Gå til innhold

Kjøre bil i usa, tips?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Noen som har noen erfaringer med å kjøre bil i USA og leie.

Altså noen do and donts.

Hvis det har noen betydning så starter vi på vestkysten et sted, ikke noe mer er planlagt.

Jeg er forøverig 23år og vet det vil komme tillegg i pris for det.

Takk for all nyttig og unyttig informasjon :)

Endret av DalaiLaban
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann!

Noen som har noen erfaringer med å kjøre bil i USA og leie.

Altså noen do and donts.

Hvis det har noen betydning så starter vi på vestkysten et sted, ikke noe mer er planlagt.

Jeg er forøverig 23år og vet det vil komme tillegg i pris for det.

Takk for all nyttig og unyttig informasjon :)

Det finnes sikkert stater med unntak, men med mindre annet er oppgitt er det lov å kjøre på rødt lys om du skal til høyre i kryss. Vel og merke hvis det er klar bane.

Ellers så kan jo kjøring i USA virke skremmende, men min erfaring er at du fort kommer inn i det og ikke stress. Du er på ferie og det er ikke krise om du kjører feil noen steder.

Lenke til kommentar
Stopp en halv. Right turn on red forutsetter sågodt som alltid at du først har kommet til en complete stop.

Mente jo ikke at man skulle gi full gass gjennom krysset, men var faktisk ikke klar over at man må stoppe helt først heller så takk for det... :thumbup:

Lenke til kommentar

I tilfelle strømstans i trafikklys, så er det vanlig at hver og en innfartsvei kjører inn 1 bil per fil etter tur. Altså hvis man har 4 veier inn i et kryss, og hver vei har 2-3 filer, så kjører bilene i første rad i vei 1 ut i krysset, så bilene i første rad i vei 2 etc. Hvis man "sniker" og slenger seg på rad 1 selv om man står i rad 2, så får man høre det. Jajamenn! Dette er i hvertfall vanlig på Vestkysten, har sett det både i California og i Seattle.

En del hovedveier har også eget felt for biler med mer enn 1 person i. Veldig kjekt når man er to. :)

Har kjørt selv i Seattle, og sittet på i California og Pennsylvania. Det er ikke så mye annerledes fra i Norge, bortsett fra det med høyre ved rødt lys (du får høre det hvis du IKKE kjører til høyre og det er klar bane...) og kjøring på rundgang i lyskryss uten lys.

Amerikanerne bruker oftere full stopp enn vikepliktskilt, som innimellom er litt irriterende.

Lenke til kommentar

Kirikiri - det du omtaler er et saakalt four-way stop. Om lyset ikke virker skal krysset behandles som om det er vikeplikt, så sant det lyser gult. Blinker dett rødt, skal det behandles som et four-way stop. Det er alltid en kilde til frustrasjon når lys blinker gult, fordi mange behandler det som et four-way-stop, just to be safe. Og det er sikkert lurt, jeg gjør det jeg og. Men det er strengt tatt ikke riktig. :)

Og samme med right turn on red, behandle det som om det var et stop-sign.

Lenke til kommentar

Dalailaban: De kjører i hvertfall på riktig side av veien i USA. ;) Vi slet nesten litt med å få leid en liten bil, foresten. Liten bil = Toyota Prius-aktig.

Platinumflyer: Da vi oppdaget dette four-way stop opplegget, var det ingen lys i det hele tatt. Det var dagen etter "Den Store Vindstormen 2006" i Seattle, og hele Bellevue / Redmont var mørkelagt...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hvordan er det med førerkort? må jeg ha noe utover norskt førerkort for å kjøre leiebil i USA? Forsikringer? Tenkte å leie en bil av Hertz. Vet dere hvor mye det koster med en eller to ekstra sjåfører? Vi er en guttegjeng som planlegger en tur i september :).

Lenke til kommentar

Nei, norsk førerkort er godt nok. Forsikringer er svært viktig, derfor anbefales det å leie gjennom velrenommerte utleiebyrå som f.eks. Hertz, Avis, Budget osv. Leier du gjennom Norge får du de forsikringene du trenger, blant annet søksmål mot deg som følge av trafikkskader du har påført tredjepart.

Lenke til kommentar
Nei, norsk førerkort er godt nok. Forsikringer er svært viktig, derfor anbefales det å leie gjennom velrenommerte utleiebyrå som f.eks. Hertz, Avis, Budget osv. Leier du gjennom Norge får du de forsikringene du trenger, blant annet søksmål mot deg som følge av trafikkskader du har påført tredjepart.

Leie gjennom Norge? Mener du Hertz.no i stedet for Hertz.com?

Lenke til kommentar

Leie gjennom Norge? Mener du Hertz.no i stedet for Hertz.com?

Du får velge land når du logger inn på Hertz.com fra Norge.

Lenke til kommentar
Du får velge land når du logger inn på Hertz.com fra Norge.

Er det noen som kommer inn på www.hertz.com i det hele tatt nå?

Jeg får denne feilmeldingen:

We're sorry bur we are unable to process your request at this time

A general application failure has been detected.

wir sind, die aber traurig sind, wir sind nicht imstande, Ihren Antrag diesmal zu verarbeiten.

Ein allgemeiner Anwendung Ausfall ist ermittelt worden.

Lenke til kommentar

Når du kjører på freewayene i L.A. så anbefaler jeg deg å vite godt i tid hvor du skal svinge av. Ikke bare bare å kjøre tvers over 5 filer for å svinge ut :)

Også som de fleste vett så kan trafikken i L.A. bli ganske så stor, da spesielt i rushen, og da anbefaler jeg deg å holde deg i slike "car pools", her kan folk som er 2 eller flere i en bil kjøre, da kommer du fortere fram. Disse finner du helt innerst i kjørebanen :)

Og Amerikanerne er noen travle folk, som ikke slipper lett forbi andre biler i trafikken :)

GLHF!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...