Gå til innhold

xp 2500 barton, hvor høyt kan den klokkes?

PsychoD@d

Anbefalte innlegg

Hey ýall! Jeg har utrolig lyst på en xp 3000 men har ikke råd :( Derimot så har jeg råd til en xp2500, som jeg tenkte jeg skulle kjøpe før TG. Men da gjenstår det; Hvor mye og hvordan kan jeg overklokke denne her da?

Jeg vet at multiplieren på xp2500 er på 11 og fsb'en er på 166 som gir 1826MHz. Jeg så på testen på THG ( http://www17.tomshardware.com/cpu/20030210.../barton-04.html ) der de unlocket multiplieren på en xp3000 og satte multiplieren fra 13 ned til 11, og fsb'en opp til 200 som gir (11*200=) 2200MHz. Kan jeg sette fsb'en til en xp2500 opp til 200 også? Eller er det muligheter for å låse opp multiplieren på en xp2500 og sette den opp fra 11 til 13 for eksempel?

Stemmer dette her eller er jeg HELT på jordet nå? Viss jeg tar feil så er jeg åpen for nye forslag! Jeg kunne virkelig trengt noen svar nå :)

Ps; sjekk det øverste bilde på den linken jeg posta, der kan de sette opp multiplierverdien opp til hele 17!!! Det ville gitt 17*166=2822!!! (men dette var på en xp3000, går det ann på 2500 også?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 2500+ er ca like overklokkbar som en 3000+. Dvs. at du havner på ca samme MHz og PR-tall med begge. Derfor er det ikke noen vits å betale ekstra for å få en 3000+ enn for en 2500+ hvis man skal overklokke.

Hvordan du bør stille FSB avhenger av hvor høyt hovedkortet, PCI og AGP bussen, og minnet er villig til å gå stabilt. Og av kjølingen på chipsettet.

Hvordan multiplieren bør stå avhenger av FSB, hvor god kjøling du har på prosessoren, CPU-spenning og hvor mye flaks man har med overklokkinga. Jeg tipper barton (altså 2500+ og 3000+) lar seg klokke til rundt 2400MHz, altså tilscarende ca 3500+ . (Hardware.no klarte enkelt 2442MHz)

Lenke til kommentar
Barton 2500+ kan klokkes til 2,75GHz Vcore da på hele 2.14! bare se her hos PCHome. System Bus på 478MHz! :o  

Link til de tre andre anmeldelsene av Barton 2500+

Vel, hvis du undersøker dette litt nærmere ser du at dette ikke er overklokking utført av de med lavt budsjett. Slike hastigheter oppnås ikke uten:

1. Dyrt minne som tåler sinnsyke hastigheter

2. Hovedkort som kan stille Vcore til godt over 2V (slettes ikke alle kort som har den muligheten)

3. En kjøleenhet fra h****. Man holder ikke 14C ved 2750 MHz med Barton 2500+ uten litt uten om det vanlige kjøling

Lenke til kommentar

Hva slags hk har du psychoD@d?

Må legge til at ved overklokking av 166fsb AMD er rammen veldig viktig,ettersom du ikke har flere dividere å gå på ,feks.KT400-chippset.

NF2 chipsettet støtter agp/pci lock,opp til en viss grense,dette ifølge en "presse-melding" fra talsmann for Epox (jeg regner med det er "samme" nf2 chipsett i både Asus A7N8X/Epox 8RDA).Så man kan nesten egentlig si at kt400 oxo har pci/agp lock opp til 166fsb. (5/2/1divider)

Jeg tror jeg hadde prøvd på 11 multiplieren å overklokke,klarer du 200fsb og oppover,så bytt til 12 div.og skru ned fsb til 166 igjen og start fsb klokkinga igjen.(dette er fordi JEG ikke er så spesielt glad i fsb over 180/185)

Stikkord her er:Tålmodighet :)

Gå kun 1 fsb av gangen osv,test ofte med burn-in/benchmarks.

OG hold veldig godt øye med temperaturer.Stopper d opp så knepp opp vcore/vdimm ETT hakk av gangen

Minnet bør for best ytelse kjøres syncronisert med fsb,på aggresive innstillinger.

MINE 2 cent

Lenke til kommentar
Barton 2500+ kan klokkes til 2,75GHz Vcore da på hele 2.14! bare se her hos PCHome. System Bus på 478MHz! :o  

Link til de tre andre anmeldelsene av Barton 2500+

Dersom den kjører 24/7 på full load tipper jeg at den ryker med på grunn av elektromigrasjon innen ett år.

Og så?

Om ett år får du kjøpt de siste socketA prosessorene (3000++) på billigsalg. Ryker den så kjøper man bare ny..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...