Gå til innhold

Bilder blir ofte en tanke for mørke.

Anbefalte innlegg

Tror dette må komme under fotografering, heller enn "redigering". (Det er litt begge deler....) Sitter og "justerer" en del bilder jeg har tatt, og på veldig mange av de justerer jeg lys og kontrast. (Lys til ca +10 på en del og kontrast til ca +8). Vet ikke om det bare er jeg som føler at de friskes opp litt ved litt "lysning", kanskje det er noe jeg burde gjøre annerledes når jeg tar bildene? Vil gjerne ha litt tips her.

Neste spørsmål: Når jeg har fått "lysningen" slik jeg ønsker, lagrer jeg bilde som en kopi av originalen. Kunne jeg kanskje erstatte originalen i stedet, når jeg ikke har gjort noen andre endringer? (Tenkte bare det ble litt rot med så mange bilder/versjoner...hvis jeg retter opp grunnlinje, eller beskjærer bildet, gir jeg det selvsagt et nytt navn og beholder originalen.)

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri overskriv originalene. Selvom du er fornøyd i dag kan det godt være du i fremtiden finner helt andre (og bedre) måter å redigere på. Jeg har alle bildene i egne mapper, 1 mappe for hver mnd for originaler og 1 mappe for hver mnd med jpeg-filer som er redigerte.

Det at bildene er for mørke synes jeg det er best å sjekke med histogrammet under opptak. For tiden tar du kanskje en del bilder ute med snø på bakken? Da må du overeksponere noe.

Lenke til kommentar
Aldri overskriv originalene. Selvom du er fornøyd i dag kan det godt være du i fremtiden finner helt andre (og bedre) måter å redigere på. Jeg har alle bildene i egne mapper, 1 mappe for hver mnd for originaler og 1 mappe for hver mnd med jpeg-filer som er redigerte.

Det at bildene er for mørke synes jeg det er best å sjekke med histogrammet under opptak. For tiden tar du kanskje en del bilder ute med snø på bakken? Da må du overeksponere noe.

Takk for tips...originalen bør jeg nok, som du sier, beholde. Det har hendt med ett og annet bilde som jeg anser lite verdifullt og tror jeg vil slette senere, at jeg har lysnet og erstattet originalen. (Jeg har også et mappesystem, men mappene mine går på tema i tillegg til måned/år.).."overeksponere"? Mener du jeg bør stille den EV "faktoren" på pluss/minus 2 eller noe, hva bør den stå på for å lysne litt...? Har ikke brukt det enda. Hvis jeg nå på utefotografering stiller den fast på noe (?)...vil bildene bli litt lysere da? tror også det er en eller annen Fnc på EOS 400D som kan innstilles der... (Ikke så greit alltid å se på histogram nei, i vinterkulde og halvmørke...det blir nok lettere på en annen årstid)

RandiA

Lenke til kommentar

Vil gjerne ha en uttalelse på dette med lysning, for å fastslå om det er bare meg som innbiller meg det. Har tatt et helt ordinært bilde her, ikke spesielt godt..(så dette går ikke på bildekritikk annet en temaet "lysning"), bare for å vise hva jeg mener: Bilde 1 er originalen, ikke gjort noe med, bilde 2 er lysnet litt + kontrast...er jeg på rett vei?

RandiA

post-92574-1200779698_thumb.jpg post-92574-1200779720_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg ordla meg feil. Du skal selvfølgelig ikke overeksponere, men i de tilfellene som kameraet undereksponerer må du kompensere for dette med å stille på EV eller å bruke manuell. Plusstegn betyr at kameraet eksponerer lysere. Høyere tall, lysere bilde. Sjekker du histogrammet etter bildet er tatt ser du det lett. Det ideelle er at det er nærmest mulig den høyre veggen uten å klatre. Det er bedre å redusere eksponeringen i ettertid enn motsatt.

Bildeeksempelet er et godt eksempel på undereksponering og hvorfor det er det.

Her er det mye hvitt, og lysmåleren er kalibrert for grått. Lysmåleren er ikke så smart at den vet dette er hvitt, så du må fortelle den det med å bruke eksponeringskompensasjon (EV).

Lenke til kommentar

full-automatikken på 400d har en tendens til å undereksponere på bilder med mye himmel. Mener å huske at ikke forgjengeren 350d var like ille der.

Ikke så godt å si hva som var korrekt på det bildet, men for meg ser det ut som du har lysnet det litt mye på bilde 2. Ble det ikke litt "utbrent" oppe i tretoppene der? Bildet er for lite til å se det ordentlig, men fikk det inntrykket. Kanskje en mellomting ville vært bedre.

Du kan forsøke å stille EV +1 først og se om det hjelper på tilsvarende motiver. Blir det fortsatt for mørkt, prøver du et hakk til..

Edit: Ser djerp har utdypet og kommet meg i forkjøpet så denne posten var unødvendig.

Endret av Datagnomen
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha, det var opplysende svar ja...så jeg bør stille EV fast på +1 nå da for eksempel? I hvert fall når det er snø-bilder. (Så kan jeg jo se på histogram senere om det fortsatt er mørkt, og sette opp til +2,) det er vel greiest å sette det der før fotografering, ikke så greit i kulden å tukle med for mange taster :!: (Datagnomen: jeg har ikke brukt Auto/grønn funksjonen, jeg holder meg til AV modusen.)

RandiA

Lenke til kommentar

Beklager, regnet bare med du hadde gjort det, for jeg fikk samme problemet når jeg var på en englands-tur i sommer. Kjørte på auto/grønn for å slippe å stille hele tiden, da vi hadde litt dårlig tid på Windsor castle. Sløvt av meg å ikke sjekke histogrammet før etter x antall bilder. Skuffelsen ble stor når jeg oppdaget hva som hadde skjedd. Resten av bildene kjørte jeg på manuelt, og de ble veldig bra.

Ja, ville prøvd med + 1 først og så øke på om nødvendig.

Lenke til kommentar
Beklager, regnet bare med du hadde gjort det, for jeg fikk samme problemet når jeg var på en englands-tur i sommer. Kjørte på auto/grønn for å slippe å stille hele tiden, da vi hadde litt dårlig tid på Windsor castle. Sløvt av meg å ikke sjekke histogrammet før etter x antall bilder. Skuffelsen ble stor når jeg oppdaget hva som hadde skjedd. Resten av bildene kjørte jeg på manuelt, og de ble veldig bra.

Ja, ville prøvd med + 1 først og så øke på om nødvendig.

Takk takk, fint...morsomt å lære litt etter hvert, av prøving+tips herfra :)

PS Nå først i denne tråden gikk det opp for meg faktisk: Eksponering, over-, under-, og denne Eksponerings kompenseringen man kan skru på :thumbup: - skal være fornøyd da, lært noe siste døgn også

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...