citronen Skrevet 19. januar 2008 Del Skrevet 19. januar 2008 (endret) Bytta tannreima, vannpumpa og drivreima på en ford mondeo -94 mod 1.8l DOCH - og i den sammenheng tenkte jeg at jeg skulle bruke litt ekstra tid på å "dele" kunnskapen med dere på disku. Jeg er litt usikker på hvordan dette med bildestørrelser vil påvirke sida, - men jeg prøver å laste opp bildene som de er på kameraet. Materiell for reg-bytte: - Reim og løpe/strammehjul-sett fra Mekonomen - Verktøy for låsing av kammer, fra Biltema (250.-) - Viftereim - Vannpumpe m. pakning og klemme 1) Mitt utgangspunkt, sett fra panser: 2) Mitt utgangspunkt, sett uten innerskjerm og uten div-deksler 3) Et stykk slagtrekker for å fjerne viftehjulet: 4) Fjernet 8 skruer for å ta av toppdekselet: 5) Et stykk mekaniker-venn med fagbrev: Jan A! 6) Kammlåse-verktøyet fra biltema (som knakk). Her skal kammene låses på TDC (Top Dead Center) 7) Splinten på veiva skal peke mot det fremste kamhjulet 8) Et stykk gammel reg. reim: 9) Et stykk ny vannpumpe: 10) Grundig pusse-arbeid: 11) Strammehjul strammes: 12) Et stykk ferdig byttet reg-reim: 13) Nesten en time med montering av motorfester og div beholdere: Fadenskapet starter, og lyden av en DOCH som har gått 180 k er uslålig i kombinasjon av en kopp kaffe! Penger spart - er smart! Tør du å prøve, kan du fikse det meste selv. Noe du lurer på? Spør! Endret 19. januar 2008 av haggbard Lenke til kommentar
RIP Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Fin, guide. Men skulle kanskje skrevet litt mer om hva du gjør? Hvordan man fjerner dekslene i hjulbuen, hvordan man finner TDC, hvordan man lett kan snu på veiva osv? Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 22. januar 2008 Del Skrevet 22. januar 2008 Egentlig skal man vel låse kammene i bakkant med et spesialverktøy. En fil kan passe bra der. Den du har låst kammene med er ikke orginal. Jeg syntes dem er ubrukelige. Jeg tar ALDRI av toppdekselet. Bruker bare blanko. Spes verktøy er ikke et "must" Den fjæra som følger med til strammehjulet har jeg eller aldri montert. Den går i søppla. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 22. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2008 Verktøyet fra biltema var totalt ubrukelig... Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 (endret) Hehe, gjort noe av det sammen med fattern på den forrige bilen våres. Bortsett fra at ingen av oss hadde fagbrev Med Haynes-bok, litt brydderi og "et par timer" fikk vi i hvertfall byttet toppaking og registerreim og div. småtteri som ble tatt i samme slengen. Vi var hakket lenger ned i motoren også, var ut med kammene også. Slipte du toppen? Og du byttet vel bolter når du skrudde på toppen igjen? Edit: haha, glem det siste. Jeg var litt for trøtt da jeg spurte etter ting Endret 23. januar 2008 av espennyh Lenke til kommentar
citronen Skrevet 23. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2008 The top has never been off! - det var bare toppdekselet. Og nei, jeg er for gjerrig til å bytte bolter. Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 23. januar 2008 Del Skrevet 23. januar 2008 Gikk litt fort i svingene, og var trøtt da jeg skrev forrige innlegg visstnok. Uansett, Ford mente at det ikke var nødvendig å slipe toppen før man satte den på igjen ;o Gikk skeis med verktøyet vi hadde til å låse kammene også.. Tydeligvis ikke bra nok! Var veldig bekymret da vi startet motoren etter bytte av toppakning, da bilen rett og slett gikk som en dass. (Viste seg at katalysatoren var helt tett etter at kombinasjonen vann, kjølevæske og olje hadde kommet i eksosen) Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 31. januar 2008 Del Skrevet 31. januar 2008 Gikk litt fort i svingene, og var trøtt da jeg skrev forrige innlegg visstnok. Uansett, Ford mente at det ikke var nødvendig å slipe toppen før man satte den på igjen ;o Gikk skeis med verktøyet vi hadde til å låse kammene også.. Tydeligvis ikke bra nok! Var veldig bekymret da vi startet motoren etter bytte av toppakning, da bilen rett og slett gikk som en dass. (Viste seg at katalysatoren var helt tett etter at kombinasjonen vann, kjølevæske og olje hadde kommet i eksosen) Dere var ikke så smarte å tømme ut dette først da?? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 Trådstarter har erfart: - At DAYCO-reimer fra mekonomen ryker. STYR UNNA DISSE! (Min røyk rett av) Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 2. februar 2008 Del Skrevet 2. februar 2008 Trådstarter har erfart:- At DAYCO-reimer fra mekonomen ryker. STYR UNNA DISSE! (Min røyk rett av) Røyk den altså? Motor havari da? Lenke til kommentar
citronen Skrevet 2. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2008 (endret) Et erotisk møte; ventiler og stempler møttes brått. Ja, det er skade - og ja - jeg holder mekonomen ansvarlig. Haggiz; Igjen, hold dere unna disse reimene. edit: Typ-o retta Endret 3. februar 2008 av haggbard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå