Gå til innhold

Instilling av surround (denon avr 1707)

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en denon avr 1707 reciever, B&W ASW600 sub, og oen prosone høytalere.

Når jeg skal stille inn dette her, er det slik at det fulgte ed en microfon til forsterkeren som skal høre etter lydene selv, og justere seg inn selv.. det går helt fint helt til jeg kommer til subben. da høres det ut som en tiger har panikk inni der.. er det helt sunt?

Og etter instillingene skal vere ferdig, sier recieveren at ingen høytalere er funnet i scanningen, til tross for rimelig høyt lydnivå.. er ikke noe voldsomt, men sånn passe liksom ...

skal jeg skru opp da? eller skal jeg ringe til noen som har bedre peiling på dette for å få de til å fortelle meg? noen som har vert borti samme problemstilling?

Det her er vanvittig frustrerende.. har holdt på å kødda med det i to dager nå... :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Denon avr 1907, jeg alt jeg trengte å gjøre var å velge den "auto setup"-funksjonen, og da bråket alle høyttalerene en etter en. Suben hørtes ikke ut som en tiger, men som en basstone på rundt 60hz, tenker jeg.

Er du sikker på at du har koblet alt rett?

Lenke til kommentar
Jeg har Denon avr 1907, jeg alt jeg trengte å gjøre var å velge den "auto setup"-funksjonen, og da bråket alle høyttalerene en etter en. Suben hørtes ikke ut som en tiger, men som en basstone på rundt 60hz, tenker jeg.

Er du sikker på at du har koblet alt rett?

Jeg har koblet alle høytalerene på de forskjellige utgangene.. til frontsett, er det 2 muligheter, og jeg har prøvd begge med likt resultat...

På center er det vel ikke mulig å koble feil tror jeg.. og bakhøytalerene kan jeg koble som surround back, eller surround.. jeg har koblet de som surround back.

Fasingen på + - har jeg vert veldig forsiktig med, og brukt merkede kabler. Kabel med stripe er alltid minus når jeg kobler høytalere...

Subutgangen har jeg koblet med et Y ledd og en vanlig signalkabel av den billige sorten.

Her inn på y-leddet er det vel ikke spes mye som kan gå galt vil jeg tro..

DVDspilleren har jeg koblet med vanlige phono-kabler fra AUX på forsterkeren til dvd spilleren sånn at jeg får lyd, og video kabelen (også en phonokabel) er koblet fra dvdspilleren og rett i tv'en.

Så står det i boka at jeg skal sette på suben, og skru delefilteret på suben på max, og volumet på 50%, det har jeg også gjort, og så skulle jeg koble i mikrofonen, og starte romkorreksjon.

Når jeg starter den, begynner det å skurre akkurat på samme måten som det gjør når du har en radio stillt inni mellom to ulike kanaler, og når det kommer til subben lager den et rabalder uten sidestykke.

Jeg får ikke noe av det til å stemme skikkelig..

om jeg driter i romkorreksjonen, og går rett på avspilling av dvd, er det lyd i EN høyttaler, og alt det andre er enten ikke lyd i, ellers står det bare å freser lavt.

Når jeg går inn i systemet i recieveren, finner den høytalerene, og jeg lagrer alle som "small" og når jeg kommer til subwoofer, står det: "Subwoofer YES"

Er det noe jeg har gjort galt her nå? virker jo helt merkelig i og med at ALT utstyret er helt nytt...

Med unntak av phonokablene, men de har vert i bruk hele tiden, så jeg vet at de funker

Lenke til kommentar
Jeg tror du skal koble bakhøytalerene som "surround". På min 1907 er i hvert fall "surround back" beregnet for de siste to høytalerene i et 7.1-system.

Jeg har jo to muligheter forran også.. med forskjellig impedans det da? har ikke vert bakom der å sloss med ledningene de siste timene så jeg husker ikke helt..

kan det vere et problem at høytalerene er på 4 ohm ?

Lenke til kommentar
Det bør ikke være et problem, men du bør koble de på A utgangene bak, for det er nok de som er beregnet for vanlig bruk. OG også de som som regel tåler lavest impedanse.

Ok.. da skal jeg altså koble på A utgangene der det er mulig..

Men det forklarer vel likevel ikke hvorfor det ikke vil stilles inn? og hvorfor det er så merkelig lyd i suben når den skal spilles inn?

Skal prøve mer i morra, men om jeg ikke får det til i morra, kan jeg spille inn lyden som kommer når jeg skal prøve å stille inn, og legge den ut på nett. det er litt dumt å fylle hele forumet med dårlige onomatepoetikon

Lenke til kommentar

Du skal ha 75dB når du stiller lyden tror jeg, og for noen er det litt høyt.

Prøv å skru opp volumet litt til hvis det ikke allerede er veldig høyt.

Sjekk også at mikrofonen er riktig koble til. (for du har kobla til den? :p)

Et annet tips er å sjekke at alle høyttalerene er koble til rett utgang, selv om de sannsynligvis er det ;)

EDIT: når det gjelder subben, så sjekk kablingen.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Du skal ha 75dB når du stiller lyden tror jeg, og for noen er det litt høyt.

Prøv å skru opp volumet litt til hvis det ikke allerede er veldig høyt.

Sjekk også at mikrofonen er riktig koble til. (for du har kobla til den? :p)

Et annet tips er å sjekke at alle høyttalerene er koble til rett utgang, selv om de sannsynligvis er det ;)

EDIT: når det gjelder subben, så sjekk kablingen.

hmm.. ok

Når jeg skrur opp står det -80db på det absolitt laveste.. og så jobber det seg oppover mot 0, og derfra går det enda mer oppover.. skal jeg helt opp til 75db altså? er ikke det øredøvende?

Kablingen på subben må vel vere grei? har koblet på LINE IN på suben.. er det feil? :S

(må minne folk på at jeg er ikke verdensmester i det her)

Og kablene som går til høytalerene sjekker jeg med en gang folk er våkne i morra. tror det blir lite populært å smelle i gang nå =)

Lenke til kommentar

Hehe, det kan være lurt å drøye til folk har våkna ja ;)

Jeg mener ikke at du skal stille recieveren til 75dB, for så høyt går den ikke, men det virkelige volumet skal være rundt 75dB tror jeg.

Hvis du prøver sette recieveren til rundt -15, så tror jeg du skal ha et høyt nok lydnivå. Avhengig av hvor følsomme høyttalerene dine er, og hvor kraftig recieveren er i forhold til den jeg er vandt med å høre på.

Line In på subben skal stemme, men prøv å dra den ut og sett den inn igjen, slik at du er sikker på at den sitter skikkelig.

Lenke til kommentar
Hehe, det kan være lurt å drøye til folk har våkna ja ;)

Jeg mener ikke at du skal stille recieveren til 75dB, for så høyt går den ikke, men det virkelige volumet skal være rundt 75dB tror jeg.

Hvis du prøver sette recieveren til rundt -15, så tror jeg du skal ha et høyt nok lydnivå. Avhengig av hvor følsomme høyttalerene dine er, og hvor kraftig recieveren er i forhold til den jeg er vandt med å høre på.

Line In på subben skal stemme, men prøv å dra den ut og sett den inn igjen, slik at du er sikker på at den sitter skikkelig.

Allright.. da skal jeg prøve det i morra.

Recieveren er på 7*75 watt, og siden den kun skal spille mellomtone og diskant på 5 små høytalere, regner jeg med at det skulle vere plenty guff til overs.

Følsomhet (1W/1M):

Front: 88 dB, Senter: 86 dB, Satellite: 86 dB... burde ikke vere noen match. totalt sett er det 12 stk 3" mellomtoner, og 5 stk 0.5" diskanter som skal drives.

Kunne ikke det bare vert litt lettere da? *damn*

Lenke til kommentar

Da har jeg prøvd å gjøre slik som det ble sagt her.. koble opp frontsettet på A, og sette bakhøytalerene på surround. Det gikk ikke.. Jeg prøvde å søke meg inn når jeg hadde koblet fra suben, og da gikk ting litt bedre, og jeg fikk lagre opsettet, og recieveren fant høytalerene. likevel spiller bare en høyttaler, og når jeg kobler til suben igjen er jeg like langt som i sta. rare skrapelyder, og spiller ikke i hele tatt...

Noen som har noen trylletrics på lur?

Lenke til kommentar
Dette høres merkelig ut.

Jeg tror jeg ville kontaktet HiFi Klubben og spurt hva du skal gjøre med saken.

Antar det er hos de du har kjøpt den ...

Ja, forsterker og sub er kjøpt hos dem. får ringe de i morra å høre med de. Får inderlig håpe de lover meg igjennom hele installasjonen, så det er vel på tide å teste kundescervisen deres nå da=) hehe

Takker for råd og hjelp =)

Lenke til kommentar

Nå har jeg snakket med de, og funnet ut litt forskjellig, som f.eks at subben er graps. skal ringe de nå når de åpner om en time, å sørge for at jeg kan komme bort med den å få byttet den i noe som funker!

Takker for god hjelp og gode råd=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...