Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog: Tannreim-bytte Ford DOCH / Zetec


citronen

Anbefalte innlegg

Bytta tannreima, vannpumpa og drivreima på en ford mondeo -94 mod 1.8l DOCH - og i den sammenheng tenkte jeg at jeg skulle bruke litt ekstra tid på å "dele" kunnskapen med dere på disku. Jeg er litt usikker på hvordan dette med bildestørrelser vil påvirke sida, - men jeg prøver å laste opp bildene som de er på kameraet.

 

Materiell for reg-bytte:

- Reim og løpe/strammehjul-sett fra Mekonomen

- Verktøy for låsing av kammer, fra Biltema (250.-)

- Viftereim

- Vannpumpe m. pakning og klemme

 

1) Mitt utgangspunkt, sett fra panser:

post-104776-1200702346_thumb.jpg

 

2) Mitt utgangspunkt, sett uten innerskjerm og uten div-deksler

post-104776-1200702451_thumb.jpg

 

3) Et stykk slagtrekker for å fjerne viftehjulet:

post-104776-1200702513_thumb.jpg

 

4) Fjernet 8 skruer for å ta av toppdekselet:

post-104776-1200702571_thumb.jpg

 

5) Et stykk mekaniker-venn med fagbrev: Jan A!

post-104776-1200702624_thumb.jpg

 

6) Kammlåse-verktøyet fra biltema (som knakk). Her skal kammene låses på TDC (Top Dead Center)

post-104776-1200702695_thumb.jpg

 

7) Splinten på veiva skal peke mot det fremste kamhjulet

post-104776-1200702792_thumb.jpg

 

8) Et stykk gammel reg. reim:

post-104776-1200702850_thumb.jpg

 

9) Et stykk ny vannpumpe:

post-104776-1200702933_thumb.jpg

 

10) Grundig pusse-arbeid:

post-104776-1200702994_thumb.jpg

 

11) Strammehjul strammes:

post-104776-1200703053_thumb.jpg

 

12) Et stykk ferdig byttet reg-reim:

post-104776-1200703121_thumb.jpg

 

13) Nesten en time med montering av motorfester og div beholdere:

post-104776-1200703170_thumb.jpg

 

Fadenskapet starter, og lyden av en DOCH som har gått 180 k er uslålig i kombinasjon av en kopp kaffe!

Penger spart - er smart! Tør du å prøve, kan du fikse det meste selv.

 

Noe du lurer på? Spør!

Endret av haggbard
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egentlig skal man vel låse kammene i bakkant med et spesialverktøy. En fil kan passe bra der. Den du har låst kammene med er ikke orginal. Jeg syntes dem er ubrukelige.

 

Jeg tar ALDRI av toppdekselet. Bruker bare blanko. Spes verktøy er ikke et "must"

 

Den fjæra som følger med til strammehjulet har jeg eller aldri montert. Den går i søppla.

Lenke til kommentar

Hehe, gjort noe av det sammen med fattern på den forrige bilen våres. Bortsett fra at ingen av oss hadde fagbrev :roll:

 

Med Haynes-bok, litt brydderi og "et par timer" fikk vi i hvertfall byttet toppaking og registerreim og div. småtteri som ble tatt i samme slengen.

Vi var hakket lenger ned i motoren også, var ut med kammene også.

 

 

Slipte du toppen? Og du byttet vel bolter når du skrudde på toppen igjen?

 

Edit: haha, glem det siste. Jeg var litt for trøtt da jeg spurte etter ting :p

Endret av espennyh
Lenke til kommentar

Gikk litt fort i svingene, og var trøtt da jeg skrev forrige innlegg visstnok. Uansett, Ford mente at det ikke var nødvendig å slipe toppen før man satte den på igjen ;o

 

Gikk skeis med verktøyet vi hadde til å låse kammene også.. Tydeligvis ikke bra nok!

 

Var veldig bekymret da vi startet motoren etter bytte av toppakning, da bilen rett og slett gikk som en dass. (Viste seg at katalysatoren var helt tett etter at kombinasjonen vann, kjølevæske og olje hadde kommet i eksosen)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gikk litt fort i svingene, og var trøtt da jeg skrev forrige innlegg visstnok. Uansett, Ford mente at det ikke var nødvendig å slipe toppen før man satte den på igjen ;o

 

Gikk skeis med verktøyet vi hadde til å låse kammene også.. Tydeligvis ikke bra nok!

 

Var veldig bekymret da vi startet motoren etter bytte av toppakning, da bilen rett og slett gikk som en dass. (Viste seg at katalysatoren var helt tett etter at kombinasjonen vann, kjølevæske og olje hadde kommet i eksosen)

Dere var ikke så smarte å tømme ut dette først da?? :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...