Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Piping ved oppstart og intet bilde på skjermen

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde tenkt til å formatere PCen til dama i går. Burde vært en grei skuring, men før jeg rakk å gjøre noe annet enn en restart oppstod det et problem. Jeg hadde altså ikke gjort noen verdens ting enda, hverken formatert eller installert noe på nytt, kun restartet maskina på vanlig måte.

Da den boota opp kom det pipelyder slik PIIIP PIP PIP, og jeg fikk ikke opp noe bilde på skjermen. Nå er jeg litt usikker på speccsa hennes, men jeg vet hvertfall at HK er et Asus A8N5X, hun har en AMD64 CPU og et Gainward GeForce 6600 skjermkort. Hun kjører Windows XP Pro, men tviler på det har noe med saken å gjøre ettersom dette skjer rett etter jeg starter opp.

Jeg har forsøkt å ta ut skjermkortet, for så å boote (hun har ikke noe on-board skjermkort, så fikk ikke testet display), men pipelydene kom like herlig. Jeg har også sjekket alt av ledninger og at alt sitter i slik det skal.

Jeg har forsøkt å sette jumperen på HK til Clear RTC, uten at det hjalp noe.

Det jeg ikke har forsøkt er å sette inn mitt GeForce 6800 og se hva som skjer da, men jeg tviler selv på at det vil hjelpe ettersom det piper selv uten skjermkort.

Hvis det trengs mer informasjon er det bare å spørre, så skal jeg prøve så godt jeg kan å svare!

Og så håper jeg noen har noen lyse ideer som kan redde dagen her!

På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde ikke sidene til Asus vært så sinnsykt trege hadde jeg lastet ned manualen til det hk. men, regner med du har den der i papirform, skal stå der hva beep kodene betyr, jeg vil tippe på minnet. beep kodene varierer alt etter som om du har ami eller award eller phoenix.

(til og med forskjeller innen for den enkelte alt etter hk)

Lenke til kommentar

Ja, de er ofte trege:S Har en user guide her ja, men foreløpig ser jeg ikke at det står her. Vet heller ikke hva slags bios hun har, det har jeg aldri helt tenkt over :p

Men takk for tipset hvertfall, ser om jeg kan finne ut hva pipinga betyr.

Først og fremst la jeg nå merke til at det egentlig var 3 pip etter det første, altså PIIIP PIP PIP. I tillegg får jeg nå 4 korte PIP noen sekunder etter dette. Disse to tingene skjer også om jeg tar ut en av brikkene hennes (ja, passet på at den som sto igjen sto i riktig slot).

Prøvde også uten noen brikker, da fikk jeg PIIIIIIIIIP PIP PIP. Altså et ekstra langt og så to korte. Dette gjentok seg og gjentok seg til jeg skrudde PCen av.

Forresten så kunne jeg jo prøvd min RAM i hennes PC. Ser at HK hennes støtter PC3200, og det er mine brikker. Så det burde vel gå greit det!?

Kan det være mulig at den ikke viser NOE bilde fordi RAMen kanskje er gåen? Ville vel heller trodd jeg fikk bilde og feilmelding. Men dette kan jeg ikke nok om :p

Endret av SpearMan
Lenke til kommentar

Prøvd å resette bios? Sjekk jævlig godt etter at alt sitter skikkelig forresten. Det er jo snedig at det oppstår feil bare ved en reboot. men, er det piip er det håp. så fremst ikke agp kontrolleren eller minne kontrolleren er fucka, forresten, et bra trikk ved feilsøking er å kople fra absolutt alt, harddisker, cdrom etc, og jobbe seg oppover til man finner feilen.

Endret av gammelerik
Lenke til kommentar

Litt usikker på om jeg har prøvd det:P Satte en jumper til Clear RTC og prøvde å boote. Det hjalp ikke hvertfall. Har tatt ut batteriet på HK også nå, kanskje det hjelper noe. Jeg syntes også det var veldig rart det bare oppsto ja! Jeg hadde ikke gjort noen verdens ting, det var kun en vanlig restart.

Kan også prøve det ja, å koble fra alt. Må nesten ha i skjermkortet, hvertfall for å se om jeg får bilde. For hun har jo ikke noe on-board.

Lenke til kommentar

Koplet ut alt unntatt CPU og ram. Samme pipinga, en halvlang og 3 korte. Uten ram får jeg en lang og 2 korte. Skulle nesten tro noe var gått på HK. Eller kanskje PSU ikke gir det den skal til alle steder?

Forresten, har du noe anelse om hva vanlig garanti på slike ting er? 1 år? 2 år? Mer?

Lenke til kommentar
En lang og to korte betyr vanligvis at hovedkortet har dårlig kontakt med skjermkortet. Jeg har vært utsatt for dette på flere PCer.

Sjekk at skjermkortet sitter skikkelig nede i kontakten, evt. rens "pinnene" med kontaktspray.

Svein.

Takk for tipset, men en lang og to korte får jeg kun når jeg har tatt ut all RAMen, uavhengig om skjermkortet er i i det heletatt eller ikke.

Så lenge RAMen står i får jeg alltid en mellomlang og tre korte. Men kan jo se om jeg har noe kontaktspray og spray det som er :p

Må jo bare prøve meg frem :D

Lenke til kommentar

Det kan jo godt være egentlig. For når jeg har det koplet ut vil det selvsagt være et problem med Gfx card connectivity.. hehe. Og hvis det også er en feil et sted, hjelper det jo ikke å sette det inn. Og noe av det viktigste her er jo at jeg ikke får opp bilde på skjermen. Altså skulle man tro det var skjermkort-relatert. Eller at HK bare har fucka seg helt :p

Over to the good news: jeg ser at produsentens garanti på HK er 36 måneder, mens skjermkortet har 60 måneder. Har ikke engang gått 24 måneder siden dette var kjøpt, så det burde bli forholdsvis billig å få fikset dette :D

Bare synd det tar tid, da får jeg ikke spilt wow sammen med hun.. buhu :cry:

Takk for all hjelp hvertfall! Ser litt nærmere på Gfx card, kontakter og strøm der. Hvis noen har flere tips eller råd må dere gjerne komme med dem!

Endret av SpearMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...