Gå til innhold

Opera - høy prosessorload

Anbefalte innlegg

Liker å ha en del vinduer åpne i opera og svitsje mellom dem. Problemet er at dette medfører sinnsykt høy prosessorbruk i Opera. Det går tydelig ut over hastigheten, og ligger ofte opp mot 80-90%. Dette er ofte i forbindelse med vinduer som har flash. F.eks hvis jeg har flere youtube videoer på pause. Hvis jeg lukker disse en for en kan det plutselig hjelpe veldig på prosessorbruken. Det virker altså som opera kjører flash animasjoner osv på full guffe selv om de ikke vises på skjermen. Dette er ikke noe smart caching, men noe som tydelig går ut over brukeropplevelsen i vinduet jeg har oppe.

Noen løsninger på dette? Har hørt å justere diverse cache instilinger kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv lagt merke til at Opera bruker veldig mye av resursene mine (Da spessielt minne) Har ikke tenkt noe over det før om det kan ha noe og gjøre med flash eller ikke. Skal legge det på minne og se litt over tid for og se hvordan det fungerer hos meg.

Har Du postet dette på rett sted? Opera Forum er den beste plassen for og få svar på spørsmål som omhandler Opera, det er ogsåved tilbakemeldinger at man hjelper til med Operas evolusjon og gjøre programmet bedre.

Lenke til kommentar
Har selv lagt merke til at Opera bruker veldig mye av resursene mine (Da spessielt minne)

Det er forskjell på å resververe minne og bruke minne. Om OS-et krever mer, vil Opera gi fra seg det.

Noen ganger hos meg vil også Opera ha høy last uten spesiell grunn. Jeg bruker som regel bare lukke vinduet og åpne Opera igjen. Men flash kan skape problemet som nevnt. Opplever dette også utenom flash. Har ikke funnet noen spesiell faktor som skal skape problemet.

Dette skjer svært sjeldent riktignok. Jeg bruker også ofte mellom 10 - 20 faner uten problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...