Gå til innhold

Glossy printbare DVDR plater, har det noe for seg?

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge visst at det finnes printbare CDR/DVDR plater, men at det har kommet glossy printbare DVDR plater var meg helt ukjent til jeg fikk noen til test fra http://www.dvdink.no (dog for å teste platekvaliteten, ikke printkvaliteten). Men siden jeg har en printer som kan printe på plater - Canon Pixma MP780 (ca 3 år gammel printer nå) - tenkte jeg det kunne være morro å teste om glossy print har noe for seg. Fant fram plate-trayen og tørket støv av den, er et par år siden sist jeg testet plate-print funksjonen.

Og ja resultatet ble meget bra! Platene blir glansaktige og livaktige i forhold til vanlige printbare plater, spesielt rød og blå kom skikkelig til sin rett på disse platene.

Til min store skuffelse klarer dessverre ikke digitalkamerate å formidle hvor mye bedre glossy print er, men her er nå et par bilder jeg tok:

post-3674-1200760871_thumb.jpg

post-3674-1200760888_thumb.jpg

Øverst til venstre: BenQ 8x DVD+R fullface print.

Øverst til høyre: Verbatim 16x DVD-R fullface foto print.

Nederst til venstre: MBI 8x DVD+R Double layer glossy print.

Nederst til høyre: Taiyo Yuden 16x DVD-R glossy print.

Jeg fikk best resultat med MBI platen, men Taiyo Yuden er ikke langt unna. BenQ ble litt mattere i fargene enn Verbatim, men litt klarer detaljer enn på verbatimplaten (kan virke som om blekket fløt bittelitt ut på verbatimplaten), så det er omtrent uavgjort mellom verbatim/BenQ, som begge er helt klart dårligere enn MBI og Taiyo Yuden. Forskjellene er spesielt merkbare om man holder platene opp mot lyset.

En kamerat kom innom og han lurte på hvorfor jeg hadde 4 plater av samme filmen, han ble litt overrasket da han tok opp en plate og så på undersiden at det ikke var en orgninalplate (platene brukt i denne testen inneholder kun CD-Speed create data disc testdata da jeg har testet brennekvaliteten på dem før jeg har printet på dem). ;)

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke tvil om at de glossy printbare er mye penere å se på enn matte overflater med label.

men jeg ser Taiyo Yuden har en penere overflate etter printet på enn MBI double layer men tror dette varierer fra hvilken skriver du har. har en Canon pixma mp 610

Lenke til kommentar

MBI og Taiyo Yuden watershield platene syns jeg er gir et meget bra resultat, men de platene jeg syns gir best resultat er faktisk noen Traxdata(Ritek :no: ) plater.

Har også fått meget gode resultater på noen gamle Lumatron(AML :sick: ) plater.

Bruker en Canon MP600.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...