Gå til innhold

Olympus 410 vs Nikon D40 i billigklassen

Anbefalte innlegg

Når det gjelder Olympus 410 vs D40 hva ville dere gått for og hvorfor?

Etter det jeg erfarer ser jeg at Olympus 410 er veldig liten og da er også innmaten svært liten. Sensoren er den minste og kropfaktoren lik 2 som gjør at det går svært mye ut over kvaliteten på mange måter. Men den har 10mp altså. Nikon D40 har kun 6mp, men i gjengjeld en mye større sensor og kropfaktor på 1.5 som gjør at kameraet yter mye bedre selvom den kun har 6mp. Stemmer dette? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene detter nå, Ny utsalgs pris på 410 m begge kit er 5499 fra Olympus. Når det gjelder krop faktor på olympus m 2 ganger, så er ikke det samenlignet med at du får dprligere bilde kvalitet. Det er glasse som tar bildene. Krop faktorene og fordelene til Olympus er jo nettop den, samt at det er 7 andre produsenter av linse og kamra som bruker samme standard.

Personlig har jeg Nikon D80, hadde jeg kjøpt i dag så hadde det blitt E510 til Olympus som er et mye mere fremtidsrettet system.

Hvis du ikke er på jakt etter LiveWiev og ikke skal ha 510 så hadde jeg kjøpt _nikon D40x.

Grepe på 410 er helt elendig for fleste parten som prøver et slikt kamra, Eventuelt hvis det ligger godt i hanna så erre ikke noe å lure på.

Det betyr også at E510 også begynner å bli intresant.

E-410 kan jo også leveres med to ganske rimelige og bra kitobjektiver.

Nå er veiledende pris på 40-150 mm til Olympus 2600 så noe billig kitobjektiv er det ikke.

Når vi snakker billig kit objektiv så erre Canons 18-55 som knapt er verd 800 kr nytt.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke ukjent at jeg liker Olympus. Jeg liker Nikon også - men ikke D40 fullt så mye.. :)

Mitt valg ville vært E-410, grunner?

- E-410 har en ISO-ytelse jeg kan leve med. Jeg vil gjerne ha bedre ISO-ytelse, men det er ikke det jeg setter høyest i livet.

- Bildekvaliteten i godt lys på E-410 er på ingen måte dårligere enn D40. Sensorstørrelse vil gå noe ut over dynamic range, og støy på høye ISO, men i det daglige, og under ISO400, vil ikke dette plage meg i det hele tatt. Den eneste situasjonen der jeg føler at mitt E-400 virkelig ikke strekker til er sportsfoto, og E-410 er vel neppe det man vil kalle et proffkamera, det gjelder også D40(x).

- Jeg liker egonomien på E400/E410 godt. Det er en annen måte å holde kameraet på, å håndholde E-400 med ED 14-54/2.8-3.5 og Olympus FL-36 er ikke et problem.

- På tross av alle svakheter er E-400 og E-410 noe så sjeldent som et billighus som ikke er krøplet på noen måte. Det har spotmetering, for å nevne noe.

Det eneste jeg ikke er toppfornøyd med på mitt E-400 er ISO-ytelsen når jeg går over ISO800. Med god eksponering vil ISO800 kunne være brukbart i mange av tilfellene der jeg tar bilder og mye av det jeg bruker dem til. Jeg har solgt flere bilder tatt på ISO1600 uten kommentarer om det.

Det eneste E-400 ikke gjør mer enn fortreffelig for mitt bruk, det er sportsfoto. Så lenge det er godt lys er kvaliteten upåklagelig, og dersom det ikke er det kan jeg ofte bruke FL-36 til å lyse opp litt. :) Dersom du skal klare å gjøre det samme med ISO som du gjør med et E-400 og en ekstren blits, da må du kjøpe langt dyrere hus enn Nikon D40. Dyrere hus enn Canon 40D og Nikon D300 og..

Det handler om prioriteringer. Når jeg vet at Olympus leverer ypperlig kitoptikk og at du ikke finner dårlig Olympusoptikk (med et par unntak), da har jeg gjort mitt valg, og det står jeg for.

Så vil det variere hvordan et kamerahus passer deg, E-400 passer meg. Og jeg er overbevist om at E-3 vil dekke alle mine behov når jeg får spart opp til et slik, også sport. :)

Lenke til kommentar

Jeg har D40x og kjempe fornøyd med det. Det er utrolig brukervennelig, og du kommer til å lære hva de fleste funksjonene er med en gang :) Det er også veldig godt å holde, og alle knappene, brytere og hjul er naturlig plassert. Dette er noe som er veldig vikigtig for meg. Er knappene dårlig plassert tar alt lengre tid, og det kan være at motivet har flyttet seg på den tiden. Kamera starter også på bare 0.2 sekunder.

Lenke til kommentar

flere her anbefaler vesentlig dyrere kameraer. d40 koster nå 3500kr og det er ca to tusenlapper midre enn E-510 som tilsvarende kitløsning.

er selv intressert i D40 da det virker som et brukervennlig kamera for meg som ikke hvet hva hvitbalanse er enda. kan seff lese meg fram til det,men er lettere å skjønne ting når man ser det i praksis.

for meg blir D40x uaktuelt pga mye høyere pris og alt jeg får er mer megapixler og jeg skal ikke skrive ut bilder i posterstørrelser.

vurderte lenge også olympus E-410 da jeg leste en svært positiv test om det,men så leste jeg et par andre mer negative så forkastet det til fordel for eos 400d. eos får man nå til en merpris i forhold til d40 på 1500kr.

at objektivene er så dyre med fokusmotor til d40 er stort sett det jeg leser som negativt,men hvilke priser er det snakk om? for min del blir det ett,kanskje to objektiver å kjøpe til kameraet hvis kit-objektivet suger som mange vil ha det til.

skal ta meg en tur å se på disse kameraene til uka så tar da olympus med i betraktningen igjen,men heller vel mot det billigste og legger litt mer i ett godt objektiv

Lenke til kommentar

Autofokus på D40 og D40x vil kun fungere med Nikons AF-S-objektiver og Sigmas HSM-objektiver. Tamron har vel også en eller annen fokusmotor, hva den heter vet jeg ikke. Ulempen med D40 og D40x blir i praksis at du per dags dato ikke får autofokusmotor i noen av de gode fastobjektivene til Nikon, så som 50mm/1.8 og lignende.

Kan jo gjerne legge til at jeg har prøvd mye rart på kamerafronten. Alt fra D40 til 300-400D, D80, Nikon D2x og Nikon D3, men ingen kamera er like intiutive og enkle å bruke og å forstå enn Olympus for meg.

Det kan nok være store forskjeller fra person til person, men for meg er det i alle fall slik. At man ikke får endret ISO uten å gå inn i en meny på D40 er i alle fall negativt i min bok (om man kan det har jeg oversett det, denne funksjonen fant jeg kjapt og uten manual med E-400).

Men til syvende og sist er absolutt begge kamerahusene gode kamerahus, de ekselerer på forskjellige felt, men det er egentlig ikke så store forskjeller.

En ting som bør bemerkes med D40 er at du ikke kan bruke lavere ISO enn 200. Dette er noe enkelte ser på som negativt, ikke gjør det. Sensoren til D40 er optimalisert for ISO200, derfor vil ikke ISO100 gi optimale resultat, end of story er derfor at ISO100 er deaktivert siden mange brukere vil gå ut fra at ISO100 gir bedre bildekvalitet og dynamikk enn ISO200.

La en ting være klart, jeg har ikke så alt for mye i mot D40 eller D40x, men de ville rett og slett ikke være mine valg i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

siden det er kit objektivet som er dårlig på D40 vil vel denne (http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=89980) pakken fra fotovideo være bedre? tenker da på at jeg ikke skal ha macro,fisheye eller superzoom objektiver i tillegg slik at vi havner i prisklasse med ok bruktbil. har mest lyst på et objektiv som funker til det meste fra fotografering av bygninger til barn som leker (mine barn for de som tenker pedo nå). har også en forkjærlighet for svart/hvit bilder hvis det stiller høyere krav til objektivet.

hadde vært eier av canon 400d nå hvis det ikke hadde vært for timeslang kø i butikken så da fikk jeg mer tid til å lure og lese tester....

Lenke til kommentar
Når det gjelder Olympus 410 vs D40 hva ville dere gått for og hvorfor?

Etter det jeg erfarer ser jeg at Olympus 410 er veldig liten og da er også innmaten svært liten. Sensoren er den minste og kropfaktoren lik 2 som gjør at det går svært mye ut over kvaliteten på mange måter. Men den har 10mp altså. Nikon D40 har kun 6mp, men i gjengjeld en mye større sensor og kropfaktor på 1.5 som gjør at kameraet yter mye bedre selvom den kun har 6mp. Stemmer dette? :p

Antall megapixler per mm² er et lite issue med Olympus. Samtidig får man altså slik superkompakt optikk som gjør at jeg kan gå rundt med fire objektiver i en bag som egentlig er ment for to objektiver.

Når det gjelder om D40 yter mye bedre enn E410, så er svaret "litt" såvidt jeg kan se i tester. Litt bedre på ISO1600, og litt bedre dynamisk omfang. Og det er nettopp på grunn av antall megapixler per mm². E410 ville strengt tatt vært et bedre kamera med 6mpx.

Fordeler med E410: Bedre optikk, enklere å stille inn halv-avanserte instillinger (det deler menysystem med E510, ikke sant, gutta?), og live-view som er fint å ha når du skal fin-instille bildene dine når du har montert kamera på stativ. Dessuten er det mindre, og dermed enklere å ta med seg. Et kamera i hånda er bedre enn et kamera hjemme!

Lenke til kommentar
At man ikke får endret ISO uten å gå inn i en meny på D40 er i alle fall negativt i min bok (om man kan det har jeg oversett det, denne funksjonen fant jeg kjapt og uten manual med E-400).

Dette er vel ikke helt korrekt selv om det ofte blir brukt som et argument mot D40 her på forumet. D40 har en funksjonsknapp som du kan programmere til selvutløsermodus/fotomodus/bildekvalitet/ISO/hvitbalanse. Slik jeg bruker kameraet er det bare ISO av disse valgene jeg har behov for å forandre relativt ofte og jeg har derfor ISO på denne knappen. Når det gjelder hvor enkelt det er å bruke menyene på et kamera tror jeg dette bare er en vanesak og ikke noe jeg la vekt på da jeg kjøpte mitt kamera. Jeg var i utgangspunktet mest interessert i Olympus 410 fordi jeg ville ha et lite kamera. Etter å ha prøvd en hel rekke kameraer endte jeg opp med D40 pga grep, størrelse og pris. Og det er jeg svært godt fornøyd med. Noe jeg sikkert også ville vært med Olympus 410 hvis jeg bare hadde likt å holde det...

Endret av Enkidu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...