Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermet/spillet fryser/låser seg når jeg spiller! Hva kan være problemet?

Anbefalte innlegg

Alt fryser & låser seg når jeg spiller! Det varierer når spillet fryser, men den fryser hver gang jeg forsøker å spille. Enten jeg har spilt i 1min eller 5min, så fryser den! Alt bare fryser (bildet blir bare kornete med x-antall forskjellige farger) også lager den en sånn durrelyd. Ikke får jeg brukt ALT+F4 heller, må slå av PC-en via hovedbryteren. Har oppdatert skjermkortdriverne mine, men til ingen nytte. Har GForce6800GT. Så langt har dette skjedd i spillene Titan Quest Immortal Throne og UT3. Men så har jeg spilt spill som Worms Armageddon uten at den har fryst én eneste gang. Men det er vel fordi spillet ikke er 3D... Må også nevne at både UT3 og TQIT har fungert som bare det tidligere.

Hva er det som kan være problemet? Må jeg ty til formatering, kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overklokker du skjermkortet? Høres ut som et problem med varme... Kanskje ta en liten rens av vifta på skjermkortet. Ellers er det jo faktisk ikke sikkert at det er skjermkortet det er noe galt med. Frys ved 3d spilling, kan også tyde på andre hardware-relaterte feil, da 3d spill er stressende på systemet. Kjør memtest86, og sjekk temperatur på prosessor og skjermkort under spilling. Dette høres ikke ut som et software problem, så da er det nok tvilsomt at en formatering vil hjelpe. Men når det er sagt, hjelper jo en formatering på alt annet av problemer:)

Lenke til kommentar

Hvordan er det den memtest86 fungerer da? Hvordan er det jeg får testet temperaturen da? Har brent den på CD, men vet ikke hva man skal gjøre videre...

Har renset vifta på skjermkortet, så da er det vel ikke skjermkortet det er noe galt med.

Hva tror du at det kan være da?

Lenke til kommentar
Hvordan er det den memtest86 fungerer da? Hvordan er det jeg får testet temperaturen da? Har brent den på CD, men vet ikke hva man skal gjøre videre...

Har renset vifta på skjermkortet, så da er det vel ikke skjermkortet det er noe galt med.

Hva tror du at det kan være da?

Memtest86 bootes fra CD. Sett CD-en inn og velg å boot i fra cd, enten i BIOS eller i egen boot-meny, hvis noe slikt kommer opp når du starter PC-en...

Jeg bruker i8kfan til å overvåke temperatur på skjermkort og prosessor. Nå vet jeg ikke om dette programmet fungerer på alle maksiner, men det skader vel ikke å prøve. Ellers kan du jo poste en tråd i programvare-seksjonen av dette forumet og forhøre deg om hvilke programmer som er kjekke til å overvåke temperaturer med. Det er sikkert noen her inne som vet om noe bedre program enn det jeg bruker. Høres fremdeles ut som et skjermkortproblem spør du meg... Men det kan jo være andre ting også, f.eks. strømforsyning som begynner å fuske litt, og dernest ikke klarer å levere nok effekt når maskinen stresser seg gjennom spillene dine... Du har ikke en kompis du kunne lånt en pc av da, så du kunne kjørt litt feilsøking (byttet skjermkort -> test, minne -> test (memtest86 fungerer kjempebra til å teste minne, hvis du får det til å fungere), strømforsyning -> test)... Uansett, prøv å få memtest til å fungere, samt skaffe deg et program til å overvåke CPU og GPU temp med, og post tilbake dine funn, så skal vi se om ikke vi får løst dette hersens problemet

Lenke til kommentar

Alrite, Magic. Har nå ventet i 3t på at den her 'pass' skal bli ferdig. Den er ferdig nå, men alt jeg fikk opplyst var: "Pass complete, no errors." - Det var vel at alt jeg skulle gjøre, ja? Alt virket som normalt i alle fall. Ingen errors og sådan.

Finner ingen program som overvåker varmen til de nevnte tingene...

Prøvde å spille nå nettopp, men samme problem skjer. Uansett 3D-spill! Skjer aldri på spill som f.eks Worms Armageddon og slike spill...

Hva i alle dager kan være problemet..? Formatering ser heller ikke ut til å hjelpe på problemet.

Har også oppdatert driverne til kortet mitt, men selv det løste ikke problemet.

Lenke til kommentar

ok, med metest86 har du i allefall fått bekreftet at der ikke er noe galt med minnet ditt. Et punkt krysset av på listen. Det neste jeg vil anbefale deg er å laste ned SiSoft Sandra, og bruk det programmet til å utføre en "burn-in"-test. En slik test vil fortelle deg om problemet ligger hos CPU'en. Hvis denne testen fullfører uten problemer, er der kun to punkter på din pc der kan feile: Grafikkortet og strømforsyning... anbefaler deg derfor å få lånt en god strømforsyning av noen, slik at du kan få avkreftet hvorvidt det er denne maskindelen som fusker. Om det ikke løser noe, er vi tilbake der vi startet: skjermkortet. Ettersom problemet er å finne i alle spill, høres det ikke ut som et driverproblem, men det kan godt være det.

Jeg hadde selv ustabilitet med mitt m800gs-kort fra nvidia, hvor 3d-spill stoppet opp etter alt fra 1 minutt til 2 timers spilling, og ingenting annet enn en fysisk restart av maskinen kunne bringe den tilbake til liv igjen. Mitt problem ble løst ved driveroppdatering og/eller BIOS oppdatering til skjermkortet. Vet ikke hvilke av de to som løste det, men problemet er i allefall borte.

Bruker du Vista eller XP? Hvis du bruker Vista, pass på at driverne dine er nyere enn 158.X serien, da den løser en del kritiske feil i Vista. Lykke til!

Lenke til kommentar

hvilken bios-versjon har grafikkortet ditt?

Merk: å flashe til ny bios på grafikkortet kan være risikabelt, og om du skulle velge og gjøre det, tar jeg inget ansvar for evt. resultat, positivt eller mot formodning, negativt.

Bios-filer og program for flashing av bios til grafikkortet finner du på: http://www.mvktech.net/

edit: å flashe bios har kun nytteverdi hvis der er en nyere bios-versjon tilgjengelig.

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Bruker Windows XP, men jeg poster heller resultatet fra Everest-scan for en fullstendig oversikt på hva som er i PC-en av hardware og sånt:

Trykk her for å lese Everest-rapporten!

Ser dere noe som ikke stemmer her, eller skal jeg gjøre det Magic har bedt meg gjøre ovenfor? Er ikke den som liker å ta risks med hardware, så da frister det ikke å flashe kortet mitt noe særlig...

Men det må da vel være en annen form for løsning på det her? Å spille 3D-spill har jo fungert som smurt før med de samme hardware jeg har nå. Det er nå nylig at PC-en har begynt å oppføre seg aggressiv mot 3D-spill. Ikke ALLE spill, kun 3D-spill.

Skal kjøre den SiSoft Sandra i morgen også poster jeg resultatet her.

Kan jo HELT sikkert ha noe med driverne mine til skjermkortet å gjøre... eller?

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Hei Shoo.

Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig å flashe bios på grafikkortet ditt, og hvis det er slik som du sier at du har kunnet spillt spill før, uten ustabilitet, har det ingen hensikt...

Én ting jeg kom på; kjører du PowerISO eller noen annen form for virtuell cd/dvd-rom? Hvis så er tilfellet, prøv å slette denne softwaren og se om det kan hjelpe. Vet ikke hvorfor, men jeg har vært ut for flere caser hvor maskinen blir ustabil ved bruk av slik software, da spesielt PowerISO. Igjen, jeg har ingen logisk forklaring på hvorfor det er tilfellet.

Ellers er det jo bare å kjøre SiSoft Sandra og poste resultater her. Og kan du også poste en oversikt over hvilke prosesser som kjører på maskinen din? EDIT: Glem det, husker du skrev at en formatering ikke hadde noen effekt...

Lenke til kommentar

Av en eller annen merkelig grunn, så får jeg ikke installert SiSoft Sandra. Får opp denne errormeldingen: http://www.elgen.net/sandra-error.png - Har jeg feil SiSoft Sandra, kanskje?

Du har rett. Hadde 2 virtuelle drivere gjort med Daemon Tools. Har nå fjernet disse. Må jeg avinstallere DTools? Har også MagicISO, så jeg må vel avinstallere den også da, eller?

Her er en liten oversikt over hva jeg har kjørende akkurat nå:

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.2
Scan saved at 18:35:55, on 22.01.2008
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)
Boot mode: Normal

Running processes:
D:\WINDOWS\System32\smss.exe
D:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
D:\WINDOWS\system32\services.exe
D:\WINDOWS\system32\lsass.exe
D:\WINDOWS\system32\svchost.exe
D:\WINDOWS\System32\svchost.exe
D:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
D:\WINDOWS\System32\urdvxc.exe
D:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
F:\Programmer\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe
D:\WINDOWS\System32\svchost.exe
D:\WINDOWS\Explorer.EXE
D:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
D:\WINDOWS\System32\LVCOMSX.EXE
D:\Programfiler\Java\jre1.6.0_03\bin\jusched.exe
D:\WINDOWS\System32\RUNDLL32.EXE
D:\Programfiler\MSN Messenger\msnmsgr.exe
D:\Programfiler\MSN Messenger\usnsvc.exe
D:\Documents and Settings\shoo\Skrivebord\utorrent.exe
F:\mirc\mirc.exe
D:\Programfiler\Mozilla Firefox\firefox.exe
F:\Programmer\Foobar\foobar2000.exe
F:\Programmer\FlashFXP\FlashFXP.exe
F:\Programmer\HJT\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = about:blank
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koblinger
O2 - BHO: Koblingshjelpeprogram for Adobe PDF Reader - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - D:\Programfiler\Fellesfiler\Adobe\Acrobat\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - D:\Programfiler\Java\jre1.6.0_03\bin\ssv.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O2 - BHO: FlashFXP Helper for Internet Explorer - {E5A1691B-D188-4419-AD02-90002030B8EE} - F:\Programmer\FlashFXP\IEFlash.dll
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - D:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [IMJPMIG8.1] D:\WINDOWS\IME\imjp8_1\IMJPMIG.EXE /Spoil /RemAdvDef /Migration32
O4 - HKLM\..\Run: [PHIME2002ASync] D:\WINDOWS\System32\IME\TINTLGNT\TINTSETP.EXE /SYNC
O4 - HKLM\..\Run: [PHIME2002A] D:\WINDOWS\System32\IME\TINTLGNT\TINTSETP.EXE /IMEName
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE D:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [LVCOMSX] D:\WINDOWS\System32\LVCOMSX.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [Network Translation Service] ".\4.tmp" *
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "D:\Programfiler\Java\jre1.6.0_03\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] D:\Programfiler\Fellesfiler\Nero\Lib\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Adobe Reader Speed Launcher] "D:\Programfiler\Adobe\Reader 8.0\Reader\Reader_sl.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE D:\WINDOWS\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKCU\..\Run: [LogitechSoftwareUpdate] F:\Programmer\logitech\ManifestEngine.exe boot
O4 - HKCU\..\Run: [Yahoo! Pager] "D:\Programfiler\Yahoo!\Messenger\YahooMessenger.exe" -quiet
O4 - HKUS\S-1-5-19\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'LOKAL TJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-20\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\System32\CTFMON.EXE (User 'NETTVERKSTJENESTE')
O4 - HKUS\S-1-5-18\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe (User 'SYSTEM')
O4 - HKUS\.DEFAULT\..\Run: [CTFMON.EXE] D:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe (User 'Default user')
O8 - Extra context menu item: E&xport to Microsoft Excel - res://F:\PROGRA~1\MICROS~1\Office10\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - D:\Programfiler\Java\jre1.6.0_03\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - D:\Programfiler\Java\jre1.6.0_03\bin\ssv.dll
O23 - Service: Google Updater Service (gusvc) - Google - D:\Programfiler\Google\Common\Google Updater\GoogleUpdaterService.exe
O23 - Service: Network Windows Service (MSWindows) - Unknown owner - D:\WINDOWS\System32\urdvxc.exe
O23 - Service: NMIndexingService - Nero AG - D:\Programfiler\Fellesfiler\Nero\Lib\NMIndexingService.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - D:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
O23 - Service: StarWind iSCSI Service (StarWindService) - Rocket Division Software - F:\Programmer\Alcohol 120\StarWind\StarWindService.exe

--
End of file - 4307 bytes

En annen ting jeg lurer på; Mener å huske at jeg har installert skjermkortdriverne til 2 forskjellige steder... Først når jeg hadde formatert, så installerte jeg driverne til program-disken min (ikke Windows-disken), og nå nylig så installerte jeg drivere på nytt, men da satt jeg de inn i Windows-disken. Kan det ha noe effekt, kanskje?

Endret av Shoo
Lenke til kommentar

Vel, jeg ville prøvd å fjerne ALL software som har med virtuelle cd/dvd-drev å gjøre, for å se om ikke dette hjelper (så lenge du har instyallasjonsfilene, kan du jo legge inn programmene på nytt om det ikke hadde noen effekt) - videre pass på at du kjører kun én anti-virus, én brannmur, én anti-spionprogram etc. Når det gjelder driverinstallasjon, vet jeg at folk flest er veldig møysommelig -> fjerne gammel driver -> sikkermodus -> systemrens (ccleaner etc.) -> normal oppstart -> installer nye drivere. Selv har jeg alltid bare installert de nye over de gamle uten problemr... Ellers fant jeg ikke noe muffins i din HijackThis-logg

EDIT: den errorer på sisoft sandra var ny for meg, aldri vært ut for før, og kan ikke hjelpe deg med den, dessverre...

Endret av Magic
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en sak... Hva om det er virus som er årsaken til det her? Jeg har nå satt meg ned for å ta en skikkelig scan av PC-en for å se etter virus. Får se om det hjelper først, og hvis ikke, så tar jeg bare å avinstallerer skjermkortdriverne også installerer de helt fra starten av. Kan vel hjelpe det, vil jeg tro.

Hva mener du om dette?

Lenke til kommentar

Vel, det SER nå ut til at det hjalp å fjerne de programmene, men jeg vet ikke om det vil vare... Har i alle fall spilt en liten stund og ingenting frøs. Lover bra, men jeg holder deg oppdatert om det skulle skje noe, oky?

Men ja, det begynte å fungere når jeg fjernet de programmene.

Får håpe det vil vare da...

Lenke til kommentar

Flotters. Vet ikke hvorfor det er slik at fullskjerm 3d-spill henger ved bruk av program for virtuell dvd/cd-rom, men du er ikke den eneste som har opplevd det (meg inkludert). Får håpe det var det som gjorde det.

PS: nyeste versjon av alcohol 120% fungerer stabilt hos meg, ingen frys eller krasj.

La oss håpe at problemet er løst

Case closed:)

Lenke til kommentar

Nja... Vil nå ikke si case closed riktig enda. Prøvde nettopp Titan Quest i vindu-modus, og det ser ut til å fungere ganske så greit... hittil da!

Vi får la denne tråden være åpen inntil videre også får vi se om det samme skjer igjen, oky?

Vil forøvrig takke for alle dine forslag, Magic! Hadde ikke selv tenkt på de overnevnte tingene uansett. Så ja, takker så meget.

Bruker ikke A120% enn så lenge. Har ikke behov for det for øyeblikket i alle fall.

NB: DERSOM problemet skulle dukke opp igjen, så skal jeg forsøke å reinstallere alt av skjermkort og dens drivere, i håp om at det vil fikse problemet. Har nettopp fått Pirates of the Burning Sea i hus, spill som i alle fall er 3D-krevende, så da får man jo se hva som skjer der...

Lenke til kommentar

Vel, samme problem har skjedd igjen! Vet svarten ikke hva som kan være galt. Begynner å bli svært så irriterende det her.

Her er en video på hva som skjer når alt klikker: http://www.elgen.net/3d-error.avi

Den durre-lyden du hører i bakgrunnen, er lyd som PC-en lager når skjermen fryser som vist på videosnuttet.

Men det rare er, at vi spilte i et par timer, men erorren kom aldri opp når vi spilte, vel, i alle fall ikke denne gang. Erorren skjer som oftest ved character creation og modifying. . .

Det finnes vel neppe noe greit svar på det her, men men...

Kan forøvrig også nevne at jeg har en DVI-HDMI kabel koblet fra PC-en -> LCD-TV, men jeg spiller på PC-skjermen. Kan dette ha noe betydning, kanskje?

Lenke til kommentar

Når spill fryser er det bare en ting og gjøre.

Oppdatere.

BIOS, Skjermkort, Lydkort, DirectX (november oppdateringen eller nyere), inndataenheter (mus og keyboard), og ytterst få ganger har jeg vert borti behov for oppdatering av nettverks kort.

Sjekk også om spillet er siste versjon, BETA skjermkort drivere er ikke annbefallt, men det kan hende at det hjelper.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...