mysjkin Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Hei, jeg har en maskin med en disk som er satt opp som LVM, kunne gjerne tenkt meg å lagt dette over som et RAID. Finnes det noen måte å gjøre dette på, eller må jeg definere RAIDet og deretter bygge opp LVM-settet på nytt? I hvert fall må jeg unmounte alt fra LVMet før mdadm vil gjøre noe med det og for å gjøre det hele morsomt, ligger / på LVMet, men jeg kan evt boote maskinen fra en CD med raid-verktøy og sette det opp derifra,... Noen tips? M. Edit: For å være litt mer spesifikk. Maskinen skal ha to disker i et speilet par, har for øyeblikket en disk (hda) satt opp med LVM. Kan jeg: 1) Sette opp den andre disken (hdb) og si at den er en del av et speilet par, men at den andre disken for øyeblikket ikke er tilgjengelig 2) Utvide LVM til å dekke begge diskene, 3) "Trekke tilbake" den nåværende disken (hda) fra LVM og få alt flyttet over på den 'nye' (hdb) 4) Definere hda som den andre halvparten av det speiete paret hmmm... Memo to self RTFM.... Eller har noen andre gått den samme veien? M. Endret 20. januar 2008 av mysjkin Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Jeg har akkurat kjeppa sammen server i kjellern med /home på LVM på RAID5. guide for lvm på raid5 Hvis du skal ha RAID1 på den maskina, må du ta backup av / på hda, bygge opp RAID1-arrayet på hda og hdb, så sette opp LVM på RAID1-arrayet, og da ta en gjennoppretting av / fra backup. MEN jeg vet også at LVM støtter RAID1 liknende speiling, dog vet jeg ikke hvordan du gjør dette. RTFM =) Mulig du kan si til LVM av hdb skal brukes til å speile hda, så fikser LVM resten ... ... ? Endret 20. januar 2008 av olefiver Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Mulig du kan si til LVM av hdb skal brukes til å speile hda, så fikser LVM resten ... ... ? Var noe slikt jeg hadde håpet på... Ellers fin link du hadde, hvis man klarer å gjøre ting i riktig rekkefølge.... M. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå