Gå til innhold

Zoom linse til 400D

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått et 400D kamera til jul. Så jeg er jo ganske ny i speilrefleks gamet.

Jeg har tenkt til å kjøpe meg en ny linse og synes ikke at zoomen på orginal linsa (EF-s 18-55mm) er noe særlig tess. Jeg tar en del bilder av forskjellige fly typer som tar av og lander og liker å ta bilde av ting som er ett stykke unna. Derfor lurte jeg på om noen hadde en god zoom linse jeg kunne vurdere. Og hvordan måler man egentlig zoom på speilrefleks? er det zoomen som står i zoom feltet i butikken man skal kjøpe den i som teller eller har mm noe å si? vurderte å kjøpe Canon EF 100-300mm f/4,5-5,6 USM, men så at det var 3X zoom på den akkurat som på orginal linsa og trakk meg litt. Help please.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brennvidde sier noe om hvor stort synsfelt objektivet gir. Jo kortere brennvidde, jo bredere synsfelt. Jo mindre synsfelt, jo tettere på motivet virker det som om du kommer.

Zoom er et relativt ubrukelig uttrykk som kun sier noe om forholdet mellom største og minste brennvidde. Med andre ord, selv om 100-300 og 18-55 har omtrent samme zoomfaktor, så gir de totalt forskjellige bildevinkler.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare dette med zoom for deg.

Det du ønsker å kjøpe er et telezoomobjektiv. Der 'tele' betyr at man kan ta bilder av ting på 'avstand' og zoom betyr at du kan 'zoome' inn, altså endre brennvidden på objektivet og altså teleeffekten.

Zoom er definert som [lengste brennvidde] / [minste brennvidde].

Dermed har 18-55mm objektivet ditt 55/18 = 3,06 x Zoom.

Objektivet som du nevner over har 300/100 = 3 x Zoom.

Men teleeffekten er avhengig av brennvidden, ikke av zoom-forholdet.

Med 100-300mm vil tingen du fotograferer komme betydelig mye 'nærmere' enn med 18-55mm objektivet ditt.

Så "zoom" skal du ikke tenke så mye på. (Bare vær obs på at objektiver med 10x zoom har dårligere optisk kvaliteter enn objektiver med 3x zoom (som tommelfingerregel) da de må inngå en del kompromiss).

Det du er interessert i er brennviddene og blenderåpninger.

Mvh,

Beej80

EDIT: Sutekh var mye kjappere enn meg, og langt mer konsis.

Endret av Beej80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...