Gå til innhold

Objektiv til D40X

Anbefalte innlegg

Heihei...

da har jeg søkt lit rundt om kring og funnet ut at VR objektiver er ganske dyre... den lokale foretningen der jeg kjøpte mitt kamera sier at jeg må ha et VR Objektiv på dette kameraet. er dette sant? hvis ikke... passer dette objektivet på mitt kamera?

Tamron AF LD 70-300mm 1:4-5,6 uendelig -1,5m

TELE-MACRO(1:3,8) diameter 58.

mere info om denne har jeg ikke... enn at jeg vet at jeg kan få tak i den veldig billig...

jeg kan få det for 500kr + frakt...

noen som har noe formening om dette objektivet?

håper på svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ikke ha VR. VR er bildestabilsering; noe som er særdeles hendig på teleobjektiver.

Det objektivet du sikter til, Tamron 70-300mm..., det har ikke VR. Men det er ikke grunnen til at det ikke er noe særlig egnet til en D40x; grunnen til det, er at det har ikke en autofokus-motor innebygd. Så skal du bruke det objektivet, så må du fokusere manuellt.

Du bør heller se på Nikon's AF-S 55-200mm VR - det er et rimelig objektiv som har innebygd autofokus motor (silk at det passer til D40x), samtidig har det VR slik at du får med bildestabilisering som hjelper deg når det er dårlig lys.

Tom

PS. Det er AF-S som viktig for deg som D40x bruker. VR kan ses på som ektra bonus.

Lenke til kommentar

ok.for meg så har det ikke noe å si om det er kunn mulig å fokusere manuelt... liker det og jeg.

takk for kjappt svar så sent på natters tid..

om det er flere som har noe å tilføye så er det bare bra det:)

skal se litt på t objektivet du nevnte:) er dette ett macro objektiv?

Lenke til kommentar
ok.for meg så har det ikke noe å si om det er kunn mulig å fokusere manuelt... liker det og jeg.

takk for kjappt svar så sent på natters tid..

om det er flere som har noe å tilføye så er det bare bra det:)

skal se litt på t objektivet du nevnte:) er dette ett macro objektiv?

Nei; det er det ikke.

Nå er vel strengt tatt ikke Tamron'en det heller. Puristene mener at 1:1 er det som skal til for at det skal være ekte makro...

Når det gjelder Tamron objektivet; så har jeg det selv, og jeg vil si at hvis du er OK med manuell fokus, så er 500 kroner et godt tilbud. 1:2 er mer enn godt nok til mye morsom nærfotografering av døde gjenstander. Og de optiske egenskapene er OK.

Tom

Lenke til kommentar

ok... får å si det slik. jeg har nettop kjøpt kameraet. men har ikke brukt AF enda... har kunn fokusert manuelt hittil. jeg skal bruke kamera mest til nærbilder av dyr og slikt... men ikke nødvendighvis langt unna. har noen taranteller som jeg liker å ta bilder av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...