Lettie Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Som tittelen tilsier så sliter jeg med mørke bilder. Jeg har et Nikon D80 jeg er veldig fornøyd med, og som blir mye brukt til bevegelige motiver. Snakker da om hunder i høy fart (mynder i 50 km/t) Nå i vinter har været vært veldig skiftende, og etter en tur på stranda og et par hundre bilder oppdaget jeg at flere av bildene ble veldig mørke pga solens stilling. Kan dette endres ved å stille på hvitbalanse, evt andre ting? Må legge til at dette er mitt første skikkelige speilrefleks-kamera, og jeg har ikke hatt det mer enn et par måneder så mer amatør kan jeg ikke bli, men klarer ikke finne ut hvordan jeg skal få bildene lysere, mer "naturlige". Kan legge ved bildene jeg snakker om, må bare finne ut hvordan jeg legger ut link/bildet først (og om det er lov) Brukte forresten ikke ekstra blitz, og linsen er en 18-135mm om det har noe å si. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 At bildene blir for mørke betyr at de er undereksponerte, og det hjelper dessverre ikke å stille på hvitbalanse. Du sier ikke noe om hvilke eksponeringsprogrammer du har brukt, men hvis du bruker f.eks. lukkerprioritet for å ta bilder av ting i rask bevegelse, så blir bildene fort mørke hvis du ikke samtidig gjør noe med lysfølsomhet og mengen lys som slippes inn. Hvor godt et bilde er eksponert kommer nemlig an på tre ting: lukkertid (hvor lenge lyset slipper inn på sensoren), blenderåpning (hvor mye lys som slipper inn når lukkeren er åpen) og lysfølsomheten til sensoren (ISO). Hvis du halverer lukkertiden, men beholder blenderåpningen så halverer du mengden lys sensoren har å jobbe med, og bildet blir derfor mørkere. For å få lysere bilder har du derfor tre muligheter: 1) Du kan øke lukkertiden. Jo lengre lukkeren er åpen jo mer lys får sensoren å jobbe med og jo lysere blir bildet. Ulempen er at lengre lukkertider betyr at sluttresultatet blir mer følsomt for at kamerahuset og/eller motivet flytter på seg, slik at bildet blir uklart av den grunn. Det første kan du kompensere for med stativ eller (til en viss grad) ved å kjøpe et objektiv med vibrasjonsdemping. Det siste er litt vanskeligere å gjøre noe med. 2) Du kan gå til innkjøp av mer lysfølsom optikk. 18-135 har en blenderåpning som går fra 1/3,5 i den vide enden til 1/5,6 i den smale. Det er med andre ord ikke et spesielt lyssterkt objektiv. Et objektiv som f.eks. Sigma 50-150 f/2,8 vil ved lengste tele slippe inn fire ganger så mye lys som 18-135, som betyr at du kan bruke en fjerdedel så lang lukkertid og få den samme eksponeringen. 3) Du kan øke ISO-innstillingen til kameraet. Koster deg ingenting, og får ned lukkertiden. Ulempen er at ved høyere iso vil du se synlig støy på bildene som også går utover de fine detaljene i bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå