Gå til innhold

Kyndige triks i samfundet


Anbefalte innlegg

Er vel størst forskjell mellom 100 og 200 hvis man tenker i prosent :p...

 

Såg en Kiwi reklame på TV'n, der de pompøst og stolt over at frukt og grønt har fått lavere pris. De sier ingen eksakt pris bare at momsen er borte. Har vertfall fundert over hvor mange kroner(øre) moms det er på hver frukt, er det så stor forskjell som de prøver å få frem?

 

Vil også legge til at de sikkert også hadde planlagt at de skulle fortsette ordningen, istedenfor å si at "nå som politikerne er på gli". Folk får vel sikkert mer lyst til å handle der, nå som Kiwi fortsatt holder ordningen åpen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående kiwi så det de gjør nå kan faktisk bli en veldig lønnsomt trekk for dem selv.

 

Vi må kunne anta at prisen som kiwi setter på frukt og grønt er optimalisert slik at kiwi tjener mest mulig.

Altså koster eple mer enn i dag, så synker volumet slik at netto inntjening vil falle.

Setter de prisen på epler ned så øker volumet, men ikke nok til at inntjening vil bli tilsvarende stor.

 

Altså kiwi har profittoptimert prisen sin der den er i dag.

 

Når de nå trekker fra det som momsen tilsvarer så vil i en periode ikke tjene like mye penger på det.

Koster et kilo frukt opprinnelig 12,5 så utgjør mva 2,5 og 10 går til butikken, mens kiwi nå sponser 2,5 til kunden, slik at kiwi sitter igjen med 7,50

Klarer kiwi derimot å få fjernet mva på frukt og grønt så vil kiwi igjen begynne å selge 10 pr kg frukt, som går helt og holdent til dem selv.

 

Og her er genistreken, at over tid så vil prisen stige igjen fordi kundene vil gi butikken optimal profitt for 12,50.

Nå får kiwi ikke bare de opprinnelige 10 men i tillegg 2,5 så de nå tjener 12,5.

 

Altså kiwi har klart å ta statens andel av salget og overført det til seg selv.

Ved å kjøre denne kampanjen i et år hvor de ikke tjener så mye som de kunne ha gjort marginalt på frukt og grønt så kan det være med å gi de flere ti år hvor de tjener desto bedre.

 

I tillegg så vil det i perioden kampanjen går kunne gi mersalg av andre produkter da kunder heller drar til kiwi for "billig" frukt og grønt når de først handler.

 

NB; brukte her en mva sats på 25 % for enkelhetsskyld.

Lenke til kommentar
Synes fremdeles det er feil å kalle smart vareplassering et sleipt triks.

 

Det er vel ikke direkte sleipt, men et kyndig triks er det iværtfall.

 

Helt enig. Stor forskjell på "kyniske triks" og "kyndige triks".

 

Og angående kiwi så driter jeg i om dem ser noe profitt i dette, men å kutte momsen på frukt og grønt er et eksepsjonellt godt tiltak. Om vi så bare kjøper 5% mer frukt og grønt alle sammen så hjelper det.

Lenke til kommentar
Hva med tannkrem reklame. Der smører de på tannkrem på hele børsten slik at man blir 'påvirket' å bruker mer = kjøpe mer tannkrem.

Eller Extra tyggegummi som skal være anbefalt av tannleger slik at det skal gi folk tillit at produktet faktisk er bra - stemmer det?

 

 

Tannlegen min sa bare at det er bedre med sukkerfri tyggegummi enn de med sukker, men bortsett fra at det hjelper å fjerne matrester av og til så er det bedre å ikke tygge tyggis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...