Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sikringer ryker,ikke bremselys/kjørelys

Anbefalte innlegg

Ene kjørelyset på venstre side var gått nå,alt annet virker..på begge sider.

Sjekket sikringene,ene var gått,skiftet denne,men er akuratt det samme,sjekket pæren ved å ta den over på andre siden,og da lyste den..med EN gang eg toucher den polen som pæren får strøm fra lyser den..men når den er borti på andre siden da skjer det ingenting...hva skjer?

Endret av Diesel_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brudd på ledninger skjer som oftest på utsatte plasser, så det burde ikke være så vanskelig å reparere. Du kan jo prøve å se over ledningen så langt som mulig. Men mest sannsynlig så er det sokkelen til lyspæra som har dårlig kontakt med ledningen.

Lenke til kommentar
Liten oppdatering nå.

Var akuratt nede...så over sikringene...den ene var gåen..den som tilsvarer den siden det ikke er lys i,er en 10amp,skiftet den og satte på lysene igjen..og da røk sikringen igjen.... hva er galt egentlig

Tyder på overledning til gods et eller annet sted i kretsen, avgnagd isolasjon fordi ledningen gnisser mot karosseriet eller lignende..

Lenke til kommentar

Skal eg måle på polen som pæren skal stå i da?

Alt eg vet er at sikringene ryker hver gang tenningen slåes på,eg har blinklys og ryggelys på begge sider,bare bremse/og kjørelys som ikke er tilstedet. Og eg ser ingen skade på ledningene som går til "pæreplaten"heller.

Helvette altså..noe som ryker hele tiden jo..... :realmad:

Endret av Diesel_
Lenke til kommentar

Ingenting...for de baklyktene som eg har nå,så er det jo bare glasset rundt som er annerledes enn de som var der før.

Og alt har virket helt til igår kveld....

Regner med det ikke har noe med å gjøre at eg avisolerte og satte på kablesko på de to parklys ledningene...de ligger løse nede ved frontlykten...men det skal vel ikke ha noe å si for at eg ikke får lys bak...

Endret av Diesel_
Lenke til kommentar
Regner med det ikke har noe med å gjøre at eg avisolerte og satte på kablesko på de to parklys ledningene...de ligger løse nede ved frontlykten...men det skal vel ikke ha noe å si for at eg ikke får lys bak...

Den kabelskoen som er pluss har nok 99% sikkert fått kontakt enten med gods eller den andre kabelskoen... Tror nok det er her feilen ligger, ja! Med mindre du brukte helisolerte flatstifthylser, da?! :)

Lenke til kommentar
Men de kabeskoene stod fast inne i den dingsen som parklyspæren står i..men denne "dingsen" lå borti karroseriet så eg..kan det være dette som gjorde at sikringene røk hver gang?

Det spørs, men muligheten er tilstede... Uten å se hvordan denne "dingsen" ser ut er det vanskelig å vite om den leder strøm, eller om det kunne bli kontakt mellom det uisolerte metallet på kabelskoen og karosseriet, men når slike mystiske feil oppstår like etter at man har forandret på noe i kretsen er det gjerne en sammenheng! De lyseblå kabelskoene nederst til høyre på bildet er noe sikrere mot slikt, ettersom de er isolert hele veien. Men det er jo bare å prøve; bytt sikring og forviss deg om at verken kabelskoene eller metall i pæreholderen har kontakt med karosseriet -ryker sikringa likevel må du lete videre etter feilen et annet sted i ledningsnettet.

Lenke til kommentar
Den som kabelskoene står inne i og som kanskje har gjort det hele ser slik ut:

post-97018-1200927620_thumb.jpg

post-97018-1200927644_thumb.jpg

Hmmm, nå er jeg mer skeptisk igjen.. Ser jo ut som metallet på kabelskoene skulle bli ganske godt beskyttet inni selve pæreholderen. Spøker for at feilen er en annen plass, men ikke godt å si hvor..

Lenke til kommentar

Så det har ikke noe å si at begge skoene tar borti hverandre inni der?

Edit: var nede nå,og da virket det,så det var nok de skoene som tok borti hverandre som kortsluttet lyset mitt,men kan eg istede bruke de helisolerende skoene,tror dere det virker da? For da tar jo ikke skoene borti hverandre(ikke med metallet vertfall)

Endret av Diesel_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...