Gå til innhold

Tolkning av islam

Anbefalte innlegg

Hverken Mein kampf eller koranen kan tolkes sa jeg.

Sa du?

Da kan man også tolke Mein Kampf slik Vigrid gjør.

Ser ikke slik ut. Du har også sagt at vigrid kan tolkes, uten at det heller henger veldig på greip. I det hele tatt har du kommet med en hel rekke meningsløse påstander, som blir tilbakevist. Din standard reaksjon på dette, ser ut til å være å sette i gang å rable ned noe på uforståelig norsk. Setninger som faktisk mangler mye for å kvalifisere til setninger. Bisarr forsvarsmekanisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hverken Mein kampf eller koranen kan tolkes sa jeg.

Sa du?

Da kan man også tolke Mein Kampf slik Vigrid gjør.

Ser ikke slik ut. Du har også sagt at vigrid kan tolkes, uten at det heller henger veldig på greip. I det hele tatt har du kommet med en hel rekke meningsløse påstander, som blir tilbakevist. Din standard reaksjon på dette, ser ut til å være å sette i gang å rable ned noe på uforståelig norsk. Setninger som faktisk mangler mye for å kvalifisere til setninger. Bisarr forsvarsmekanisme.

Nå sa jeg at Koranen ikke kan tolkes før dette så jeg sa at hvis koranen kan tolkes kan også Mein Kampf tolkes. Så egentlig sa jeg at ingen av dem kan tolkes.

Lenke til kommentar
Nå sa jeg at Koranen ikke kan tolkes før dette så jeg sa at hvis koranen kan tolkes kan også Mein Kampf tolkes. Så egentlig sa jeg at ingen av dem kan tolkes.

Og hva sa du egentlig her?

Og jo Mein Kampf i likhet med koranen er skrevet på forskjellige tider.

Jeg må bare innrømme at jeg enda ikke helt skjønner hva du mener med "forskjellige tider", med tanke på at mein kampf ble skrevet på 2 år.

edit. typo

Endret av freke
Lenke til kommentar

Og hva sa du egentlig her?

Jeg må bare innrømme at jeg enda ikke helt skjønner hva du mener med "forskjellige tider", med tanke på at mein kampf ble skrevet på 2 år.

edit. typo

Nettop 2 år kan være i forskjellige tider.

Når det gjaldt det øverst må du se på hvilken sammenheng jeg sa det i.

Lenke til kommentar

Altså er alt noensinne skrevet, skrevet i forskjellige tider. Siden det mellom klokken 12.00.00 og klokken 12.00.01 (ett sekund) er forskjellige tider. Det gjør jo bare at utsagnet ditt blir enda mer uforståelig. For jeg går ut fra at du fikk med deg at mein kampf ble skrevet i to påfølgende år, ikke i for eks. 1864 og 1943.

Lenke til kommentar

Altså er alt noensinne skrevet, skrevet i forskjellige tider. Siden det mellom klokken 12.00.00 og klokken 12.00.01 (ett sekund) er forskjellige tider. Det gjør jo bare at utsagnet ditt blir enda mer uforståelig. For jeg går ut fra at du fikk med deg at mein kampf ble skrevet i to påfølgende år, ikke i for eks. 1864 og 1943.

Ja det be dum argumantasjon, jeg innrømmer det. Men nå var poenget at koranen heller ikke ble skrevet i så mange tider men faktiskt bare i en livstid.

Lenke til kommentar
Ja det be dum argumantasjon, jeg innrømmer det. Men nå var poenget at koranen heller ikke ble skrevet i så mange tider men faktiskt bare i en livstid.

Tja, det blir litt vanskelig å holde rede på hva du faktisk mener her.

QUOTE(Peter_Lynch @ 26/01-2008 : 10:50)

Her sier du jo det stikk motsatte igjen. Det kan være en idè å bli enig med deg selv hva du egentlig mener først.

Lenke til kommentar
Du vet at bare fordi fundamentalister sier det betyr ikke dette at det er sant.

Helt korrekt. Akkurat som jeg har sagt hele tiden.

Kan du finne meg et sitat eller en link hvor noen som ikke er fundamentalistiske muslimer eller fanatiske anti-islamister kommer med gode argumenter for at Koranen ikke kan tolkes?

Lenke til kommentar

Tja, det blir litt vanskelig å holde rede på hva du faktisk mener her.

QUOTE(Peter_Lynch @ 26/01-2008 : 10:50)

Her sier du jo det stikk motsatte igjen. Det kan være en idè å bli enig med deg selv hva du egentlig mener først.

Det er jo fakta at ikke alt ble skrevet på en gang. Du må jo først definere hva du mener med en tid.

Du vet at bare fordi fundamentalister sier det betyr ikke dette at det er sant.

Helt korrekt. Akkurat som jeg har sagt hele tiden.

Kan du finne meg et sitat eller en link hvor noen som ikke er fundamentalistiske muslimer eller fanatiske anti-islamister kommer med gode argumenter for at Koranen ikke kan tolkes?

Du kan jo reise hvor du vil uttafor vesten så er muslimene enige om at koranen ikke kan tolkes. Det er vi i vesten som har foret muslimene med propaganda om at koranen kan tolkes.

Lenke til kommentar
Du kan ikke være agnostiker uten å tro på noen Gud, kan du vel?

Går fint det. En agnostiker tror/ikke tror som han vil. Det grunnleggende er at han ikke mener gud er bevis/motbevist. (de fleste agnostikere er nok ikke troende, men det er min mening)

Lenke til kommentar
Du kan ikke være agnostiker uten å tro på noen Gud, kan du vel?

Går fint det. En agnostiker tror/ikke tror som han vil. Det grunnleggende er at han ikke mener gud er bevis/motbevist. (de fleste agnostikere er nok ikke troende, men det er min mening)

Der har du meg :)

"Jeg vet ikke om gud finnes, men det er veldig lite sannsynlig."

Lenke til kommentar
Du kan jo reise hvor du vil uttafor vesten så er muslimene enige om at koranen ikke kan tolkes. Det er vi i vesten som har foret muslimene med propaganda om at koranen kan tolkes.

Nei. Tradisjonen for tolkning av Koranen er like lang som Islam selv. Søk opp "Sufisme" f.eks.

Og du ga ingen link som viser at andre enn fundamentalister(på begge sider) mener Koranen ikke kan tolkes.

Lenke til kommentar

Nei. Tradisjonen for tolkning av Koranen er like lang som Islam selv. Søk opp "Sufisme" f.eks.

Og du ga ingen link som viser at andre enn fundamentalister(på begge sider) mener Koranen ikke kan tolkes.

I likhet med at noen tror de kan tolke Mein Kampf. bare fordi noen tror de kan tolke betyr ikke dette at de kan.

Lenke til kommentar

Flere av deltagerne i denne tråden kan med fordel prøve å diskutere saklig. For en leser av tråden som ikke deltar så er denne diskusjonen til dels barnslig og kverulerende, enkelte burde nesten lære seg å bare ignorere den andre. Dette virker mer som en konkuranse hvor den ene er mer opptatt av å prøve å nedverdige den andre og vice versa. Seriøst folkens, skriv nå på en måte som kanskje gjør at noen orker ta seg bryet med å lese det :)

Off-topic vil bli slettet uten videre varsel.

(Reaksjon på moderering kan gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert).

Lenke til kommentar
I likhet med at noen tror de kan tolke Mein Kampf. bare fordi noen tror de kan tolke betyr ikke dette at de kan.

Helt rett. Men vi har allerede gått gjennom grunnene til at Koranen kan tolkes. Og du har ennå ikke funnet ut hva "esoterisk" betyr.

Dette gir fortsatt ikke grunn til å tolke. Men det finnes jo i Mein Kampf også det.

Jeg kan gi et lite hint på veien; eksoterisk er det motsatte av esoterisk. Men jeg er redd religion og filosofi delen kan være litt tungt for en som ikke behersker norsk.

Nå er det jo du som ikke tørr svare her. men du klarer fortsatt ikke gi grunn for at koranen kan tolkes.

Lenke til kommentar
Jeg kan gi et lite hint på veien; eksoterisk er det motsatte av esoterisk. Men jeg er redd religion og filosofi delen kan være litt tungt for en som ikke behersker norsk.

Fortell meg forresten hvordan du tolker dette:

Qur'an:9:5 "Fight and kill the disbelievers wherever you find them, take them captive, harass them, lie in wait and ambush them using every stratagem of war."

Lenke til kommentar

Helt rett. Men vi har allerede gått gjennom grunnene til at Koranen kan tolkes. Og du har ennå ikke funnet ut hva "esoterisk" betyr.

Dette gir fortsatt ikke grunn til å tolke. Men det finnes jo i Mein Kampf også det.

Nå er det jo du som ikke tørr svare her. men du klarer fortsatt ikke gi grunn for at koranen kan tolkes.

Esoterisk gir grunn til å tolke.

Esoterisk, altså den indre mening, er det motsatte av det eksoteriske, den ytre mening, men disse to fungerer parallelt. Motsettninger som fungerer sammen, uten å være paradokser.

Dette er umulig uten å tolke boken på i alle fall to plan. Og dette har alltid vært noe av det mest essensielle i alle Abrahams Gud sine religioner, særlig Islam.

I tillegg må det nevnes at den eksoteriske siden av Koranen, den delen som er historie og lover, er i seg selv full av paradokser som gjør den ikke kan forståes helhetlig uten å tolke noen deler som viktige, og noen som uviktige. Eller som mange Islamske tolkere, si at dette kun kan forståes i den esoteriske siden av boken.

Skjønner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...