Gå til innhold

Oppsett av ny HTPC

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Det har seg slik at jeg og samboeren nettopp har gått til innkjøp av ny LCD-TV, nærmere bestemt LG 32LC46. Jeg har tenkt å sette opp en HTPC for å bruke til denne, og trenger da noen tips til et bra oppsett. Foreløpig skal den kun brukes til avspilling av film, og vil derfor ha en HTPC som takler avspilling av HD-materiale. Er det nødvendig med eget skjermkort for å spille av HD-materiale, eller er det nok med et hovedkort med onboard skjermkort?

Det jeg har tenkt foreløpig, er at jeg skal gå for et bigtower/servertower i stedet for et vanlig HTPC-kabinett. Grunnen er at jeg har behov for å kunne utvide med mange harddisker, samt å kjøre disse i RAID. Hadde tenkt å sette opp en egen dedikert filserver, men det blir litt utenfor budsjettet foreløpig. Så hvis jeg nå kjøper et servertower til HTPC'en, så kan jeg senere benytte dette til en filserver dersom jeg ønsker det, og så heller kjøpe et mer tradisjonelt HTPC-kabinett senere. Har forøvrig lest gjennom Mastiffs utmerkede artikkelserie om emnet, og han virket i alle fall fornøyd med sitt Stacker-kabinett.

Et svært viktig kriterie for denne HTPC'en, er at den skal være så lydløs som mulig. Det hadde derfor vært å foretrekke å ha en prosessor som utvikler lite varme, samt et skjermkort med passiv kjøling. Men da oppstår det muligens et problem: Dersom jeg vil ha et svært stillegående system, vil jeg da få et system som ikke er kraftig nok til å spille av HD-materiale knirkefritt? Kanskje jeg burde gå for noe litt kraftigere, og da bruke vannkjøling?

Tips/anbefalinger?

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det byr meg i utgangspunktet sterkt i mot å gjøre det jeg har tenkt å gjøre nå, men..

jeg vil nemlig gi deg et annet råd i stedet for å svare direkte på spørsmålet ditt..

Det gjelder først og fremst kabinettet. Med mindre kjerringa di er inne på data, har servertower svært lav WAF For oss myke menn er dette et særlig viktig poeng, spesielt dersom vi har planer om å fortsette med å drasse slike ting inn i stua.

Ønskene dine om lavt støynivå, høy lagringskapasitet og stor maskinvarekapasitet høres nesten ut som meg når jeg skal kjøpe en bruktbil som er billig, har gått lite og er forholdsvis ny.

Et steg i riktig retning er å lukte på mobile-prosessorer. Disse er svært kalde, og jeg satte nettopp opp en htpc for min mor der jeg brukte en c2d mobile prosessor og abits il 90 mv. Sistnevnte har visstnok gått ut (det var en skikkelig liten røver med optisk og coax spdif ut samt hdmi på hovedkortet...) Brikkesettet var intel 945GT, og det som er igjen som godt alternativ da er AOpen i915GMm-HFS - jeg lurer jaggu på om ikke denne hadde komponent ut for analogfreakere. Dette brikkesettet har integrert GMA 950 graphics core. Jeg finner ikke dette dokumentert noe sted, men det gikk fint som snus i lasagne å stappe inn en c2d mobile prosessor på abit-kortet. dette bør sjekkes først, da det fra denne sidenser ut til at man må opp på neste generasjon (siste lakeport og bearlake) for å få støtte for c2d arkitekturen.

Som prosessor valgte jeg C2D T7200. Ifølge speedfans målinger gjennom on die sensor fant jeg at den lå på en-to grader over ambient med kjøleren som fulgte med abithovedkortet.

Og apropos kjøling, varmen må vekk etterhvert. om du velger en løsning med mye passivt er det fort at det blir lunk inni kassa likevel. heatsinkvifter sørger som regel også for litt av luftbytte i kabinettet, så hvis du velger en helt passiv løsning skal du ikke bli overrasket om du må inn med et par kabinettvifter.

Jeg har tidligere satt opp en htpc med vannkjøling. Dette var stille og fint, og temperaturen var stabilt lav. Men htpc-kabinett er som regel små, og en støvete radiator på utsiden av kabinetter har heller ikke spesielt høy WAF.

jeg har ikke noen erfaring med HD-materiale, og jeg er usikker på hvor mye som kreves. men min erfaring med integrert intel-grafikk av nyere årgang er at det meste holder mål - til det meste.

For tiden er det etter min oppfatning et hull i hjemmebygg-mobile-markedet nå ettersom gamle netburst-arkitekturen til intel er på vei ut, og vi ikke har fått noen c2d brikkesett som jeg mener passer fint til htpc-bruk. jeg bygde den forrige htpc i høst og da med de komponenter som er vist her. Den kjører vista h p, og cpuen er ikke oppe på spesielt mye på noe tidspunkt.

For øvrig vil jeg anbefale deg en tur innom mastiffs hjemland, avforum.no. Forumet der har egen htpc-maskinvare seksjon der du kan se folks erfaringer eller stille spørsmål. Lykke til med byggingen, og må 1:1 pixelmapping være med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Takk for et flott og utfyllende innlegg. :)

Når det gjelder WAF, så har jeg og samboeren snakket litt om prosjektet, sett litt på diverse kabinetter, og jeg har fått fullmakt til å gå til innkjøp av det jeg mener fungerer best. I så måte skulle et servertower gå greit. Dessuten har hun vel forøvrig over gjennomsnittlig datainteresse når det gjelder jenter flest. :)

Med det problemet ute av verden, så skulle en vel ha et godt utgangspunkt for å få til et system som er stillegående og har forholdsvis grei ytelse. Hvis jeg forstår deg riktig, så er vannkjøling i så fall veien å gå?

Angående hovedkort og prosessor: Dersom jeg da faktisk går for et kabinett av den større typen, skulle det vel kanskje være rom for litt forskjellige muligheter også her? Må si det kortet du linket til var litt i overkant prismessig. Dessuten kunne jeg tenke meg litt flere PCI-spor for diverse kontrollerkort, lydkort etc. Det blir vel vanskelig med m-ATX. Når det gjelder valg av prosessor vil jeg vel bli litt mer fleksibel dersom jeg kjører på med vannkjøling?

Skal definitivt titte litt rundt på avforum. :)

Lenke til kommentar

I det jeg begynte resonnementet mitt omkring mobile-prosessorer og -brikkesett var jeg ikke klar over at utvalget hadde blitt så skrant den senere tid, jfr hullet jeg beskrev i min første post. jeg er helt enig i at det er mye lettere og mer fleksiblet å sette opp noe på en mer vanlig sokkel.

det jeg ville gått for i dag var enten et brikkesett med god innebygd grafikk (intel har vel noe fint på G35-brikkesettet. tror det var x3100 grafikk) eller et heeelt enkelt hovedkort med 6 eller 8 sataporter dersom du har tenkt å ha mange disker inni det, og supplere med et nvidia x600 kort (som i 7600 eller 8600 - mao middelklasse) jeg tror noen av disse kommer med multikabel for av-ut slik at du kan bruke svideo eller komponent til det analoge og selvsagt dvi/hdmi som vanlig til digitale panel.

uansett hvilken løsning du velger ville jeg gått for en c2d cpu på lga775-sokkelen. disse er bra med bang for bucks nowadays. Og i gamle dager pleide man å si at intel var hakket bedre på videoprosessering dersom du tenker å kjøre programvare-videofilter for å forbedre bildet. (flame inc)

Når det gjelder vannkjøling kan det bli riktig pent på to måter. enten ved å merge en radiator i kabinettet på en pen måte (a'la chieftec sine bravo kabinett - disse hadde jo en ekstra 120mm plass øverst som passet fint til å feste en radiator i) eller gå for noe fancypants ala zalmans reserator. som ekstern kjøling.

men husk! det koster ofte litt hvis man skal kjøpe vannblokk til alle komponenter (vi nevner i fleng cpu, northbridge, gpu, gpuminne, rambrikker, harddisker) - og dersom du ikke bruker vannblokk overalt og nevnte komponent til alt overmål er passivt kjølt kan det hende at det blir for varmt inni kabinettet uten airflow. en grei mellomløsning for dette er jo et oppsett der vifta som blåser over radiatoren også trekker luft ut av kabinettet.

løsningen du har tenkt med mange disker i samme kabinett tilsier at du kan få bruk for kontrollerkort. og lydkort kan være nyttig dersom du ikke har anledning til å dekode spdif (eller annen digitallyd) utenfor maskina. Derfor støtter jeg deg også i tanken om å gå for full atx, siden du uansett har plass til det.

Når alt er sagt, prøv å regn over kostnadene for en enkel påbyggbar filserver og mediacenter kontra et mediacenter fullt av disker der det vil koste litt ekstra å få det lydløst. f.eks. fyll et par handlevogner i prisguiden. du vet hvor mye penger du har å legge i dette, pluss 20% for fristelser, og da er det lettere å se hva som kan være fornuftig.

og ps. ang vannkjøling kan de billigste settene være mer bråkete enn vifter. TT bigwater hadde noen tilfeller der lageret i pumpa gikk. jeg slet lenge med tilbakefallende luft i slangene, og det høres omtrent ut som når noen åpner en vannkran og det er luft i rørene.

jeg er bare glad for å kunne hjelpe. Min kjennskap til emnet kan i stor grad krediteres mine tidligere poster om samme tema, og dertil bidrag fra brukere her på forumet og på avforum.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har sett litt rundt på diverse nettbutikker, tenkt litt, og kommet fram til dette: Jeg har foreløpig tenkt å ikke bruke mer penger på dette prosjektet enn nødvendig, men jeg vil ha mulighet til å utvide/oppgradere senere. Vannkjøling f.eks. blir nok derfor noe som vil bli kjøpt på et senere tidspunkt. Sånn sett så blir hovedprioriteringen nå å få noe som er funksjonelt. Å få systemet lydløst kommer foreløpig i andre rekke.

Kabinett:

Det kabinettet jeg heller mest mot nå, er et servertower fra I&S. Det ser ut til å ha svært god plass, noe som er veldig greit med tanke på montering av vannkjøling senere. Det har dessuten nesten utelukkende eksterne 5¼"-brønner, noe som er glimrende for bruk av vibrasjonsisolerende harddiskmoduler.

PSU:

Vil som sagt holde kostnadene til et minimum, så foreløpig vil jeg bruke en gammel 350W PSU jeg har liggende. Kommer nok til å bytte ut med en eller annen vifteløs modell etter hvert.

Hovedkort:

Her må jeg innrømme at jeg er rimelig blank. Bør være socket 775 i alle fall, samt plass til ett lydkort, ett TV-kort, og kontrollerkort slik at jeg etter hvert kan kjøre i alle fall 4 disker i RAID. Anbefalinger trengs.

CPU

En Intel Core 2 Duo 2,4 GHz burde vel fungere bra, eller?

Minne

Noe slikt kanskje?

Skjermkort

Er forsåvidt ganske blank her også. HTPC'en må som sagt klare å spille av HD-materiale, så jeg må ha et kort som er egnet til dette. Har også tenkt å kjøre ffdshow. Hører veldig mye forskjellig om hva som er egnet til dette, nVIDIA eller ATI. Noen meninger om dette?

Lenke til kommentar

Synes valget av kabinett er rart, men lar det gå. (Ville selv startet andre veien, og heller skaffet media-server etterpå).

TV: LG er generelt et meget godt valg til HTPC (pga 1:1 pixelmapping

PSU: Vær klar over at en gammel og dårlig 350W-er kan gi en del hodebry. Er det f.eks Q-tec er det best å kaste den :)

Hovedkort, CPU etc.: Er mest "inni" AMD, men er enig i at et 775-system gir mest for penga i middelklassen ATM. Ville uansett tatt meg råd til eget skjermkort. 2x00-serien til ATi kommer i ny utgave svært snart (55nm -> mindre effekt). Disse er som kjent bra på HD-material. NB: Om dui har en 1080p-skjerm ("Full HD") så merk at det kan være vanskelig å få 1080p @ 50 Hz (merk: kan). Fordelen med ATi er videre at de støttes av PowerStrip - noe nVidi ikke lengre tillater. (Betyr ingenting for folk flest).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Har ikke helt bestemt meg angående kabinett enda, så vi får se. :) PSU er av merket FSP, og har vært stabil siden den var ny i 2005, så jeg tror den skal holde litt til. TV'en er allerede kjøpt, og ganske riktig valgte vi den hovedsakelig pga. 1:1 pixelmapping. Det er kun en HD-ready (720p) skjerm, har dette noe å si for valg av skjermkort?

EDIT:

Har tenkt litt, og kommet fram til at jeg vil prøve å holde meg under 4000 for kabinett, hovedkort, prosessor, minne og skjermkort.

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar

Jeg trodde du mente 1080p når du snakket om hd-materiale. Jeg tror de fleste integrerte skjermkort skal være i stand til å kjøre 720p. Så da er du i mål der.

Du er usikker på hovedkort, her kommer to forslag: Asus P5B-V eller Asus P5B-VM dersom du vil skippe en pci-slot og ha et mindre hovedkort. Begge to har int. grafikk. intel GMA x3000. Mye bang for bucks.

Begge har også rimelig bra med sata-porter som du kan få glede av dersom du skal ha mange disker i maskina.

edit: begge disse har pciEx-porter dersom du vil oppgradere grafikk senere.

Endret av Spr0cket
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

De hovedkortene så jo fine ut, men det er bare VGA-tilkobling på de? Da må jeg vel ha eget skjermkort uansett dersom jeg vil koble til TV'en med HDMI?

Lenke til kommentar
Jeg trodde du mente 1080p når du snakket om hd-materiale. Jeg tror de fleste integrerte skjermkort skal være i stand til å kjøre 720p. Så da er du i mål der.

Dette utsagnet blir litt rart. Det er vel slik at de fleste (alle?) integrert skjermkort må overlate dekodingen til CPU (som igjen betyr varme = støy). Vil absolutt anbefale eget skjermkort med HW-akselerasjon av HD material.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Hmm, er det i så fall noen hovedkort som vil være et bedre kjøp, hvis jeg uansett bør ha eget skjermkort og ikke trenger onboard grafikk?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...