Gå til innhold

Løfte vekter riktig?

Anbefalte innlegg

synd og si det men -faktisk, de har vel 2-3 PT`er, og ene av den var fyren som sa at markløft var en farlig øvelse som man burde holde seg unna, han andre var fyren som løfta bøy som en 80 åring med knuste kneskåler... siste har jeg ikke sett i aksjon

Høres brutalt ut. Men forstå min tankegang også. Det finnes så utrolig mange folk som gir seg ut som treningseksperter på nett, som egentlig ikke vet så alt for mye. I tillegg så er det ikke nok å ha trent masse selv. Man er isåfall bare en ekspert som sin egen kropp. Ikke på hvordan andre (spesielt nybegynnere) fungerer.

Jeg prater ikke ned på verken dine eller andre sine kunskaper. Jeg bare sier at det er tryggere å finne noen han vet kan mye om trening. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig at PT'ere virker så udyktige! Man må jo tross alt gjennom en eksamen for å kunne smykke seg med tittelen!

Nå er det jo ikke sikkert du fikk deg med alle faktorene når han sa at markløft var en farlig øvelse! Det er sikkert en farlig øvelse hvis du har noen sykdommer eller dårlig rygg etc, sant?

PT'erne der jeg jobber/trener er kjempeflinke ihvertfall! :)

Lenke til kommentar
Merkelig at PT'ere virker så udyktige! Man må jo tross alt gjennom en eksamen for å kunne smykke seg med tittelen!

Nå er det jo ikke sikkert du fikk deg med alle faktorene når han sa at markløft var en farlig øvelse! Det er sikkert en farlig øvelse hvis du har noen sykdommer eller dårlig rygg etc, sant?

hmm, mange er gode i teorien men sliter i praksis....

nope, hørte alt sammen, drev og tok mark, og de satt på benken ved siden av og snakka om øvelsen....

Lenke til kommentar

Jøss! Nei, er absolutt ikke det jeg siktet til! Det som blir sagt i tråden du linker til er ikke bra. Det vil si, med mindre de kursene til Elixia kicker voldsomt ass! Hvilket jeg tviler de gjør!

Nei, PT'ene hos oss har gått NIH i enten ett, eller tre år.

Det er klart kvaliteten på tjenestene blir dårligere når man velger slike snarveier.

Lenke til kommentar

Uff, har dessverre erfaring med folk som kan veldig mye om trening, men glemmer det faktum at ikke alle har trent siden de ble født. Snakker da om gymlæreren min fra i fjor, som skulle ha meg til å foreta knebøy med vektstang over skuldrene.. Har fremdeles vondt i korsryggen hvis jeg bærer tungt..

Så sorry MoozeBlaster, men jeg må nok holde med OZ-Racing her. Takk alikevel:)

Men, jeg har et annet spørsmål: Treningsopplegget mitt nå er sånn at jeg trener annehver dag (har hørt at det ikke er sunt å trene hver dag), og bytter på med styrke og utholdenhet/fettbrenning, slik:

Mandag:Utholdenhet

Tirsdag: Hvile

Onsdag:Styrke

Torsdag: Hvile

Osv.

Men så lurte jeg på, ville det være smart å trene hver dag, men bytte på med styrke og utholdenhet? Sånn:

Mandag: Utholdenhet

Tirsdag: Styrke

Onsdag: Utholdenhet

Torsdag: Styrke

Osv, eventuelt med helga som pause.

Jeg trener jo sånn sett fremdeles annenhver dag med hver av metodene...

Lenke til kommentar

Hallo igjen, har et nytt spørsmål:

Når jeg leser hvor mye jeg skal trene, så står det f.eks. 3x15. Jeg vet at dette er repetisjoner og sett, altså at jeg gjør noe 15 ganger, tre ganger, med en pause i mellom hvert sett. Men hvor lang skal denne pausen være? Bare så jeg får igjen pusten, eller skal jeg sette meg ned i et par minutter?

Lenke til kommentar

En liten kommentar vedrørende dyktigheten på instruktører/PT`er på SATS/Elixia.

Jeg har jobbet deltid i treningsbransjen i ca 10 år (SATS og nå Elixia) og kan være enig i at kunnskapsnivået m.t.p. styrketrening er varierende. Felles for 99% av alle instruktører, er at de er i stand til å lage enkle programmer til nybegynnere/mosjonister. Noen har spisskompetanse på styrketrening, andre ikke. Ellers er det faktisk også mulig å ha peiling på styrketrening selv om instruktøren ikke har kropp som mr. Universe :-)

Mitt råd er å finne en instruktør/PT som har spisskompetanse. Han/hun vil kunne skreddersy et program, samt veilede på teknisk utførsel som er spesielt viktig i øvelser som markløft o.l.

Ellers kan du få mye gode råd på et forum som dette, men bruk sunn fornuft og ikke ta alt du leser for "god fisk"

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Hva skal til for å bli PT? Jo, 20.000-30.000 og noen dager med forelesninger og noen prøver. PT-utdanningene i Norge er regnet for ganske dårlige av mange som har tatt dem. En som f.eks har 3 år på idrettsvitenskap og løftet vekter i 5-10 år har ofte langt mer kunnskap enn en som har tatt helgekurset hos NIH. Hvis man skal ta tittelen PT seriøst bør det være en skikkelig utdanning over minst et år. Eks slik de har det i England.

Markløft kan være en farlig øvelse når den ikke gjøres riktig, man bør alltid ha med en spotter som har teknikken inne for både diva og sumostyle de første gangene man løfter, og alltid kjekt med spotter når man makser. Har selv føkka ryggen i mark pga dårlig teknikk da jeg kjørte noen maksløft i høst, først nå begynner den å bli grei igjen.

Jeg driver selv litt som PT, men jeg har ikke tatt noe kurs. Har trent styrke tilsammen ca 5 år (med noen avbrekk), trent med toppidrettsutøvere, jobbet en stund som fysioterapeut nå, vært instruktør på treningsenter osv, MEN jeg regner meg på ingen måte som utlært, lærer noe nytt stadig vekk når jeg trener. Det jeg setter høyest er korrekt teknikk. En side jeg bruker til dette er: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html den er ganske enkel på endel områder, men på mange av øvelsene er videoene gode og man får en god oversikt over hva man faktisk trener.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...