd fokusmotor?

Det er dessverre kun veldig få objektiver til D40. Jeg endte opp med å kjøpe D80, og har D40 til grovere bruk. :-)

Mulig du finner noe på ebay billig, men sist eg sjekket var det bare 2-3 objektiver å finne som har innebygget fokusmotor :-)

Sigma 50-150mm har da HSM?

Hadde du hatt Canon ville du fått den for 3450 hos fotovideo, men siden du bruker Nikon må du ut med 5500 kroner for den.

(6-0 til Canon? :whistle: )

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
over 5000 kr for et objektiv til d40 er i mine øyner galskap når kamera i disse dager går for 3490 kr.

Galskap? Hvis det er noe som er galtskap, så er det å kombinere dyrt hus med dårlig optikk.

For å si det på en annen måte:

Jeg vil heller ha optikk til 5000 og hus til 3000, enn optikk til 3000 og hus til 5000.

Uansett har Arnold et godt poeng her; optikken er ikke bare pynt. Den utgjør faktisk i de aller fleste tilfeller mesteparten av bildekvaliteten man får.

Lenke til kommentar
6-0? Du får ikkje meg til å bytte bort D80, da må du nok rette en AG3 mot hode mitt :-)

over 5000 kr for et objektiv til d40 er i mine øyner galskap når kamera i disse dager går for 3490 kr.

Det er som å kjøpe bil til 15000, og dekk og felger til 30000 ;.-(

Langt ifra?

Objektiv er kanskje det som har mest å si for bildekvaliteten?

Lenke til kommentar
6-0? Du får ikkje meg til å bytte bort D80, da må du nok rette en AG3 mot hode mitt :-)

Blir vel heller som å kjøpe en bil til 15.000, rive ut 1.4l 60hk motoren som står i og dytte inn en R32 og turbocharge den og sende den ut på veien.

D40 er ikke et dårlig kamera, og kvaliteten på bildene får du 80% ifra glasset du bruker og ikke kameraet i seg selv. Det er bedre å kjøpe et D40/80 og en knall linse enn en D300 med dårlig linse.

Lenke til kommentar

Blir vel heller som å kjøpe en bil til 15.000, rive ut 1.4l 60hk motoren som står i og dytte inn en R32 og turbocharge den og sende den ut på veien.

D40 er ikke et dårlig kamera, og kvaliteten på bildene får du 80% ifra glasset du bruker og ikke kameraet i seg selv. Det er bedre å kjøpe et D40/80 og en knall linse enn en D300 med dårlig linse.

Men når man da har problemer med å finne objektiver med AF, så har man fremdeles et problem.

At Nikon leverer et kamera uten fokusmotor er ganske utrolig, men det er enda mer utrolig at noen faktisk kjøper det.

Words of a fanboy

Lenke til kommentar
At Nikon leverer et kamera uten fokusmotor er ganske utrolig, men det er enda mer utrolig at noen faktisk kjøper det.

Drøyt utsagn. Jeg vil tro at et klart flertall av første gangs DSLR-kjøpere (som D40 utvilsomt er myntet på) aldri kjøper flere objektiver. Evt. kjøper de et billig teleobjektiv i tillegg, og her finnes det gode alternativer med AF-S.

Lenke til kommentar
Men når man da har problemer med å finne objektiver med AF, så har man fremdeles et problem.
Utover fastoptikk, er det ikke noe problem å finne objektiver med AF...

Tja, på samme måte som 99% av kjøperne ikke bruker noe annet enn kit-objektivet til 400D, bruker heller ikke så mange av D40-brukerne noe annet enn kit-objektiv. De merker aldri noe til "problemet", så for dem spiller det jo aldri noen rolle...

Mange var "irriterte" på Canon i 1987 også, da de droppet støtte for all gammel optikk. Nikon har tatt den med seg videre, og har i det minste begrenset mulighet for å bruke optikken. Ja, det er klanderverdig at de ikke har levert mer fastoptikk til D40-brukerne, men på zoom-siden er det ikke lenger noe problem - du har et tilfredsstillende utvalg av optikk med AF-S/HSM eller tilsvarende.

Lenke til kommentar

Her er det vel mer snakk om at de andre modellene har en meget viktig funksjon som de unnlater å ha med i D40 enn at de har et generelt dårlig objektivutvalg (som jeg ikke har påstått)

Regner med at det er to grunner til dette:

1. De sparer bittelitt på kostnadssiden

2. Når brukerne blir bittelitt mer drevne, så ser de seg nødt til å bytte kamerahus = mer penger i kassa

Man ser jo klart at dette skaper problemer for folk (se lenger opp i tråden)som ønsker å utvide repertoaret noe fra det klassiske point-and-shoot syndromet.

En av grunnene til at jeg selv valgte Canon var muligheten for å utvide i x antall retninger avhegngig av hva slags fotografi jeg etterhvert ville finne mitt hjerte nærest uten å få problemer med AF, lysmåling etc.

Om enkelte var irriterte på Canon for 21 år siden er revnende likegyldig når de har den flotte objektivparken de tilbyr idag.

Produsenter som Sigma, Tamron etc gjør jo heller ikke valget noe verre (vanskeligere, ja, men kun luksusproblem)

Endret av Crazysteps
Lenke til kommentar

Det er ingen som påstår at manglende AF-motor ikke skaper problemer for noen. Jeg bare reagerte på Crazy sin påstand om at det er helt utrolig at noen faktisk kjøper D40.

Hvis man kjøper D40 for så å finne ut at man ikke får tak i de objektivene man trenger har man kanskje ikke kartlagt behovet sitt godt nok? Og blir man først såpass hektet er det jo ikke verre enn å selge D40'en med et lite tap og så kjøpe en modell eller to opp.

Hovedpoenget her er uansett at dette gjelder en forsvinnende liten del av D40-kjøperne.

For å komme tilbake på sporet:

CWalken har mange gode tips. Jeg ville startet med et lyssterkt objektiv i området 50mm pluss. Som Gissan foreslår tror jeg Sigma 50-150/2.8 vil kunne gjøre en bra jobb som portrettobjektiv. I tillegg kan dette objektivet brukes til mye annet enn portretter (sport/action/generell tele), noe som forsvarer prisen.

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar

Ikke no problem:

Nikon

AF-S 17-55 f2.8 Portrett og landskap

AF-S 24-70 f2.8 Portrett og landskap når du kjøper D3

AF-S 28-70 f2.8 Portrett

AF-S 70-200 f2.8 VR Portrett og tele

AF-S 105 f2.8 VR Portrett og Makro

Lenke til kommentar

Ikke no problem:

Nikon

AF-S 17-55 f2.8 Portrett og landskap

AF-S 24-70 f2.8 Portrett og landskap når du kjøper D3

AF-S 28-70 f2.8 Portrett

AF-S 70-200 f2.8 VR Portrett og tele

AF-S 105 f2.8 VR Portrett og Makro

For gode portrettbilder bør man ikke ha mindre lysåpning enn f2.0

Og for en sensorstørrelse lik D40 sin er vel rundt 70-90 helt topp, 55 blir altså for snaut.

For landskap liker ihvertfall jeg å ha minimum 18mm, så ingen av disse passer BEGGE nytteområdene.

Kun ett av de gjør én av jobbene godt faktisk og det er den første, som passer til landskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...