Gå til innhold

Kyndige triks i samfundet


Anbefalte innlegg

I denne tråden diskuterer vi triks som brukes for å lure folk på lovlig vis i samfundet. For eksempel plasseres varene i butikker slik at kundene skal måtte gå forbi flest mulig varer. "Must"-varer som melk og kjøtt plasseres bakerst i butikkene, potetgull er rett ved siden av øl (tilfeldig? Don't think so) og fristende søtsaker plasseres foran kassa slik at kundene skal kaste det i handlevognen mens de står og venter.

 

Flere finurligheter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten skrift rett og slett :)

 

Vet at det er mange som går på for eksempel disse ringetonene som "bare" koster 90 kroner i måneden. De tror at de bare betaler for den ringetonen, men de blir jo med i et abbonement som kan koste opp til 90 kroner hver måned, hvis ikke enda mer.

Lenke til kommentar

Ved å legge varer i en haug i ei tilbudskorg med prisen på et prangende skilt over, så tror de fleste at det er billig, selv om samme vare står i den vanlige sortimenthylla til samme pris.

 

Hvis varer er veeeldig billige så blir folk mistenksomme, og tror det må være noe galt med varene, f.eks dårlig holdbarhet. Obs i Trondheim prøvde for noen år siden å selge dongeribukser for 50 kroner stykket, men det ble knapt solgt ei eneste bukse. Da prisen ble satt opp til 150 og alle buksene lå hulter til bulter i ei korg, så forsvant hele partiet på noen få timer.

 

Å sette på en kunstig høy førpris (som varen aldri har blitt tilbudt for) er et velkjent triks som ikke lengre er tillatt. Men grensene tøyes likevel, og svært mange av de varene som selges på salg er innkjøpt kun for å selges på dette salget.

 

Ved å tilby nedbetaling/finansiering ved salg av varer kan man selge mer enn uten slike tilbud. Rentene på slike "lån" er som oftest vesentlig høyere enn vanlige banklån.

 

Gilette-prinsippet brukes både på barberhøvler, dataprintere, biler og mobiltelefoner. Man selger et hovedprodukt med omtrent null fortjeneste (barberhøvelskaftet, selve printeren, bilen, mobiltelefonen) men med mulighet for høy fortjeneste på varer tjenester som er nødvendig for å få produktet til å virke og/eller fungere over tid (barberbladene, fargepatronene, bildeler, verkstedregninger, mobiltelefonabbonementet) slik at totalen er høyere fortjeneste. Det er alltid billigere å kjøpe mobiltelefon for segt, og skaffe et billig abonnent i tillegg enn å kjøpe en mobiltelefon til én krone og betale skyhøye regninger for det tilknyttede abonnementet.

Lenke til kommentar
LCD-TV'er i elektrobutikker (altså utstillingsmodeller) viser ofte animasjonsfilmer ala. "Finding Nemo". Bildet blir nesten alltid kjempebra med slike filmer.

 

(Dem gjorde dette før i alle fall. Mulig dem har sluttet med det nå).

Vil bare legge til at de ofte stiller på kontrast, lysstyrke, farge osv for at de dyrere tv'ene (de med høyest fortjeneste) skal se mye bedre ut enn de billige.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Kan det egentlig kalles "kyniske" triks da?

 

Er jo like mye vi som VIL bli lurt. Spes godt eksempel er for billige varer som ikke blir solgt. Folk i dag VIL ha de dyreste tingene, men med saftig avslag. På den måten kan de vise naboen hvor dyre og fine ting de har.

Lenke til kommentar

Godt mogleg dette er ei vandrehistorie, men uansett:

 

Det blir sagt at Lilleborg såg etter måtar å auke salet av Zalo på. Marknadundersøkingar viste at dei fleste berre klemte flaska på slump over oppvasken i staden for å måle opp ei teskjei. Ein gluping fann da på at det måtte vere lurt å gjere holet i flaska litt større, slik at slumpen og vart litt større, altså større forbruk. Og vips, salet gjekk opp 20% :)

Lenke til kommentar

Prisdiskriminering.

 

En meget utbredt måte for å hanke inne mest penger fra kundene.

Kort fortalt så har ulike kunder ulik betalingsvilje for en vare.

Ideen er å skille kundene slik at hver enkelt (gruppe) betaler sin makspris.

 

F.eks er bøker som er innbundet mye dyrere enn paperback, selv om det er minimale forskjeller i kostnaden å produsere dem.

Men de som opplever harde bøker som bedre betaler mer for dem, og allikevel kan forlagene selge til de som ikke bryr seg.

Lenke til kommentar
10-kroners-marked. F.eks. oppvaskbørste som koster 6-7 kroner koster da 10 spenn, blir jo fristet til å kjøpe nå.

Hehe, det minner meg om en historie fra et bruktmarked for bildeler. En potensiell kunde stod og snudde og vendte på 3 hjulkapsler til 15 kroner stykket. Hva er problemet, ville selgeren vite. Jo, han trengte jo egentlig 4. Vel, sa selgeren med et smil, siden du tydeligvis har lyst på de så sier vi 50 kroner beint for alle 3. Jepp, pengene skiftet eier og kunden vandret fornøyd avsted.

 

Moralen er: Det finnes tre typer mennesker, de som kan regne og de som ikke kan det. ;)

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Var forresten en historie jeg leste om en møbelsnekker som laget stoler som han solgte til en ganske billig penge. (La oss si 799,- for en stol selv om jeg ikke kjenner nøyaktig pris)

 

Salget gikk utrolig tregt. Så fikk han et tips og skrudde opp prisen til det tidobbelte. Salget mer enn doblet seg på kort tid.

Hvorfor? Folk kunne ikke tro at det var kvalitet når han solgte det så billig. Men når de kostet så mye så trodde folk at de kjøpte noe eksklusivt

Lenke til kommentar

Et velkjent og utprøvd triks som brukes mye i markedsføring er å gi inntrykk av eksklusivitet. Altså at tilbudet bare er tilgjengelig for et begrenset antall varer/en begrenset tid/for en begrenset antall personer. Hvor mange ganger har vi ikke lest utsagn av typen "begrenset antall", "salget varer kun til xx.xx", osv i markedsføringsmateriell? :)

Lenke til kommentar

Dagligvarebutikker ommøblerer gjerne med jevne mellomrom, da tvinges folk til å leite etter varene de trenger og vil dermed bruke lengre tid i butikken og passere mange varer de egentlig ikke så etter.

 

 

Noen butikker er også møblert som en lang tarm, du *må* med andre ord passere absolutt alt i butikken.

Lenke til kommentar

Hehe.. Eit eksempel på dette på ein Expert butikk eg var på eingong:

Du kjem inn inngongen, går inn ei sånn grind (slik at du ikkje kan gå ut der), så går du gjennom heile butikken, dvs. du MÅ gå til enden av butikken (heile butikken var delt av ei samanhengande hylle), for så å gå same distansen tilbake igjen for å kome ut, berre på andre sida av hylla. Var sikkert ~40-50 meter ein veg :p

Lenke til kommentar

Samme er det ved en Elkjøp butikk ved Skøyen i Oslo. Det er plassert store hyller på venstre side, så du er nødt til å følge en lang sti som går gjennom hele butikken før du kan komme deg ut. Du må gå igjennom å se på alt fra kaffetraktere til HDMI kabler. Irriterrende hvis du bare er ute etter en bestemt ting.

Endret av Darkbuster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...