Gå til innhold

q6600, 2 og 2 kjerner ulik temp

Incumbent

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg monterte nettopp ny vifte på min q6600 som forøvrig er plassert på asus p5k premuim.

Vifte: Tuniq Tower 120. Kjøpte denne da jeg ville overklokke. Temperaturen lå lavere enn med stockkjøleren, men to og to kjerner holder forholdsvis ulik varme. De to første idle: 42, 43, de to siste: 32, 35. Load(occt): 72, 70, 53, 55. Hva er grunnen til dette? Har jeg bare vært for uforsiktig og montert vifta skevt, eller lagt på kjølepastaen feil?

Cpuen har en klokk på 400MHz*[email protected]

Jeg bruker forøvrig kjølepastaen som fulgte med viften. Jeg lurer på å montere den på nytt, da det virker som om jeg har montert den aldeles feil? Sokkelen på viften er ikke akkurat blank for å si det slik, bør jeg plane den og cpuen? Jeg har ikke noe erfaring med dette fra før, og vil helst ikke "ødelegge" noen deler.

Håper noen tar seg tid til å svare :)

- LaE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jeg slipe cpu og kjølersokkel med tannkrem? Eller er det et evighetsprosjekt?

Det er jo slipemiddel i tannkrem, så tenker at det kan gå bra, men vanskelig å få det jevnt da kanskje? Og hva skal jeg bruke som "base" for tannkremen?

Kan jo alltids handle inn sandpapir, men da må jeg vente til mandag, og det har jeg ikke særlig lyst til :p

Lenke til kommentar

Temperaturene på de forskjellige kjernene vil som regel alltid være ulike da lasten ikke fordeles 100% likt på alle. Sånn er min dual core også. Som regel aldri samme temperatur. Det er vel ikke noe unormalt så lenge det ikke er snakk om 10 grader forskjell og sånn.

Lenke til kommentar
Hm. Når alle kjernene er likt belastet, i tillegg til at to og to kjerner er på samme ic, er det vel noe som ikke er i plan, eller kjølepasta som er feil påført...

Vanskelig å forklare hva det kan være, men det er helt naturlig med forskjellige temperaturer på kjernene, så lenge det innen for en hvis ramme selvfølgelig. Ikke mer enn 10 grader forskjell og sånn.

Lenke til kommentar

Fjern vifta, rens CPU GRUNDIG, så tar du den inn og ut en gang for å sørge for at den sitter ordentlig, deretter tar du på mer kjølepasta igjen, som anvist, og monterer på nytt.

Da er du sikker på at alt er som det skal, hvertfall. Blir ikke tempen grei nå, har jeg hørt at du kan fjerne "rammen" rundt sokkelen. Eller så har du bare kjøpt en dårlig kjøler.

Lenke til kommentar

Jeg planslipte cpu og kjøler med våtslipepapir; 1200. Med Tuniq kjølepastaen tx-1 (som følger med tuniq tower 120) ligger jeg nå på temperaturene: 42/44/37/38 etter prime i 12 timer.

Kan anbefale å gjøre det samme til de fleste andre iom at resultatet ble såpass godt.

Lenke til kommentar

Det er innenfor normal varianse. målingen i seg selv er ikke 100% nøyaktig, og det er også ikke unormalt at en av kjernene kan ha marginal dårligere kontakt mot den integregrerte vermefordeleren (dekselet som ligger mellom CPUen og overflaten der du setter på kjøleren). Eller denen overflaten kan være bittelitt ugjevn, eller du kan ha fått bittelitt dårligere dekning av kjølepasta over den ène kjernen fremfor den andre.

Som du orstår er det mange faktorer som kan spille inn, men en forksjell på 2celcius under load mellom kjernene er ikke unormalt, og indikerer i seg selv ikke at det er noe feil, så jeg tror ikke du ksla bekrymre deg for mye over akkurat det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...