Gå til innhold

Løfte vekter riktig?

Anbefalte innlegg

Yo!

Så, jeg har tenkt å begynne med å løfte vekter, men er ikke sikker på hvordan jeg bør gå fram. Ca. hvor lenge/hvor mye bør jeg begynne med? Noen tips på hvordan jeg bør løfte? Har hørt mye om at feil metode kan være skadebringende...

Jeg snakker om vanlige håndvekter her, ikke sånn vektstang.

Takk på forhånd:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du mener, heter Manualer.

Vet ikke åssen kropp du har og hva du klarer, men jeg vil anbefale 3x10 ( 3 serier med 10 løft) 2 ganger om dagen...

Med dette får musklene dine hvile og tid til å bygge seg opp...

Guide til åssen du gjøre dette er simpelt.. SØK I GOOGLE!

Lenke til kommentar

Mitt råd til deg er å igonere de aller fleste tips du får på et nettforum, siden det er så utrolig mange forskjellige faktorer som spiller inn på hver enkelt person. Spesielt med tanke på hva kroppen tåler eller ikke, hvor trent man er, hva man spiser, hvile, ect ect..

Så heller ta å oppsøk en instruktør på ditt nærmeste treningssenter. De kan hjelpe deg.

Eventuelt en kompis du kjenner godt.. men det får være andrevalget.

Lykke til med treningen. :)

Mitt råd til deg er å igonere de aller fleste tips du får på et nettforum, siden det er så utrolig mange forskjellige faktorer som spiller inn på hver enkelt person. Spesielt med tanke på hva kroppen tåler eller ikke, hvor trent man er, hva man spiser, hvile, ect ect..

Så heller ta å oppsøk en instruktør på ditt nærmeste treningssenter. De kan hjelpe deg.

Eventuelt en kompis du kjenner godt.. men det får være andrevalget.

Lykke til med treningen. :)

Lenke til kommentar

MoozeBlaster:

Hadde aldri i verden tatt imot tips fra en instruktør, ihvertfall ikke på sats/spenst... de fleste som jobber der, er sikkert gode spinning/sal instruktører men styrketrening har de lite peiling på.

programme som blir satt opp der er jo nærmest tilpasset pensjonister med flere skavanker enn Rune Rudberg har kjønnssykdommer...

nei, bedre og lese om det selv, tips, på treningsforum har de en sånn side hvor man kan se de forskjellige øvelsene... :) fin nybegynenr guide...

panzeNOR:

skal han løfte 2 ganger om dagen? for at man skal vokse / bli sterkere er hvile minst like viktig som trening

btw, håndvekter/manualer/hantler er dt samme :)

Lenke til kommentar

Vel jeg er ikke enig. Og du er en av de jeg mener at han bør ignorere. Alle skal vite best. Men enkelte ting bør ikke læres over nett. Og trening er en av de.

Ellers så synes jeg du har en litt merkelig innstilling til det å få hjelp av folk som driver med dette til daglig. Greit nok at sats og andre "trendy" gym ikke akkurat er øverst på listen over folk som kan mest om trent. I tillegg til at det gjerne blir sett på som bad-ass å ikke like sats, Det er likevell en grei plass å starte for de som ikke har trent før.

så mitt råd er fortsatt det samme:

Ikke legg for mye i det folk sier på nett. Der er gjerne alle sammen eksperter. Oppsøk noen du vet kan mye om trening i real life.

-Frode-

Lenke til kommentar

Jeg er det ja? er jo du som tydligvis skal vite best,

men har sett på folk som har fått hjelp til forskjellige øvelser og mange av instruktørene kan ingen ting/lite var en fyr på gymmen som skulle lære seg å løfte benk, han ville gjerne ta fribenken - men instruktøren anbefalte han og bruke smith siden det var en bedre øvelse enn fribenk - tull rør og vissvass..

en annen skulle ta bøy og instruktøren viste han og han gikk ikke i nærheten ned i 90 grader, jukke bare opp og ned med så vidt det var vinkel bak knærene...

markløft var visstnok så farlig at det ikke var no vits å ta i det hele tatt... swada de luxe det også

Lenke til kommentar

Hvor ser du at jeg påstår at jeg vet best? Det er liksom grunnen til at jeg ikke gidder ramse opp treningsråd til en person som ikke har trent noe særlig før. Nybegynnere bør, og skal lærer opp av folk som er sammen med de. Ikke noen man chatter med via nettet. Mulig jeg sårer egoet ditt, men det får så bare være.

Treningsmetoder, mengder og former vil alltid variere fra person til person. Og verken du eller jeg kjenner vedkommende som startet denne tråden. Og jeg vet ikke hvem du er heller, eller du om meg.

Lenke til kommentar

Hvor ser du at jeg påstår at jeg vet best? Det er liksom grunnen til at jeg ikke gidder ramse opp treningsråd til en person som ikke har trent noe særlig før. Nybegynnere bør, og skal lærer opp av folk som er sammen med de. Ikke noen man chatter med via nettet. Mulig jeg sårer egoet ditt, men det får så bare være.

Treningsmetoder, mengder og former vil alltid variere fra person til person. Og verken du eller jeg kjenner vedkommende som startet denne tråden. Og jeg vet ikke hvem du er heller, eller du om meg.

du ber jo han ignorere andre fordi du "vet" at at han burde få hjelp av instruktører...

åja egoet mitt fikk seg en alvorlig knekk, vet ikke åssen jeg skal bygge det opp igjen.... -_-

Lenke til kommentar
du ber jo han ignorere andre fordi du "vet" at at han burde få hjelp av instruktører...

åja egoet mitt fikk seg en alvorlig knekk, vet ikke åssen jeg skal bygge det opp igjen.... -_-

Hehe nei. Bare ber han om å oppsøke "ekte" hjelp. Fremfor å stole på fremmende på nettet. Jeg har ikke gitt han noen som helst hjelp om trening. Så jeg setter dermed ikke meg selv fremfor deg eller noen andre.

Synes du tar dette litt vel personlig jeg.. ;)

Lenke til kommentar

Personlig holder jeg 100% med OZ-Racing her. Det finnes sikkert mange gode instruktører der ute, men det finnes minst like mange som er ubrukelige. En shitload av de som "instruerer" på diverse gym, og "driver med det" daglig er fjortiss-jenter som fikk jobben fordi de har ei stram rompe og et fint rack.

Gang på gang har jeg sett instruktører som går rundt med nybegynnere for å sette opp program til dem. Disse består vanligvis bare av isolasjonsøvelser, og er tilnærmet ubrukelige.

Jeg sier ikke at man skal designe alle program på egenhånd, men internett er en av de/den beste måten å lære om trening på. Det finnes utrolig mange gode programmer der ute som man kan prøve seg på. Dessuten finnes det veldig mange gurus på f.eks t-nation forumet som deler ut solide råd bare du spør.

Mitt råd til trådstarter, hør på hva folk sier på internett (og da regner jeg med at du klarer å filtrere ut bullshit fra 12-åringer, og godt voksne folk som har drevet med dette "faget" siden ungdommen på forum som f.eks treningsforum.no). Les artikler på nettet! En god politelig kilde er t-nation.com. Søk etter nutrition og training for newbies der.

Vær veldig kritisk til såkalte "ekspert personlig-trener"-typer du finner rundt om på de forskjellige sentrene.

Endret av Stian89
Lenke til kommentar

Det vil alltid finnes dårlig instruktører der ute. Men jeg vil påstå at bullshit-faktoren er "noe" høyere på nettet. :whistle:

Jeg står i alle fall fast på mitt. Om trådstarteren velger å oppsøke kompiser som trener, instruktører på et helsestudio, eller andre som trener fast, så er det egentlig ett fett. Bare han får vist øvelsene live, og spurt de spørsmålene han vil.

Det er vanskeligere å filtere ut useriøse svar og feil informasjon enn dere tror. i alle fall for en som ikke har trent før. Enhver keyboard-warrior kan høres ut som verdens beste instruktør på nettet.

Ingen kjenner hverandre her. Og jeg kan godt fortelle at jeg har trent siden 1994. Men det gir ingen mening. Dette er forum på internett. Det sier seg liksom selv.

Uansett så har jeg gitt mitt råd. Så får trådstarteren gjør det han selv vil. :)

-Frode-

Lenke til kommentar

Hehe nei. Bare ber han om å oppsøke "ekte" hjelp. Fremfor å stole på fremmende på nettet. Jeg har ikke gitt han noen som helst hjelp om trening. Så jeg setter dermed ikke meg selv fremfor deg eller noen andre.

Synes du tar dette litt vel personlig jeg.. ;)

tar jeg det personlig? du skjønte at det siste jeg skrev ironisk?

er ikke no vits i og få se øvelse live når instruktørene ikke vet åssen de skal ta dem

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar
så du tror seriøst at det finnes flere dårlige instruktører der ute enn gode? til å få en nybegynner i gang?

og til sammenligning fra nettet?

ærlig talt.. :)

nå snakker jeg for treningssenteret jeg er på.. og sentre jeg har vært på..

Og der er det flere instruktører som gjør det vondt værre hvis en nybegynner oppsøker de? Enn det er folk som kan hjelpe de i gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...