Inc Skrevet 19. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Her har gjort så lite så mulig, justert litt i leveles, that`s it. Den bilen kunne vært fjernet selvfølgelig. PS! dett bildet er tatt på den øyen som er lengst ute i havgapet på vestlandet (turøy) og hva tror du ikke jeg finner\møter på veien??? jo en annen fotograf med ryggsekken full av fotokomponenter.. Sikle!!! lurer på hva han hadde oppi der?? Edit: bildet ville vist ikke være med, kommer straks edit2: der ja. edit3: Hmm.. to bilder?? jaja, det ene er for de med liten skjerm og det andre er for de med storrr skjerm (nederst) Endret 19. januar 2008 av Inc Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 19. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2008 Likte det veldig godt. Men, er ikke helt sikker på om jeg likte bilen. Jeg vil også se mer hav og berg, altså litt mye himmel. Men jeg synes dette var spennende Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 19. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2008 Er dette brua som er i Varg Veum filmen? Lenke til kommentar
Inc Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. januar 2008 Jeg vil også se mer hav og berg, altså litt mye himmel. Jeg brukte den 1\3 eller 2\3 regelen om å ha 1\3 land og 2\3 himmel, riktig sant? Hvis det er riktig, hvordan er det da når en skal fravike fra den "gyldne 1\3 regelen" ? men ja, kunne vært litt mer land. Er dette brua som er i Varg Veum filmen?Når har jeg ikke sett den filmen så det kan jeg ikke svare på. Lenke til kommentar
ultimatedeskjet Skrevet 19. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 19. januar 2008 Den gyldne 1\3 regelen kan ikke fremstå som "perfekt" i alle bilder. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Inc, det er rule of thirds. Det vil si du kan 'velge' hvor horisonten skal ligge. 1/3 fra toppen, eller 1/3 fra bunnen. Poenget med regelen er i all hovedsak å unngå midtstilte horisonter (som ofte er kjedelig) eller midtstilte motiv (kan også være 1/3 fra hvilken som helst side). Uansett så er det lov å fravike regelen i enkelte situasjoner. Det er opp til fotografen å velge når. Hovedsaklig må man lære seg å bruke rule of thirds for å kunne se når man skal bryte med den. Når det gjelder bildet ditt, så tror jeg det kunne kanskje blitt bedre om du hadde stått mer til høyre, og fått broen inn som en enda sterkere diagonal linje i bildet. Sjøen/landet kunne vært litt bedre eksponert (lysere), også heller hente inn igjen himmelen i etterredigeringen. Jeg syns vel gjerne ikke at motivet er veldig spennende, men det er da mitt problem. Du kunne kanskje ha brukt lenger lukkertid her for å få litt mer liv i sjøen (?). Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
tulste Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Synes at bro, sjø og land var litt mørkt. himmelen syns jeg var lys og grei, men det ser ut som det er grått vær, noe det ikke er, ellers likte jeg komposjonen, her tror jeg jeg hadde prævd med HDR Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Lang lukkertid blir veldig fresht på bilder av "turbulent" vann. Ser nesten ut som en sky. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Fint bilde. Sjø og himmel konkurerer litt om oppmerksomheten, jeg ville eksperimentert litt med å beskjære vekk 1/2 - 2/3 av himmelen. Bilen passer fint inn der på broa, jeg ville ikke vurdert å fjerne den. Men juster hvitbalansen bedre (ta gråpunkt fra brua), og øk fargemetningen litt. Og skarp opp litt. Bildet er i Adobe RGB, det gjør det ekstra vanskelig å forutsi resultatet på andre skjermer (ref ditt spørsmål i annen tråd), konverter til sRGB aller først. Jeg har heller ikke kalibrert skjerm her, så dette kan se skikkelig ille ut, men: Endret 20. januar 2008 av kaian Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Angående hvitbalanse velgeren i lightroom, hvor på bildet skal den brukes? Lenke til kommentar
kaian Skrevet 20. januar 2008 Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Angående hvitbalanse velgeren i lightroom, hvor på bildet skal den brukes? Kjenner ikke lightroom, men for å sette hvitbalanse må man enten velge et hvitt punkt, eller man kan velge et sort, et grått og et hvit punkt. Har du bare én er det trolig hvitt, men det finner du jo fort ut. På dette bildet var det en fordel å kunne bruke grått fra det lyseste på brua. Men du kan legge temperaturen i bildet hvor du vil, og få ulike toner, de fleste helt håpløse, men og noen veldig fine. Hva som passer vil variere vilt fra bilde til bilde. Curves og levels er vel verktøyene du bør eksperimentere med. Fargedybde (saturation?) kan og gjøre løfte et bilde, noen ganger ved å dempe, andre ganger ved å skru opp. Tar du kun jpeg når du fotograferer, eller tar du raw+jpeg? Anbefaler det siste. Du kan allikevel jobbe med jpeg vanligvis, skal du bare beskjære og skarpe opp litt holder det. Får du lyst til å gjøre mer så er det fint å kunne starte fra en raw-fil. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. januar 2008 Tar kun raw siden de likevel kjøres gjennom lightroom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå