Gå til innhold

Hva er kravet for lønn hos en 16-åring? Div spørsmål..

Anbefalte innlegg

Som topic sier.

Lurer på dette pga snart jobbsøking. Da er mine spørsmål. Hva burde jeg tjene? Hva har jeg krav på?

Hvordan blir jobbingen da? Har jeg rett til å si ifra når jeg ikke vil jobbe og heller dra på trening og turneringer og kamper? Med andre ord si ifra før jeg skal noe!

Hvordan er det med skattekort. Hva må betales og når?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har lov til å tjene opp til 40000,- skattefritt :) men du må skaffe frikort og registrere deg på aetat. som 16 ligger du på maks 106,- ca. kanskje 110,- noen steder.

Kommer ann på hvor du skal jobbe, kan ikke bare si at idag SKAL du på trening. mens, kamper o.l kan man jo kanskje få fri for med hensyn til hvor du skal jobbe :) Men ikke ha noen høye forventninger.

Lenke til kommentar

Aha okei takker for dette :)

Har allerede 2 mulige arbeidsplasser snarest! Bare jeg orker å spør sjefene. Har allerede hatt skoleprosjekt om å skrive en Jobbsøknad og en CV. Lurer på om jeg skal levere disse eller bare møte opp selv.

Tenkte på en helgejobb med noen dager i uken jeg jobber.

Hvordan fungerer frikortene da?

DETTE hadde kanskje vært noe for meg..

Endret av Markn
Lenke til kommentar

Du kan tjene 40000,- skattefritt. Etter dette må man betale 30%.

Anbefaler deg å begynne med skattekort fra begynnelsen (Om du vil tjene over 40000,- selvfølgelig). Jeg har beregnet at jeg vil tjene ca. 100 000,- i 2008, så jeg har tabellkort.

Jeg tror ikke du burde forvente en lønn på over 100,- timen. Det er vanlig å ligge mellom 80-100,- når man er 16 år.

Går bedriften etter tariff har du krav på minst 88,50,- timen. Men mange bedrifter går ikke etter tariff, og det er som vi vet ingen minstelønn i Norge ...

Tjener selv 95,- timen. Noe som ikke er dårlig for en 17åring. Stiger til ca. 110-115,- når jeg fyller 18. Er ufaglært.

Har du ett fast arbeidsskjema, må du møte på jobb. Selvfølgelig, man kan si man er syk, men da tar det jo ikke lange tiden før man ender på ræva ut.

Er man såkalt "tilkallingsvikar", som kun jobber når bedriften trenger personell, kan man si nei, så mye man vil. Men dette ingen fører til at man blir sjeldnere og sjeldnere spurt, og kanskje får sparken. Bedrifter gidder ikke ha ansatte som er mer opptatt av allverdens andre ting. Personlig sier jeg nesten alltid ja, når jeg blir spurt om jeg vil jobbe. Dette fører ingen til at jeg får jobbe omtrent så mye jeg bare vil, får bytte vakter når jeg vil og jeg er omtrent alltid den første som blir spurt om å bytte vakter eller om jeg vil jobbe ekstra. Noe som jeg vil si er en STOR fordel :)

Lenke til kommentar
Aha okei takker for dette :)

Har allerede 2 mulige arbeidsplasser snarest! Bare jeg orker å spør sjefene. Har allerede hatt skoleprosjekt om å skrive en Jobbsøknad og en CV. Lurer på om jeg skal levere disse eller bare møte opp selv.

Tenkte på en helgejobb med noen dager i uken jeg jobber.

Hvordan fungerer frikortene da?

DETTE hadde kanskje vært noe for meg..

Så morsomt, fra mosjøen altså? Kanskje jeg skal søke før deg da og ta jobben fra deg :p

Tror du helst skal møte opp selv uansett, sånn at dem ser hva de har med å gjøre. Vis din CV ikke er så bra, så kanskje du øker sjangsen for jobb med å dra dit å skryte litt ;)

Lenke til kommentar
Rettelse Zevs, rettelse; 50%. Husk at dersom du passerer frigrensen med frikort, må du betalte 50%, og ikke på hver krone over, men på alt!

Tjener du 39991kr så må du betale 19995,5kr i skatt.

Det er da vell ikke sånn det funker, tjener man 40000,- er det vell rundt 10-15% skatt? vis du ikke kan motbevise?

Lenke til kommentar

39997kr er grensen steget til i 2008, uansett:

Det er slik det funker. På nettsidene står det at det er hver hele krone over som skattes med 50%, men dette er feil, det har jeg blitt fortalt av både skatteetaten selv over telefon, og det fikk også en jeg jobber med smertelig erfare. Altså trekkes 50% av HELE beløpet du har tjent, ikke bare på det som du har tjent over grensen.

Hvis du ikke leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgiveren trekke 50 prosent skatt av inntekten som er over fribeløpet.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Brosj...p;chapter=10154

Endret av Ryuk
Lenke til kommentar

Ryuk du roter litt med skattelovgivninga

Det stemmer nok at det blir 50% på det over fribeløpet , men det er fordi frikortet ikkje gjelder lengre og automatisk blir ein då trekt 50% skatt. Viss ein leverer inn vanlig skattekort så vil det vere prosentsatsen der som blir tellande.

Om ein i januar ikkje leverer vanlig skattekort blir ein også trekt 50%.

Kor mykje reell skatt det blir kan ein rekne ut på blant anna skattedirektoratets sider (java-app)

Å tene like over frikortgrensa er ofte ein "dårleg" deal då trygdeavgifta blir rekna av heile beløpet. Det som skjer det at ein blir skatta for 8,5% av heile beløpet, som blir ca 3400,-

Så ein kan sei at skal du over frikortgrensa så bør den vere minimum 5k over, så du får noko igjen for den ekstra jobbinga.

Lenke til kommentar
Ryuk du roter litt med skattelovgivninga

Det stemmer nok at det blir 50% på det over fribeløpet , men det er fordi frikortet ikkje gjelder lengre og automatisk blir ein då trekt 50% skatt. Viss ein leverer inn vanlig skattekort så vil det vere prosentsatsen der som blir tellande.

Om ein i januar ikkje leverer vanlig skattekort blir ein også trekt 50%.

Kor mykje reell skatt det blir kan ein rekne ut på blant anna skattedirektoratets sider (java-app)

Å tene like over frikortgrensa er ofte ein "dårleg" deal då trygdeavgifta blir rekna av heile beløpet. Det som skjer det at ein blir skatta for 8,5% av heile beløpet, som blir ca 3400,-

Så ein kan sei at skal du over frikortgrensa så bør den vere minimum 5k over, så du får noko igjen for den ekstra jobbinga.

Det der skal jeg si meg eni i ;) flott oppsumert!

Lenke til kommentar

For å presisere meg selv.

Man kan tjene 40000,- skattefritt. Etter dette må man levere inn skattekort, og da blir prosenten 30%. Leverer man ikke inn skattekort, blir riktignok prosenten 50%.

Betaler bare skatt etter de 40000,-.

Slik var det i allefall for meg :)

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
Så morsomt, fra mosjøen altså? Kanskje jeg skal søke før deg da og ta jobben fra deg :p

Tror du helst skal møte opp selv uansett, sånn at dem ser hva de har med å gjøre. Vis din CV ikke er så bra, så kanskje du øker sjangsen for jobb med å dra dit å skryte litt ;)

Jepp fra Mosjøen :cool:

Du også ? :new_woot:

Tenkte å møte opp selv ja.

Ryuk, Søknadsfristen for "Ekstrahjelp"-stillingen ved G-Sport Sjøsiden utløper i morgen, så du bør nok skyndte deg med å skrive søknad og sende inn.

Var bare et eksempel ;)

Takk nokk en gang for bra innlegg. Vet ikke om Ryuk har feil eller ikke. Men skal sikkert finne ut av dette! :)'''

Edit* Zevs. Takk :new_woot:

Endret av Markn
Lenke til kommentar

Når det gjelder skatt og forskuddstrekk ved overskridelse av frikortgrensa er det mange misforståelser ute og går. For å oppklare noen av dem siterer jeg fra finansdepartementets nettsted:

Skatten er null opp til den såkalte frikortgrensen (40 000 kroner). Deretter betales trygdeavgift etter en opptrappingssats (25 pst.). Når trygdeavgift etter opptrappingssats er lik trygdeavgift etter vanlig sats, det vil si ved en lønnsinntekt på 57 558 kroner, betales det trygdeavgift med en sats på 7,8 pst. av hele lønnen. Når lønnsinntekten overstiger summen av personfradraget og lønnsfradraget (68 800 kroner), begynner man å betale skatt på alminnelig inntekt (28 pst.), noe som gir en marginalskatt på 35,8 pst. Lønnsfradraget blir erstattet av minstefradraget ved en lønnsinntekt på 83 333 kroner. Minstefradraget settes til 36 pst. av lønnsinntekten. Dermed faller marginalskatten til 25,7 pst. Ved en lønnsinntekt på 177 222 kroner oppnås maksimalt minstefradrag, og marginalskatten blir igjen 35,8 pst. Fra 400 000 kroner begynner man å betale toppskatt (9 pst.), og marginalskatten øker til 44,8 pst. Fra 650 000 kroner øker toppskatten til 12 pst., og marginalskatten øker dermed til 47,8 pst.

Her er også en figur som viser marginalskatten ved forskjellige inntektsintervaller, hentet fra samme artikkel:

marginalskatt.jpg

Vær oppmerksom på at skatten først beregnes året etter at pengene er tjent. Det man betaler inn på hver lønning kalles forskuddstrekk, og man kan i prinsippet (innenfor rimelighetens grenser) bestemme selv hvilken sats dette trekket skal følge, ved å mikse og trikse med tallene på bestillingsskjemaet for skattekort.

Endret av H80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...