Gå til innhold

Tøyeøvelser. Årets mål: Spagaten (!)

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er snart 15år og spiller aktivt fotball. Som de fleste vet er fotballspillere stive som stokker (de fleste i allefall...). Jeg er blant de mange som ikke har sjangs på vågestykket spagaten =P

Målet for året er å bli mykere, og for å virkelig få en visuell gevinst vil jeg komme meg ned i spagaten.

Jeg tar med glede imot ALLE typer tøyeøvelser, alt som kan være fornuftig.

Så har jeg et spørsmål, når skal man tøye? Når som helst, når man er varm, etter trening, før trening ++... ?

Bør jeg tøye så mye som mulig? Når man sitter foran tv'en, gjør lekser, hører på musikk OSV?

Håper folk har noen gode råd og rettningslinjer på som kan hjelpe meg med å nå målet mitt =)

Mvh. KsG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg er snart 15år og spiller aktivt fotball. Som de fleste vet er fotballspillere stive som stokker (de fleste i allefall...). Jeg er blant de mange som ikke har sjangs på vågestykket spagaten =P

Målet for året er å bli mykere, og for å virkelig få en visuell gevinst vil jeg komme meg ned i spagaten.

Jeg tar med glede imot ALLE typer tøyeøvelser, alt som kan være fornuftig.

Så har jeg et spørsmål, når skal man tøye? Når som helst, når man er varm, etter trening, før trening ++... ?

Bør jeg tøye så mye som mulig? Når man sitter foran tv'en, gjør lekser, hører på musikk OSV?

Håper folk har noen gode råd og rettningslinjer på som kan hjelpe meg med å nå målet mitt =)

Mvh. KsG

Du bør legge inn en daglig økt med tøying, men du må være varm før du tøyer. Anbefaler at du varmer opp i ca. ti minutter (forsiktig oppvarmingsøvelser på fem minutter pluss fem minutter med lett jogging/sykling/hoppetau etc) og gjennomfører et program for tøying av rygg, hofte, rumpe, lår som varer ca. 20 minutter. Da har du et program på en halvtime du kan gjennomføre daglig som ikke tar for mye tid og som garantert gir resultater.

For mye tøying, gal tøying, eller tøying uten oppvarming kan føre til skader, blant annet avrevne muskelfibre og det vil du helst unngå. ;)

Lenke til kommentar

Tøying som nevnt skal foretas etter oppvarming og ved avslutning. Tøying er lurt å bruke litt tid på for å unngå skader og strekk. Typisk symptom ved for dårlig tøying er støle og stive muskler.

Og som nevn ovenfor så tøy ut hele kroppen og ikke bare ha som mål å gå ut i spagaten.

Et godt tips er at man først bruker en øvelse i ca. 5- 10 sek. for deretter å løse opp. Deretter bruker man samme øvelse igjen i et lengre tidsrom.

Lenke til kommentar

Hvilke øvelser er det snakk om?

Ja, jeg hadde tenkt å tøye hele kroppen. Spagaten er bare for å vise at jeg har blitt mykere =)

Jeg kan en del standard tøyeøvelser, men har av og til vært borti noen andre varianter. Noen som har tips til øvelser?

Mvh. KsG

Lenke til kommentar

Du kan tøye når du vil, trenger ikke være varm for å tøye, det er bare å ta det mer rolig og bruke god tid på øvelsene, MEN du skal helst være varm, det vil minske risikoen for forstrekninger og skader.

Tøyeøvelser er ikke akkurat veldig lett å forklare så linker til noen videoer

http://www.coopersguns.com/videos/stretche...s/groin-seated/

http://www.coopersguns.com/videos/stretche...stretch-seated/

http://www.coopersguns.com/videos/stretche...al-band-seated/

Kan mange andre, men nytter ikke forklare :S

Lenke til kommentar

Takker for svar =)

Hvordan ville dere lagt opp et slikt program?

5 min > Lett oppvarming

5 min > Litt mer intens oppvarming

De første ti er greit, så kommer de neste 20...

Rygg 10 sek.

Hofte 10 sek.

Lysk 10 sek.

Framside lår 10 sek.

Bakside legger 10 sek.

bakside lår 10 sek.

Rumpe 10 sek.

Alt dette med et lite mellomrom mellom hver øvelse blir ca 2-3 min...

> Rygg 20 sek.

Hofte 20 sek.

Lysk 20 sek...

OSV.

Skal man gjøre øvelsene i rekkefølge å gjenta med lengre perioder, eller skal man gjøre seg ferdig med en øvelse> Hofte 10 sek, liten pause, hofte 20 sek, liten pause, hofte 30 sek...

Har aldri drevet med bestemt tøying... Det meste har blitt ganske slapt. "Tøy litt før dere stikekr hjem..."

Hadde satt pris på om noen kunne hjjulpet meg med et slikt 30 mins program, da blir det garantert 30 min. tøying på meg hver dag =)

Mvh. KsG

Lenke til kommentar

Ville ikke vært så veeeeldig nøye med å legge opp et program akkurat og bestemme nøyaktig antall tid på hvor lenge du skal strekke.

Heller, når du tøyer f.eks spagaten, så går du ned til en stilling der du kjenner det strekker godt, holder posisjonen, 10-15sek, da skal du kunne greie å gå litt lenger ned, holder den posisjonen nok en 10-15sek og gjør dette enda en gang.

Hvis du gjør det på alle øvelsene vil du kjenne at du blir mjukere etterhvert

Men husk! Ikke tøy så hardt at du får ekstremt vondt, litt vondt skal det gjøre, men er viktig du ikke forstrekker noe, da har du ødelagt alt!

Endret av Tomas09
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...