matskjorum Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 jeg har tenkt å lage en patent på et avtagbart håndtak til et videokamera. men jeg aner ikke hvordan jeg kan få støpt den. den skal støpes i plast. se vedlegg: håndtaket skal være omtrent sånn som det er på tegningen (inni der det er tegnet med rødt) bare litt avrundet noen steder. Noen som vet hvodan jeg kan støpe det? lage det? hvodan plast? utstyr? takk Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Ikke for å disse tegningen din, men tror du bør tegne litt mer detaljert og lage mål og sånn før du tenker på å støpe. Lenke til kommentar
matskjorum Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Ikke for å disse tegningen din, men tror du bør tegne litt mer detaljert og lage mål og sånn før du tenker på å støpe. skal jo det, men tegnet denne bare for å vise dere ca. formen... Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Avslører du noe om oppfinnelsen din her før søknaden er inne, er kravet til nyhet røket, og du vil ikke få patent. Du bør vurdere å slette innlegget. For det andre finnes det bedrifter som bistår med utvikling av prototyper, bl.a. Techni, Devotek og muligens fortsatt TI. Lenke til kommentar
matskjorum Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Avslører du noe om oppfinnelsen din her før søknaden er inne, er kravet til nyhet røket, og du vil ikke få patent. Du bør vurdere å slette innlegget. For det andre finnes det bedrifter som bistår med utvikling av prototyper, bl.a. Techni, Devotek og muligens fortsatt TI. skal jeg være ærlig, så er det vell egentlig ikke noen ny oppfinnelse. det finnes fra før, men det koster flesk. så tenkte bare å lage en til meg sjøl litt billigere.. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Det billigste plaststøpeverktøyet for lavserieproduksjon er det som brukes for integralstøp med polyurethan, men det å få laget et sånt verktøy koster likevel fort flere tusenlapper. Skal du derimot injeksjonsstøpe i termoplaster som f.eks abs, pvc eller polyamid (nylon), så koster selv et billig verktøy minst hundre tusen kroner, ofte flere hundre tusen. Skal du derfor bare lage ett håndtak til deg selv ville jeg droppet støping og heller formet håndtaket i divinicelskum (kjøpes som brune plater), lagt på epoksy eller polyester og glassfibermatter for å få en holdbar overflate. Du kan kanskje få noen tips og råd av plastbåtprodusenter eller lignende, dessuten finnes det masse bøker om emnet (spør på biblioteket). Lenke til kommentar
matskjorum Skrevet 19. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 19. januar 2008 Det billigste plaststøpeverktøyet for lavserieproduksjon er det som brukes for integralstøp med polyurethan, men det å få laget et sånt verktøy koster likevel fort flere tusenlapper. Skal du derimot injeksjonsstøpe i termoplaster som f.eks abs, pvc eller polyamid (nylon), så koster selv et billig verktøy minst hundre tusen kroner, ofte flere hundre tusen. Skal du derfor bare lage ett håndtak til deg selv ville jeg droppet støping og heller formet håndtaket i divinicelskum (kjøpes som brune plater), lagt på epoksy eller polyester og glassfibermatter for å få en holdbar overflate. Du kan kanskje få noen tips og råd av plastbåtprodusenter eller lignende, dessuten finnes det masse bøker om emnet (spør på biblioteket). det er egentlig det samme om det støpes eller formet. trenger bare ett håndtak jeg:P hvor får man kjøpt disse platene? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 (endret) Polyester og glassfiber må kunne gå an. Jeg ser for meg to løsninger: 1. Du lager former til tre separate rør av f.eks tre, aluminiumsfolie eller noe annet. Så støper du disse tre rørene og limer dem sammen og gjør en del finarbeid med polyestersparkel og -glassfiber til slutt. Da får du en røraktig struktur som er sterk nok og samtidig har lav vekt. 2. Du former en massiv løsning lag på lag. Begynner med en tynn stripe og bygger deg utover til du når ønsket tykkelse. Dette tar litt tid, siden du ikke kan legge mer enn 4-5 lag med glassfiber for hver støp (2-3 i begynnelsen). Da får du en massiv struktur som er litt tyngre. Men jeg vet ikke om det kommer til å se så fryktelig bra ut til slutt. Hvilken tjukkelse tenker du håndtaket skal ha? Det er litt vanskelig å se utifra tegningen. Endret 20. januar 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
matskjorum Skrevet 20. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 20. januar 2008 Polyester og glassfiber må kunne gå an. Jeg ser for meg to løsninger:1. Du lager former til tre separate rør av f.eks tre, aluminiumsfolie eller noe annet. Så støper du disse tre rørene og limer dem sammen og gjør en del finarbeid med polyestersparkel og -glassfiber til slutt. Da får du en røraktig struktur som er sterk nok og samtidig har lav vekt. 2. Du former en massiv løsning lag på lag. Begynner med en tynn stripe og bygger deg utover til du når ønsket tykkelse. Dette tar litt tid, siden du ikke kan legge mer enn 4-5 lag med glassfiber for hver støp (2-3 i begynnelsen). Da får du en massiv struktur som er litt tyngre. Men jeg vet ikke om det kommer til å se så fryktelig bra ut til slutt. Hvilken tjukkelse tenker du håndtaket skal ha? Det er litt vanskelig å se utifra tegningen. heh, skjønner det:P tenker vell ca. 1-2 cm tykkt.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå