Gå til innhold

Billedkunst: Tegne skjelett - Noen som vet om bøker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om bøker som viser hvordan man tegner skjelett fra bunn av?

Jeg håper på seriøse svar fra eventuelle som vet noe om det, bøker fra både inn- og utland.

Anatomy for the Artist, av Jeno Barcsay er en veldig god og utbredt anatomibok, tegnet og skrevet av en lege, så den er rimelig nøyaktig for å si det sånn. Den begynner fra skjelletet og alle bena, oppover til musklene og så til selve kroppen med hud. Selvom mer plass er dedikert til kroppen med muskler hud på, så tror jeg så godt som hvert eneste ben i kroppen er representert, og det vises ofte hvordan leddene fungerer, og så videre. Dette er så nærmt jeg vet om noen bøker om å tegne skjellett fra bunnen av.

 

Eller mener du å tegne en skjellettskisse(Også kallt strekmann) for bruk til en ferdig tegning av en menneskekropp?

 

Uansett, hvis du noenlunde kan tegne mennesker, så er det ikke så vanskelig å tegne skjelleter. Det er faktisk veldig likt. Så du kan jo bare google opp noen skjelletter og spare noen hundre kroner.

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om bøker som viser hvordan man tegner skjelett fra bunn av?

Jeg håper på seriøse svar fra eventuelle som vet noe om det, bøker fra både inn- og utland.

Anatomy for the Artist, av Jeno Barcsay er en veldig god og utbredt anatomibok, tegnet og skrevet av en lege, så den er rimelig nøyaktig for å si det sånn. Den begynner fra skjelletet og alle bena, oppover til musklene og så til selve kroppen med hud. Selvom mer plass er dedikert til kroppen med muskler hud på, så tror jeg så godt som hvert eneste ben i kroppen er representert, og det vises ofte hvordan leddene fungerer, og så videre. Dette er så nærmt jeg vet om noen bøker om å tegne skjellett fra bunnen av.

 

Eller mener du å tegne en skjellettskisse(Også kallt strekmann) for bruk til en ferdig tegning av en menneskekropp?

 

Uansett, hvis du noenlunde kan tegne mennesker, så er det ikke så vanskelig å tegne skjelleter. Det er faktisk veldig likt. Så du kan jo bare google opp noen skjelletter og spare noen hundre kroner.

 

Tusen takk =) Jeg tror faktisk jeg kikka på den boka, men trodde det var ei bok som ikke hadde noe med skjelettet å gjøre.

Skal prøve den, takk igjen =)

Lenke til kommentar
Tusen takk =) Jeg tror faktisk jeg kikka på den boka, men trodde det var ei bok som ikke hadde noe med skjelettet å gjøre.

Skal prøve den, takk igjen =)

Den har ingen rene tegneinstruksjoner, men hvis du kombinerer enkle tegne og tegneserietutorials fra nettet(How-to-draw-ditt-og-datt-ting), så er det en av de beste bøkene for tegnere om anatomien under huden. Inkludert veldig gode skjelletter.

 

Vær ops på at det finnes flere bøker med samme navn, så se etter forfatteren.

Lenke til kommentar
Tusen takk =) Jeg tror faktisk jeg kikka på den boka, men trodde det var ei bok som ikke hadde noe med skjelettet å gjøre.

Skal prøve den, takk igjen =)

Den har ingen rene tegneinstruksjoner, men hvis du kombinerer enkle tegne og tegneserietutorials fra nettet(How-to-draw-ditt-og-datt-ting), så er det en av de beste bøkene for tegnere om anatomien under huden. Inkludert veldig gode skjelletter.

 

Vær ops på at det finnes flere bøker med samme navn, så se etter forfatteren.

 

Ja, jeg la merke til det, skal sjekke om de har boka inne på libris butikken like ved skolen min =)

Jeg trenger mest å se delene, jeg går på skole og lærer hvordan jeg tegner mennesker med klær på, men man ser ikke hvordan benstrukturen er alikevel.

Sikker på at boka kan hjelpe meg godt på vei.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan noen av dere tegne skjelett?

Ja. Hvis man kan tegne klassisk figurativ teknikk, kan man tegne alt. Men man må likevel ha referansebilder på de ting man ikke tegner ofte, så hvis jeg skal tegne et skjellet fra hukommelsen så får jeg det til å se korrekt ut, men det mangler sikkert noen småbein eller noe.

Det er en av mine små drømmer å kunne tegne skjelett sånn uten videre å studere en tegning for hver minste detalj. Men jeg får jo så masse hjelp at det skal bra ^^

Lenke til kommentar
Hemmeligheten er veldig enkel. Tegn et skjelett. Gjenta etter behov, helt til det sitter som støpt.

Ja, det er hemmeligheten. I tillegg må du vel få en forståelse av hvordan alle leddene virker for å tegne skjeletter i forskjellige posisjoner. Der kan "Anatomy for the Artist"-boken, eller en enkel anatomibok for leger\fysioterapauter hjelpe.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Hemmeligheten er veldig enkel. Tegn et skjelett. Gjenta etter behov, helt til det sitter som støpt.

Ja, det er hemmeligheten. I tillegg må du vel få en forståelse av hvordan alle leddene virker for å tegne skjeletter i forskjellige posisjoner. Der kan "Anatomy for the Artist"-boken, eller en enkel anatomibok for leger\fysioterapauter hjelpe.

 

Bridgmans "human machine" som jeg anbefalte tidliger gjør veldig greit rede for hvordan skjelett og muskler samarbeider i forskjellige posisjoner. Kan ikke anbefale den nok.

 

 

butse: bare hyggelig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...