Gå til innhold

Trenger hjelp til IF funksjon.

Anbefalte innlegg

Hei hei :p en venn av meg trenger hjelp til å lage noe som sjekker at Brukeren har nokk penger men jeg eller han vet ikke hvordan la oss si at $geld er det antall penger brukeren har, (det ligger i mysql database). nå kan brukeren kjøpe hva den vil , det eneste som skjer er at brukeren får minus i penger, jeg trenger en funksjon som gjør at dette ikke går ann. jeg har prøvd men får det ikke til.

Dette prøvde jeg:

IF ($geld - 100000 <0) { 
$message "du har ikke råd";

} else { (HER ER DEN KODEN SOM SKAL BRUKES OM DET GÅR FINT }

Dette er den koden som det skal gjøres med. er det noen som kan hjelpe meg?

Takk.

<?

$dbres				= mysql_query("SELECT * FROM `[land]` WHERE `id`='{$_GET['id']}'");
if($profile = mysql_fetch_object($dbres)) {
  $id					= $profile->id;
  $owning				= ($profile->owner == "none") ? "This land is not captured yet!<br>
Buy it for $100.000 <form method=\"post\"><input type=submit name=buy value=Buy!></form>" : "Owner: <b><a href=viewprofile.php?viewprofile={$profile->owner}>{$profile->owner}</a></b>.";

if($profile->owner =="{$cookieusername}"){

echo "<a href='est.php?type=1'>Start an crew on this land!</a><BR>";
}
 if(isset($_POST['buy'])) {
$data->url				= preg_replace('/\</','<',$_POST['website']);
$data->muziek				= preg_replace('/\</','<',$_POST['muziek']);
$data->info				= preg_replace('/\</','<',substr($_POST['info'],0,500));
mysql_query("UPDATE `[land]` SET `owner`='{$cookieusername}' WHERE `id`='{$id}'");
mysql_query("UPDATE `users` SET `geld`=`geld`-'100000' WHERE `username`='$cookieusername'");
print "  <tr><td class=\"mainTxt\">This land is yours!</td></tr>\n";
 }

print <<<ENDHTML
<br>
<br>
<center>
<table border=1 cellspacing=0 cellpadding=2 width=30% bordercolor=black class=sub2>
<tr>
<td align=center background=topic.gif>Owner of this land</td>

</tr><tr><tr><td class="mainTxt" align="center">{$owning}</td></tr>
		</table>
		</center>
		</form>

<br><br><br><br>

<br /><br />
ENDHTML;

}

?>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Red.: Bommet grovt der gitt. Problemet er at $geld - 100000 faktisk må settes inn i parenteser. Presidenstabellen tilsier at logiske operatorer står over aritmetiske operatorer, derfor blir det "if ($geld - (100000 < 0))" som kjøres akkurat nå.

Red.2: Var da veldig til klussing også. Minus er en aritmetisk operator, ikke assignment operator :wallbash:

Red.3: Nei, nå er det virkelig på tide å legge seg. Jeg tar selvsagt helt feil og roter veldig. Uttrykket ER korrekt. Logiske operatorer er UNDER aritmetiske operatorer og uttrykket blir derfor i praksis if (($geld - 100000) < 0), ergo intet behov for mer parenteser (selv om det ser mer logisk ut).

Så altså, hvis det du sier er at

IF ($geld - 100000 <0) { 

medfører at "(HER ER DEN KODEN SOM SKAL BRUKES OM DET GÅR FINT"? Vel, isåfall er $geld lik eller større enn 100000.

Ja, og nå skal jeg legge meg :lol:

Endret av Ernie
Lenke til kommentar
Red.: Bommet grovt der gitt. Problemet er at $geld - 100000 faktisk må settes inn i parenteser. Presidenstabellen tilsier at logiske operatorer står over aritmetiske operatorer, derfor blir det "if ($geld - (100000 < 0))" som kjøres akkurat nå.

Red.2: Var da veldig til klussing også. Minus er en aritmetisk operator, ikke assignment operator :wallbash:

Red.3: Nei, nå er det virkelig på tide å legge seg. Jeg tar selvsagt helt feil og roter veldig. Uttrykket ER korrekt. Logiske operatorer er UNDER aritmetiske operatorer og uttrykket blir derfor i praksis if (($geld - 100000) < 0), ergo intet behov for mer parenteser (selv om det ser mer logisk ut).

Så altså, hvis det du sier er at

IF ($geld - 100000 <0) { 

medfører at "(HER ER DEN KODEN SOM SKAL BRUKES OM DET GÅR FINT"? Vel, isåfall er $geld lik eller større enn 100000.

Ja, og nå skal jeg legge meg :lol:

jeg må si at du ikke gjor meg noe klokere :p noen andre som forsatt er oppegående på denne tiden :p

Endret av Dryper
Lenke til kommentar
if($brukerensPenger - $kjøpeSum < 0)
$result = "Har ikke råd";
else
$result = "Har råd";

Takker :p kunne du satt det sammen med koden min også slik at det virker? :p

Jeg fikk det til men det funka ikke slik du gjor det

if($penger - 1000000 < 0) { //Dette er 1 million
echo "<b>You dont have enough money!<b><br /> <b>You need $1.000.000 to proceed";

} else { (all kode) }

Dette funker sånn nogen lunde :p takker for hjelp :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...