Gå til innhold

Hvor kjøpe papir til lapping av CPU og kobberkjøler?


Carl Sagan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det heter vel våtslipepapir, og du bør nok minst ha 1200 korn hvis det skal være noe vits.

 

Det jeg pleier å gjøre er å legge papiret på en helt plan flate (jeg bruker en liten glassplate) og legger alt i dusjen med vannet på, så sliper jeg blokken i forskjellige retninger.

 

edit: hva mener du egentlig med lappe? Har du ødelagt blokken? Er lappe = planslipe?

Endret av jale
Lenke til kommentar

Europris har 1200 korn våtslipepapir. Og montèr.

 

edit:

jdv1200752895l.JPG

Hils bestefaren din fra meg og kall han en idiot... :p

Fineste jeg har sett noen gang er 3000. Dette var en nettbutikk som solgte vannkjøling som

solgte, og siden har jeg aldri sett det. Er vel begrenset med bruksområdet så...

 

edit2: så nå at du hadde funnet 1200, misforstod jeg... europris og montèr har ikke finere enn 1200.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Faktisk så har tester i praksis vist at ca 800-korning det mest effektive. Dvs. det er enten identiske eller bitelitt dårlige resultater på enda høyere korning. Ref. test på blandt annet xtremesystems av en bruker som gikk veldig metodisk til verks.

 

Det har sansynligvis også mye å gjøre med hvilken termisk pasta du bruker og hvilken kornstørrelse den har, men 800 var altså for de meste brukte type pastaene. Enda finere finish kan sikkert gi marginalt bedre resultater på veldig eksotiske pastaer, slik som flytende metall pastaene (coolaboraty)

 

800-1200 korning våtpapir får du nok på wahlendal/jernia, ihvertfall de større butikkene. kan også tenke meg at clas ohlson har det. Det finens enda høyere på 2000 og 4000, blandt annet på lakkspesialisten, men det er svamp-slipere og er uegnet til plansliping (men fine til finish av overflater og sånt til modding om du er perfeksjonist).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...