mnilsen Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Det er særemnetid og jeg skal ha om vår kjære Jokke. Jeg har laget en liten spørreundersøkelse til dere og jeg hadde blitt veldig glad om dere avså 5 minutter til undersøkelsen min. Alle kan svare. Enten du er fan, så vidt har hørt om han, eller hater ham. Er det noen spørsmål du ikke vil eller kan svare på så hopp over de. Noen av spørsmåla går kanskje litt inn i hverandre og det er fult mulig å trekke inn flere av spørsmåla i ett svar. Problemstillinga mi er: Jokkes budskap i liv og tekst. Spørsmål 1: Hva slags forhold har du til Jokke? Spørsmål 2: Har Jokke betydd noe for deg som person, i såfall hva? Spørsmål 3: Hva synes du om musikken til Jokke? Spørsmål 4: I hvilke stunder passer det seg å høre på Jokke? Spørsmål 5: Hva synes du om Jokke som person? Spørsmål 6: Hvilken låt er din favoritt og hvorfor? Spørsmål 7: Kjenner du deg igjen i tekstene hans? Gi eksempler Spørsmål 8: Hvis du har sett Jokke live, eller Valentourettes for den saks skyld, hvordan var konsertene? Spørsmål 9: Er Jokke bare fyll og rør eller ligger det noe dypere bak? Tusen takk. Endret 19. januar 2008 av mnilsen Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Spørsmål 1: Jeg hører på musikken hans når jeg er i humør til det og mener at tekstene er svært gode. Alle kan kjenne seg igjen i tekstene hans. Spørsmål 2: Egentlig ikke Spørsmål 3: Se Spørsmål 1 Spørsmål 4: Han har mye forskjellig. Det passer i de fleste sammenhenger. Om du sitter alene, er med noen fler og snakker eller er ute Spørsmål 5: Har ikke noe stort forhold til han som person. Spørsmål 6: Verdiløse Menn, Hr. Smith, Gutta, Paranoid, Bestevenner, Mine Klamme Hender, Kleggen & Knugern, To Fulle Menn, Billig Lykke. Det er vanskelig å velge en enkel sang. Han har så mange gode sanger. Det blir litt mye å begrunne hver enkelt sang, men jeg synes alle disse svinger/er fine/har gode tekster. Spørsmål 7: Ja, forskjellige hvilke jeg kjenner meg igjen i. Kommer ann på humør osv. Spørsmål 8: Har sett Valentourettes live. Det var god stemning og Tarjei høres helt ut som Jokke. Skremmende Spørsmål 9: Det må helt klart være noe mer bak de gode tekstene enn fyll og fanteri. Endret 20. januar 2008 av Jokkulf Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 Spørsmål 1: Hva slags forhold har du til Jokke? Minimalt. Prøver å unngå musikken så langt det lar seg gjøre. Spørsmål 2: Har Jokke betydd noe for deg som person, i såfall hva? Nei. Spørsmål 3: Hva synes du om musikken til Jokke? Kraftig overvurdert. Verken tekster eller musikk er noe spesielt bra, jeg fatter ikke hvorfor han ble så populær. Spørsmål 4: I hvilke stunder passer det seg å høre på Jokke? Når du vil irritere naboen? Jokke bør man generelt ikke høre på. Spørsmål 5: Hva synes du om Jokke som person? Det kan jeg ikke uttale meg om. Spørsmål 6: Hvilken låt er din favoritt og hvorfor? Hørt uttrykket "pest eller kolera"?.. Spørsmål 7: Kjenner du deg igjen i tekstene hans? Gi eksempler Nei. Spørsmål 8: Hvis du har sett Jokke live, eller Valentourettes for den saks skyld, hvordan var konsertene? Ikke sett dem. Spørsmål 9: Er Jokke bare fyll og rør eller ligger det noe dypere bak? Godt mulig det ligger noen høytflyvende tanker bak tekstene, men jeg har fremdeles ikke sans for han. Man skal ikke snakke stygt om de døde, så jeg tier still jeg. Lenke til kommentar
catolap Skrevet 20. januar 2008 Del Skrevet 20. januar 2008 Spørsmål 1: Hva slags forhold har du til Jokke? Hører på musikken han jevnlig. Spørsmål 2: Har Jokke betydd noe for deg som person, i såfall hva? Igrunn ikke. Spørsmål 3: Hva synes du om musikken til Jokke? Bra, ellers ville jeg ikke hørt på. Spørsmål 4: I hvilke stunder passer det seg å høre på Jokke? For meg personlig passer det når som helst. Spørsmål 5: Hva synes du om Jokke som person? Spørsmål 6: Hvilken låt er din favoritt og hvorfor? Vanskelig å velge bare en. Verdiløse menn, Tomgang, Her Kommer Vinteren, En Skabbete Hund Krysser Sine Spor er noen av favorittene. Spørsmål 7: Kjenner du deg igjen i tekstene hans? Gi eksempler Det forekommer.. Spørsmål 8: Hvis du har sett Jokke live, eller Valentourettes for den saks skyld, hvordan var konsertene? Har sett Valentourettes to ganger. Rimelig livat ja. Passer best på et lite intimt sted. Spørsmål 9: Er Jokke bare fyll og rør eller ligger det noe dypere bak? Det ligger nok noe mer enn bare fyll og tull i tekstene hans. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Spørsmål 1: Hva slags forhold har du til Jokke? Jeg elsker musikk hans. Spørsmål 2: Har Jokke betydd noe for deg som person, i såfall hva? Jeg har hørt mye på sangene hans i tunge tider. Spørsmål 3: Hva synes du om musikken til Jokke? Den er enestående. Spesielt tekstene hans skiller seg ut. Spørsmål 4: I hvilke stunder passer det seg å høre på Jokke? Når som helst. Spørsmål 5: Hva synes du om Jokke som person? Jeg kjente ham ikke. Spørsmål 6: Hvilken låt er din favoritt og hvorfor? Umulig å velge, varierer fra dag til dag, time til time, og så videre... Spørsmål 7: Kjenner du deg igjen i tekstene hans? Gi eksempler Ja. "Redselen for livet, er større enn den for døden" Spørsmål 8: Hvis du har sett Jokke live, eller Valentourettes for den saks skyld, hvordan var konsertene? Spørsmål 9: Er Jokke bare fyll og rør eller ligger det noe dypere bak? Det er definitivt ikke bare fyll og fanteri. Lenke til kommentar
lolidude Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 Spørsmål 1: Jokke er en av de fire store musikken hans er noe av det beste som finnes Spørsmål 2: HoHo, Han har gjort meg paranoid med fine sangen sin Spørsmål 3: Det beste innen norsk rock sammen med raga rockers ! Spørsmål 4: Når man er glad ! Spørsmål 5: Vannskelig og si jeg kjente han ikke men han høres hyggelig ut ! Spørsmål 6: hmmmmm... 2 fulle menn ! Den har en utrolig morsom tekst Spørsmål 7: Bare i Paranoid siden jeg er litt paranoid ! Spørsmål 8: Fikk dessverre aldri sett dem men moren og faren min gjorde Spørsmål 9: Noe dypere fyll og rør ja :O! Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 1. Annerkjenner han som den viktigste norske musikeren gjennom tidene 2. En viss identifisering føler jeg nok. Outsidernes talsmann! 3. Særdeles. Bredt lydbilde med en god og "sann" stemme 4. Han har sanger som passer til både fest og når man sitter inne og depper for seg selv 5. Virker svært ærlig og direkte 6. 'Verdiløse menn'. Kjenner meg godt igjen selv. Dvs jeg frykter at det skal skje meg i fremtiden 7. Se ovenfor. Kan også nevne 'Her kommer vintern'. Ikke av typen som liker å bli brun 8. Dessverre ikke fått det :\ 9. Nej, han passer til både fest og vonde tider Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 21. januar 2008 Del Skrevet 21. januar 2008 1) Hører ofte på musikken hans, har ellers ikke noe forhold til ham. 2) Nei, det kan jeg ikke si. 3) Musikken hans er meget bra, bare slått av turboneger av norske artister. 4) Når du depper, når du er på fest, når du er glad, alltid! 5) Vet ikke nok om han til å synes noe om han. 6) Hr. Smith. Alt med denne sangen er bra, teksten, den gode soloen som sender frysninger nedover ryggen -alt! 7) Tja, liker å ta en fyll, og ser heller på tv enn å bli brun. 8) har sett Valentourettes en gang, det var meget bra, alle sang og bandet spilte perfekt. 9) Ingen av tekstene hans er bare fyll, det ligger alltid noe dypere bak. Lenke til kommentar
Drog Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Spørsmål 1: Hva slags forhold har du til Jokke? Ikke noe tror jeg.. Spørsmål 2: Har Jokke betydd noe for deg som person, i såfall hva? Nei. Spørsmål 3: Hva synes du om musikken til Jokke? Jeg synes musikken hans er genial, med råe tekster. Joachim var norges beste låtskriver. Spørsmål 4: I hvilke stunder passer det seg å høre på Jokke? Passer alltid å høre på Jokke Spørsmål 5: Hva synes du om Jokke som person? Veit ikke. Spørsmål 6: Hvilken låt er din favoritt og hvorfor? Favorittlåta mi er Hr.Smith fordi den har bra tekst og stemningsfull. Spørsmål 7: Kjenner du deg igjen i tekstene hans? Gi eksempler Veit ikke. Spørsmål 8: Hvis du har sett Jokke live, eller Valentourettes for den saks skyld, hvordan var konsertene? Nei. Spørsmål 9: Er Jokke bare fyll og rør eller ligger det noe dypere bak? Ligger noe dypere bak.b] Lenke til kommentar
svinepelz Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Spørsmål 1: Hva slags forhold har du til Jokke? - For meg står Jokke som en av de sterkeste og ærligste stemmene i norsk rock og rockpoesi. Han var en musiker og "hverdagspoet" jeg setter svært høyt (internasjonal klasse). Spørsmål 2: Har Jokke betydd noe for deg som person, i såfall hva? - Han har satt ord på en del følelser, utvidet min horisont og økt min innsikt i meg selv og andre mennesker, noe jeg setter pris på. Spørsmål 3: Hva synes du om musikken til Jokke? - Musikken er ganske standard "rock" uten fiksfakserier, men den har godt driv og gode melodier. Den fungerer meget bra som et rufsete bakteppe til den rå lyrikken, og er fengende og vellaget. Spørsmål 4: I hvilke stunder passer det seg å høre på Jokke? - Omtrent 50% av et menneskes våkne liv egner seg til Jokke-lytting, om du er en vanlig melankoliker som meg. Spørsmål 5: Hva synes du om Jokke som person? - Jeg vet veldig lite om Jokke som person, men han virket som en hyggelig fyr som dessverre bukket under for sine avhengigheter. Spørsmål 6: Hvilken låt er din favoritt og hvorfor? - Det er så mange... muligens Eller var det en drøm? Spørsmål 7: Kjenner du deg igjen i tekstene hans? Gi eksempler - Jeg har et erfaringsgrunnlag som er et stykke unna Jokkes, men det er situasjoner han beskriver som jeg kjenner meg igjen i, om ikke annet så i "overført betydning" (hmmm...) Spørsmål 8: Hvis du har sett Jokke live, eller Valentourettes for den saks skyld, hvordan var konsertene? - Har ikke sett Spørsmål 9: Er Jokke bare fyll og rør eller ligger det noe dypere bak? - Det ligger selvsagt mer bak tekstene enn bare "fyll og rør". Hovedtemaet i Jokkes tekster er ensomhet, slik jeg ser det. Menneskelige relasjoner, avhengighet, den lille mannens plass på utsida av det store samfunnet. "Fyll og rør" er i beste fall et sidespor om man søker essensen i Joachim Nielsens virke. Lenke til kommentar
mnilsen Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 (endret) Takk for hjelpen deres. Særemet er nå ferdig. Endret 3. februar 2008 av mnilsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå