Gå til innhold

Forsterker + pluss høytalere. Ligger et forslag her! Er det bra?

Anbefalte innlegg

Heisann! Har planer om å kjøpe meg høytalere for å ha nede i kjellerstuen min!

Så jeg tenkte ikke å bruke så mye penger på anlegg. Men jeg kom fra til et anlegg, så vil jeg se om hva dere syns? Klarer forsterkern å drive ut høytalerene maks ut? Eller?

Kom gjerne med masse dritt om høytalerene og forsterkeren, hvis dere har hatt slikt.

Høytalere: Proson Twin 2010

Forsterker: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=343500

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du ha surround-receiver? Skal du bygge ut til surround etterhvert? Eller er det bare for å få flest watt for pengene, i så fall er det bedre å kjøpe en stereoforsterker.

Den Kenwooden kommer til å drive de greit, men bare greit, kommer nok til å slite en del med dypbass og sanger med litt mer aggresiv bass, da den er for strømsvak til å ha full kontroll over høyttalerne.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du ha surround-receiver? Skal du bygge ut til surround etterhvert? Eller er det bare for å få flest watt for pengene, i så fall er det bedre å kjøpe en stereoforsterker.

Den Kenwooden kommer til å drive de greit, men bare greit, kommer nok til å slite en del med dypbass og sanger med litt mer aggresiv bass, da den er for strømsvak til å ha full kontroll over høyttalerne.

Ja tenkte å bygge ut suround etterhvert. Bare noen små høytalere bak + en aktiv subb.

Så du tror det vil funke bra? Ser at mange skriver at det er lett å sprenge diskantene lett hvis du har forliten forsterker! Tror du at dette kan være ett problem med denne forsterkeren?

Takker for alle svar!

Endret av mrbragstad
Lenke til kommentar

Du kan også ødelegge basselementene, da forsterkeren mister kontrollen over elementet og det "bånner".

Det vil funke, men vil være langt i fra en optimal kombinasjon, som sagt, den receiveren er i svakeste laget for de frontene. Hadde nok fungert bedre med noen mindre, mer lettdrevne høyttalere, kombinert med en aktiv sub.

Lenke til kommentar
Du kan også ødelegge basselementene, da forsterkeren mister kontrollen over elementet og det "bånner".

Det vil funke, men vil være langt i fra en optimal kombinasjon, som sagt, den receiveren er i svakeste laget for de frontene. Hadde nok fungert bedre med noen mindre, mer lettdrevne høyttalere, kombinert med en aktiv sub.

Okei. Men høytalerene er så billige uansett.

Lenke til kommentar

Det er litt feil holdning :p

En god forsterker gjør høyttalerene "bedre", og en optimal forsterker gir optimal utnyttelse av høyttalerene.

Jeg ville glemt den Kenwood forsterkeren og heller lagt i litt ekstra for å få en Harman/Kardon AVR-132, Cambridge 340R eller en Cambridge 540R V.2.

H/K recieveren har et maksimalt strømforbruk på 580W, mens Cambridge recieverene kan trekke 650W (340) og hele 850W (540)

Kenwood forsterkeren står oppgitt til å bruke 250W ...

Hvis vi regner det om til watt per kanal (med 5 i drift), så ender vil opp med:

Kenwood: 5x30W

Harman/Kardon: 5x~70W

Cambridge 340: 5x78W

Cambridge 540: 5x102W

Så for deg vil det nok holde med H/K AVR-132 eller Cambridge 540, men hvis du vil hoppe i det, og ha godt med kraftreserver, så kan du kjøpe Cambridge 640.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Litt pirk: Cambridge 340r har et strømforbruk på 400 watt, ikke 650, står feil på Cambridge's side, uansett så spiller den i ring rundt den Kenwooden. 340'en ble forresten målt til 2x115 watt i 8 ohm i en test, så det er litt futt i den.

Alle de tre receiverene som Bluum foreslår, er gode receivere, som nok vil gi betydelig bedre lyd enn Kenwooden.

Lenke til kommentar

OK, merkelig de ikke har retta det som står på sin egen hjemmeside :hmm:

Da vil jeg heller anbefale H/K forsterkeren, siden den har et størres trømtrekk.

Dessutener H/K et merke som er veldig godt omtalt.

Cambridge er vel litt mindre omtalt, virker det som. Men de blir ikke dårligere omtalt de, bare så det er klart.

Lenke til kommentar

Ser de høyttalerne er på 4 ohm, da kan den receiveren slite litt med de ja, du bør nok enten kjøpe en mer strømsterk forsterker, eller mer lettdrevne høyttalere, tror ikke de høyttalerne og den receiveren blir no særlig god kombo i det hele tatt.

Lenke til kommentar
H/K recieveren har et maksimalt strømforbruk på 580W, mens Cambridge recieverene kan trekke 650W (340) og hele 850W (540)

Kenwood forsterkeren står oppgitt til å bruke 250W ...

Hvis vi regner det om til watt per kanal (med 5 i drift), så ender vil opp med:

Kenwood: 5x30W

Harman/Kardon: 5x~70W

Cambridge 340: 5x78W

Cambridge 540: 5x102W

Disse regnestykkene er ganske meningsløse så lenge du ikke vet at forbruket er målt på samme måte. Siden det ikke finnes en standard for å måle strømforbruket, er dette ganske usikre verdier.

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å være ærlig eller ikke. Yamaha måler for eksempel strømforbruket ved 1/8 av maks effekt med alle kanaler i drift og 4 ohms last. Dette har med andre ord ikke noe med maks strømforbruk slik som en del andre oppgir.

Frode

Lenke til kommentar

Nei, men enkelte ganger står det maks strømtrekk el.l.

Jeg har ikke tatt høyde for hvordan noen måler strøm, og jeg er klar over forskjellene ;)

Noen måler gjennomsnittsbruk, andre bruker en teoretisk makskapasitet som ofte begrenses av strømforsyningen; mens andre måler ved en viss belastning.

Det er syntd at det ikke kan lages en standard måleenhet som faktisk tvinger produsentene til å måle på en bestemt måte, slik at vi faktisk kan se i spesifikasjonene hvor mye strøm eller strømreserver en forsterker har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...