Gå til innhold

Drapsmann pga. mangelfull refleksbruk

SirEmanon

Anbefalte innlegg

Til daglig bruker jeg bil til jobb og hver dag er det folk som går kledd i mørke klær langs med veiene. Det er også en del som alltid går over veien der det ikke er gangfelt (det finnes underganger og gangfelt i nærheten) og det er veldig stor trafikk, samt at det har vært noen dødsulykker på denne strekningen. Når disse personene ikke har refleksvest, så er det veldig vanskelig å oppdage. Prøver hver dag å være oppmerksom på dette, men lurer av og til på om jeg kommer til å bli drapsmann en gang. De mørkkledde kommer jo sprettende der du minst aner det.

Er det bilføreren som har ansvaret for dette, eller ligger noe av ansvaret hos fotgjengeren?

Bruker du refleksvest e.l. når du beveger deg i område med mye trafikk?

Er det ikke ”tøft” nok å bruke refleksvest? Hvorfor er det slik?

Anbefaler alle til å bruke refleksvest slik at jeg slipper å bli drapsmann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en eventuell sak vil bilføreren få skylden. Sannsynligvis dømt for uaktsomt drap.

Men noe ansvar har etter min mening fotgjengeren også, om han ikke bruker refleks bør han/hun i alle fall ha vett nok til å ikke springe/hoppe rett ut i veien.

Personlig er jeg mer plaget av syklister uten lys i mørke, har lurt på om jeg skal begynne å blinke på dem med fjernlysene, men det hadde vel bare endt opp med en blendet syklist som sykler rett i bilen min :p

Lenke til kommentar
I en eventuell sak vil bilføreren få skylden. Sannsynligvis dømt for uaktsomt drap.

Men noe ansvar har etter min mening fotgjengeren også, om han ikke bruker refleks bør han/hun i alle fall ha vett nok til å ikke springe/hoppe rett ut i veien.

Er ikke sikkert på bilføreren alltid vil få skylden, jeg vet om en som ble påkjørt en kveld det var bekkmørkt og hølja ned. Fotgjengeren gikk der stort sett alle krysser gata uten refleks, men det ikke var noe fotgjengerfelt der. Ca 100 meter til begge sider er det fotgjengerfelt. Sjåføren så ikke fotgjengeren før det var for sent og ble ikke straffet for det.

Lenke til kommentar

Bilføreren vil bli stillt for en domstol, og viser det seg at han fulgte reglene til punkt og prikke, men at fotgjengern gikk uten refleks utenfor gangsti/fotgjenger-felt, vil han nok bli fri-funnet for drap. Det som skjer da, er at han blir dømt i hennhold til vegtrafikkloven §3, som sier at man hele tiden skal kjøre "hensynsfullt, aktpågivende og varsomt". Det betyr kort å greit at uansett hvor sakte du kjører, kunne du kjørt saktere. Om du så kjører i 10 km/t og det hopper en person en meter forran bilen, så kunne du fortsatt kjørt saktere, eventuelt stått stille for å være helt på den sikkre siden. Står ofte i avisa om folk som er frifunnet for bil-drap, men står da med liten skrift i bånn at "vedkommende er nå annmeldt i forhold til brudd på vegtrafikklovens paragraf 3", og så lenge bilen er i bevegelse, greier du ikke vri deg unna den.

Lenke til kommentar

Om det er fotgjengerovergang i nærheten som fotgjenger ikke har benyttet seg av vil nok det være formildende ja.

Kommer nok litt ann på hvor du eventuelt kjører på fotgjengeren også. Går fotgjengeren å virrer på motorveien er det noe annet en hvis du meier noen ned i et byggefelt.

Lenke til kommentar

E18 er nok litt spesielt ja, og de ser nok ann veistrekningene litt. Men er ganske mange som blir frifunnet for drap, og deretter dømt i henhold til veitrafikkloven §3. Men blir dem dømt etter den, så blir det som oftest bot. Hadde du meid ned en svartkledd fotgjenger et guds-forlatt sted langs E6, hvor det er 80-sone og kun en og annen gård innimellom, ville du antakligvis blitt frikjent for drap, og straffet i forhold til §3, fordi det kunne tenkes at det var en fotgjenger som gikk tur med bikkja en kveld, og da skal man ikke ha større fart enn at man skal kunne stoppe i løpet av den tiden fra du ser fotgjengern, til du treffer han. Veitrafikkloven §3 er idiotsikker på det området. Veit om en som kjørte i ca 50 på en lite trafikert landevei, kom rundt en sving å pluttselig fikk sola i fjeset (og dem som har opplevd det, veit at man blir helt blendet), også var han uheldig å traff ei gammal dame som hadde forvirra seg fra grøfta og ut i veien akkurat da. Han missta lappen å ble dømt, kort å greit fordi han med en gang skulle stoppa bilen, gått ut, å forsikkra seg om at det ikke var fotgjengere der, før han fløtta bilen videre.

Lenke til kommentar

Som det påpekes er det til ”syvende og sist” bilføreren som er ansvarlig. Dette er essensen i denne tråden og kan vi da som bilførere akseptere at fotgjengere går uten refleksvest. Lar vi våre unger, livdsledsager, foreldre og besteforeldre bevege seg i trafikken uten noen form for reflekterende utstyr?

Refleks gjør at sannsynligheten til å bli sett på et tidligere tidspunkt er mye høyere, og dermed mindre fare for at noen blir drept. Fotgjengere bør jo også ansvarliggjøres, eller er det vi som bilførere som bør påse om familiemedlemmer bruker refleks når de beveger seg i trafikken?

Lenke til kommentar

Det er helt håpløst at folk ikke bruker refleks eller refleksvest.. Har flere ganger fått meg en støkk når jeg plutselig oppdager en mørk-kledd fotgjenger rett foran.

Men man må ikke glemme at det er bilføreren som er den "sterke part"! En ting er voksne fotgjengere som klarer å se seg for før de krysser veien, men hva med lille Pål på sju som løp ut for å lete etter hunden som akkurat snek seg ut? Han er nok mer opptatt av bevegelsene han så i grøfta på andre siden av veien, enn av lysene som nærmer seg..

Som bilist skal man ALLTID ha fokus på det man holder på med (altså kjører bil) og være forberedt på alt..

Når du kommer til et sted der du vet det er mange fotgjengere, bør du senke farta, bruke lysene aktivt og være mentalt forberedt på en bråstopp. Det er nok mange som lener seg godt tilbake i setet, har musikken på fullt og prøver å tenke gjennom handlelista istedenfor å konsentrere seg om selve kjøringa..

(Jeg er ikke noe flinkere til dette enn andre...)

Lenke til kommentar

Er ergelig og leit at folk ikke bruker refleksvest ja.

Ble selv mye mer bevisst på det i 16-års alderen, da jeg startet å kjøre 2-hjuling i høstmørket. Før det var det liksom ikke kult nok å bruke refleksvest. Vel, det er ikke kult å ligge død fordi man ikke brukte den eller...

Nå er jeg veldig bevisst på å bruke vest hvis jeg f.eks jogger på steder uten gang&sykkelsti osv.

Bruk refleksvest da dere går i mørket på vegene folkens!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Før i tiden når jeg var ung var det ikke kult og bruke refleks. Fikk det kasta etter oss på skolen og det gikk like fort i søpla.

Nå som jeg kjører bil skjønner jeg at det er veldig viktig. Noen folk er umulige og se før dem står foran bilen. Har selv stått i grøfta før og roa ned hele sjokket etter opplevelser hvor det nesten har gått galt. SL busser deler ut reflekser for tiden og det støtter jeg 100%. Fortsett med det. Bussfolket bruker sjelden refleks.

Dama var på teater med barehagen for en stund siden. Hun brukte flere timer på og finne sine 21 unger ut de 500 som var der. ALLE hadde refleksvest og løp rundt i sukker sjokk :!:

Lenke til kommentar

Er et problem det ja. Er det noe jeg ikke liker, så er det å kjøre E6 om kvelden/natta, i frykt for å møte fotgjengere uten refleks. Endten jeg er i Namsskogane, sør-trøndelag eller østerdalen, så ser jeg fotgjengere uten refleks hver gang jeg kjører der. Men helt ærlig, trur jeg faktisk ikke det er så mange av de klagende bilistene som med hånda på hjertet kan si de alltid bruker refleks heller, noe alle bør ha til ettertanke. Husker før, da var jeg sjukt flink til å bruke refleks-vest når jeg gikk tur med bikkja. I dag er bikkja død, men uansett når på døgnet jeg går ut, så har jeg refleks-bånd på høyere bein. Tar jeg av skoa, legger jeg refleks-båndet i høyere sko, slik at jeg ikke kan unngå å se det når jeg tar på meg skoa igjen. Er like lei av å ta det på hver gang, men alikevel syns jeg det er en GOD vane å ha. Er først når man begynner å ferdes mye i kjøretøy langs veien, man innser hvor viktig det er med refleks.

Lenke til kommentar
E18 er nok litt spesielt ja, og de ser nok ann veistrekningene litt. Men er ganske mange som blir frifunnet for drap, og deretter dømt i henhold til veitrafikkloven §3. Men blir dem dømt etter den, så blir det som oftest bot. Hadde du meid ned en svartkledd fotgjenger et guds-forlatt sted langs E6, hvor det er 80-sone og kun en og annen gård innimellom, ville du antakligvis blitt frikjent for drap, og straffet i forhold til §3, fordi det kunne tenkes at det var en fotgjenger som gikk tur med bikkja en kveld, og da skal man ikke ha større fart enn at man skal kunne stoppe i løpet av den tiden fra du ser fotgjengern, til du treffer han. Veitrafikkloven §3 er idiotsikker på det området. Veit om en som kjørte i ca 50 på en lite trafikert landevei, kom rundt en sving å pluttselig fikk sola i fjeset (og dem som har opplevd det, veit at man blir helt blendet), også var han uheldig å traff ei gammal dame som hadde forvirra seg fra grøfta og ut i veien akkurat da. Han missta lappen å ble dømt, kort å greit fordi han med en gang skulle stoppa bilen, gått ut, å forsikkra seg om at det ikke var fotgjengere der, før han fløtta bilen videre.

Tja, litt uenig, vi har hatt en dom i det siste i Akershus hvor en mann ble frikjent fordi den eldre damen ikke brukte refleks, og dommerne syntes at å straffe en person for manglende belysning fra veivesenet sin side ble for dumt. Med enklere ord; de kunne ikke gjøre han til drapsmann pga slurvet til andre.

Men uansett, personlig bruker jeg også reflekser når jeg er uke. Jeg vet riktignok ikke helt kvaliteten på dem, men jeg sykler og bruker rollerblades en god del, og favoritt treningstiden er rundt 24:00 på natten fordi jeg kjører nokså fort, så da må jeg ha slikt :)

Lenke til kommentar

Slik blir bare spekulering og avhenger sterkt av hvem du får som meddommere. Det at man kjørte ned en som ikke brukte refleks er ikke akkurat en straffefrihetsgrunn.

Jeg leste en dom der resultatet var motsatt av din, og kunne kanskje virke noe urimelig. I denne saken så gikk den påkjørte kvinnen (som døde) med mørke klær, uten refleks i mørket i en høyhastighetssone. For å gjøre saken komplett(.no) så gikk kvinnen midt i veien, til tross for alle advarslene fra venninnen.

Det skjedde slik som slike ting kan skje, og sjåføren ble dømt for uaktsomt drap, slik som de fleste blir dømt for når de dreper en person med bilen sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...