Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hele maskinen slått ut eller bare PSU/HK?

Anbefalte innlegg

Hei, var usikker på om denne kanskje burde være i kategorien for PSU'er, men det virker som det er mer bak enn jeg har greid å finne ut av så langt.. Anyway, here goes:

Jeg har hatt en stasjonær pc i noen år nå som det aldri før har vært noe hikke med, bare fryd og gammen. Maskinen er bygget i en Antec kasse, med standard PSU. For en tid siden flyttet jeg til en ny by, og det drøyde en liten stund før jeg fikk sendt maskina hit. Med en gang jeg fikk den koblet opp i den nye leiligheten stusset jeg litt på at det kom noen rare lyder fra psu'en når maskinen var slått av (men med knappen på selve psu'en slått på). Denne lyden kan best beskrives som en slags suselyd, med noe høyfrekvent piping/hvining. Når maskinen var påslått kunne jeg ikke høre noe særlig til denne lyden, men det kan være at støyen fra resten av maskinen overdøvde den. Jeg kan ikke huske å ha hørt denne lyden der jeg bodde før, men det gikk som sagt en stund før jeg fikk den opp og gå så det kan være at jeg bare ble vant til den tilnærmet lydløse laptopen i mellomtiden. Det er ikke jordete strømkontakter der maskinen står, om det kan ha noe å si.

Uansett gikk det greit i ca et halvt år, var påpasselig med å slå maskinen helt av ved å bruke knappen på psu'en også, i tilfelle det skulle være noe. Men en lørdag morning når jeg switchet på knappen på psu'en, sprakte det noe jæklig og alle lysene foran blinket. Slo av så fort jeg greide og trakk ut støpslet, men tydeligvis har noe gått skikkelig til helsikke. PSU'en er helt stein dau, og selv med en annen psu ville ikke noe boote. Det blir grønt lys i en led på hovedkortet, så noe må jo få strøm der, men noe mer skjer ikke når jeg trykker på knappen. Har ikke fått prøvd med et annet hk, om noen av de andre komponentene fortsatt virker. Hvor mye tror dere kan være ødelagt i PC-en? Hadde satt den sammen selv, så det er rimelig gode komponenter i den.. :cry:

Hadde egentlig ikke tenkt noe mer på hele greia, antok bare at det var psu'en som hadde hatt en liten kortslutning. Men her for noen uker siden kjøpte jeg en dvd-spiller av typen ekstra-super-billig, bare for å ha noe å spille av filmer på. Merkelig nok kom nesten samme suse/hvine-lyden av denne når den stod i standby. Denne har også en knapp bakpå for å kutte strømmen helt, og denne har jeg brukt å slå av når jeg ikke bruker spilleren. Lo and behold tok denne kvelden i går når jeg skulle slå den på. Lyset foran blinker, det kommer noen rare lyder fra selve psu-delen av spilleren (åpnet den for å se litt :whistle: ) og den nekter å starte.

Har jeg bare hatt maks uflaks eller kan det være noe seriøst gale med strømnettet her i huset? Jeg tør jo ikke sette opp noen ny pc her om den kan bli smeltet sånn helt uten videre... Er det noen måte å måle dette på, eller noe utstyr/filter som kan kobles imellom for å beskytte møkka?

Beklager wall of text, men måtte nesten beskrive dette nøye. Aner ikke hva som egentlig skjer her, kanskje bare det lokale spøkelset som ikke liker elektriske apparater :hrm:

Tanker og funderinger fra dere mottas med takk, jeg er helt blank for øyeblikket. PC-en er hobbyen min, så jeg vurderer å bare finne ei ny leilighet om dette her fortsetter :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...