Gå til innhold

[Løst]Hvordan rotere bilde uten og ødelegge kvaliteten?

Qumad

Anbefalte innlegg

Usikker på om dette er rett avdeling for dette spørsmålet, eller rett forum for den sags skyld..

Dette er egentlig ett gennerelt spørsmål, hvordan rotere bilde uten og ødelegge kvaliteten?

Hvis jeg velger Filmstripe' visning i utforsker så får jeg bla. 2 knapper som jeg kan rotere bildene med, men noen ganger så får jeg opp en dialogboks:

"

Windows bilde- og faksbehandling

På grunn av dimensjonene i bildet vil rotasjonen kansje ødelegge kvaliteten permanent. Hvis du roterer et bildet, lagres det automatisk med det opprinnelige navnet. Hvis du vil lagre en sikkerhetskopi, se du "Kopiere et bilde" i Hjelp.

Vil du fortsette?

[ ] Ikke vis denne dialogboksen flere ganger

[Ja] [Nei]

"

Hvis jeg dobelklikker på bildet så åpnes det i 'Windows bilde- og faksbehandling' hvor de samme roter knappene er, og jeg får samme advarsel der.

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har erfart, så har ikke kvaliteten virket noe dårligere.

Går jo også an å bruke et bilderedigerings program som Photoshop eller noe annet.

Kan jo hende jeg tar feil, men jeg har ikke merket noen forandring (Da må det være snakk om små pixler).

Lenke til kommentar

Et hvert bilde som roteres og så lagres vil ha noe kvalitetstap i og med at pikslene "flyttes" fra et sted til et annet. Hvor stort dette kvalitetstapet er kommer an på kvaliteten på originalen, hvor komplekst bildet er, hvilket format bildet er i og hvilket program du bruker.

Snakker vi som bilder som i hovedsak vises på skjerm vil kvalitetstapet være ubetydelig.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Jeg gjorde en test med og kopiere ett bilde 2 ganger til ett folder, for så og rotere (til tross for advarselen) så lukke programmet, åpne og gjøre det samme igjen X ganger, så åpne de 2 filene en orginal kopi og en som er blitt rotert/lagret mange ganger.

Så ikke så nøye etter, nøyde meg med og konstatere at det var tap av kvalitet, jeg la merke til det på klarheten i fargene i min test.

Gjorde noen google søk ( Søk1 Søk2 og fikk noen greie svar der.

Gennerelt sett så er det som Dere sier, ett minimalt kvalitets tap ved standard rotering av bilder men det finnes programmer og pluginns som kan gjøre dette uten at man mister kvalitet på bildene.

Ett søk på download.com med parameteret Lossless rotat (Filtrert på kun gratis) gav en del treff også. En diskusjon på ett annet forum tok opp ett interesant spørsmål som jeg ikke kunne se at var blitt besvart.

Is there anything that will integrate with the Windows right-click menu?

Noen programmer som fungerer slik at rotasjons funksjonen ved høyreklikk blir byttet ut med lossless rotering, burde også vært lossless rotering når man roterer fra filmstripe visning.

Noen som vet om noen løsninger på dette?

(Andre treff 1 2)

Endret av Qumad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...