Gå til innhold

Asus P5E/P5E3 info/diskusjon/oc tråden


Core2Dude

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har i hvertfall prøvd Samsung F1 750GB på P5E med samme BIOS, og fungerte helt fint.

 

Uten at jeg vet om det er der problemet ligger: P5E kan ha problemer med minne på 1000+MHz. Prøv å sett hastigheten til feks. 800MHz i BIOS.

 

Det viste seg å være at jeg ikke hadde satt opp VDIMM til det RAM-en likte, så justerte den opp og da oppførte den seg bra. Satte også opp hastigheten til 1066 MHz og RAM-en takler dette, slik den skal ifølge spec. Etter 15 passes i memtest over natten tror jeg den delen er bra.

 

Men, har problemer med litt random blåskjerm i vista oppstart.

 

Blåskjermmeldingen som kommer i oppstart av Vista er som følger:

 

STOP 0x0000007E

 

Noen som har vært borti dette? Når jeg først kommer inn i Vista virker det som at alt er bra nå. Har ikke satt i lydkortet og holdt meg unna den AI suite saken som følger med Asus CD-en, den fikk litt problemer med.

Lenke til kommentar

Er det noen som sliter med støy fra det medfølgende SupremeFX-lydkortet? Jeg får både knitring/skurring samt en høyfrekvent piping når jeg GPU-en jobber, men ikke når jeg spiller feks en mp3 i winamp.

 

Jeg har koblet headsetet til utgangen i front av kabinettet (vha av kabel fra lydkort til kabinett), og ingen av kontaktene bak på selve lydkortet funker, ikke den grønne heller. Om jeg gjør det, får jeg melding om at jeg har koblet feil, og får heller ingen lyd, så det er vel en annen utgang.

 

Jeg har ikke prøvd å jorde kabinettet (bruke en jordet stikkontakt), kan det ha noe for seg?

 

Jeg opplevde forresten det samme på mitt forrige Asus hovedkort (a8n32x-sli deluxe, med integrert lyd), og løste det ved å kjøpe et separat lydkort. På dette kortet er jo lydkortet separat allerede... :\

Lenke til kommentar

Du har vel for vane å installere nyeste lyddriver? Når du plugger inn i den grønne, hva slaks feilmelding kommer frem? Er det en windows vindu eller et vindu fra lydprogrammet som viser at du har koplet feil?

 

Det har nemlig skjedd med meg også, men jeg husker at man kan velge manualt hva man plugger inn... Så funket det noen ganger, men dette gjaldt stort sett microfonen min.

 

Ellers høres det jo pussig ut at det skal komme høyfrekvente lyder ut av det :hmm: Aldri skjedd med meg.

Lenke til kommentar
Du har vel for vane å installere nyeste lyddriver? Når du plugger inn i den grønne, hva slaks feilmelding kommer frem? Er det en windows vindu eller et vindu fra lydprogrammet som viser at du har koplet feil?

 

Jeg har installert lyddriver. Følgende melding kommer opp når jeg plugger i:

headsetfeil.jpg

 

Her får jeg ingen lyd. Når jeg så velger hodetelefoner og trykker ok, kommer følgende:

headsetfeil2.jpg

 

Dersom jeg skifter til kontakt i front til kabinettet, kommer meling om at jeg har koblet rett, og da funker lyden (men med skurr).

 

Skal sjekke litt på Asus sine forum og se om jeg finner ut noe der.

Lenke til kommentar
Jeg fikk samme problem, og fikset det ved å velge "fronthøyttalere" i drop-down listen tror jeg. Prøv å forandre valgene å se om det hjelper!

 

Det funka! Og uten støy, hurra! :dribble: Da ser det altså ut som at støyen greier å forplante seg til kabinettet på et vis (kanskje pga mangel på jording), eller at porten på supremeFX-kortet er svært sårbar for støy. Uansett, takk for forslaget! :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har fått et problem jeg antar er HK-relatert. Har installert 2 stk 500GB HDD'er i RAID-0, pluss en 160GB i tillegg (ikke RAID). Ytelsesmessig fungerer det glimrende, men maskina finner ikke diskene når jeg booter - er nødt til å restarte hver gang jeg skal starte maskina. Når jeg booter poster den som normalt helt til RAID-kontrolleren går i gang - da kommer bare navnet på RAID-kontrolleren og "Press Cntrl+I to...etc", men den grønne skrifa med oversikten over HDDene er vekk. Når jeg trykker reset poster maskina på nytt og da finner den også diskene (mao så er den grønne skrifta der også).

 

Noen som vet hva dette kommer av? Kjører forøvrig nyeste BIOS (0903 heter den vel).

 

Edit: Har løst det nå (tror jeg). Måtte enable JMicron(?) SATA/PATA-kontrolleren som jeg hadde slått av fordi jeg ikke har noen PATA-enheter koblet til hovedkortet, og nå virker det som RAID-kontrolleren finner diskene hver gang.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Noen som vet hva instilligen i bios som gjør at ramen kjører uavhenging av CPU? Får nemmelig ikke ramen til å kjøre på rett hastighet. Har et ASUS P5E3 deluxe hovedkort

1. Jeg lurer på det samme. Har P5E, tho..

2. Hvilken bios er det anbefalt å oppdatere til? Nå tror jeg biosen min er 0202 eller noe.

Endret av ZeroZ
Lenke til kommentar
Noen som vet hva instilligen i bios som gjør at ramen kjører uavhenging av CPU? Får nemmelig ikke ramen til å kjøre på rett hastighet. Har et ASUS P5E3 deluxe hovedkort

1. Jeg lurer på det samme. Har P5E, tho..

2. Hvilken bios er det anbefalt å oppdatere til? Nå tror jeg biosen min er 0202 eller noe.

Eneste løsningen jeg kommer på for å få kjørt ramen på rett hastighet er å sette CPU multiplier lavere å øke FSB såpass høyt at ramen kommer på sin orginale hastighet. Finnes sikkert en ''asynkront'' funksjon en plass i bios. Men jeg har ikke funnet den enda. :hmm:

Endret av bjowii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...