Gå til innhold

BK Bra lys for fotografering?

RandiA

Anbefalte innlegg

Lyset var i hvert fall bra i dag, strålende blå himmel, litt sent på dagen dette, men fortsatt godt lys, uten stativ. Forslag til etterbehandling?

RandiA

1/500, AV:5, ISO 400, kunne muligens hatt lavere, men det ble litt mørkt

post-92574-1200698215_thumb.jpg

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her kunne du fint holdt deg til ISO 200 og kanskje gått opp til f/8. Da ville lukkertiden vært på /125 og det hadde forstatt vært greit å håndholde.

Men det vat kanskje det det er ute etter å høre.

Jeg er enig i at det er fint lys. Men jeg skulle gjerne sett en litt mer dramatisk tolkning av motivet. Jeg hadde nok gått mer tettere innpå, litt lengre ned og tatt det i høyde-format.

Nå er det ikke sikkert at det hadde virket; men det er jo verdt et forsøk.

Et annet alternativ som kanskje vil virke er å gått lengre unna og fårr med flere trær - hvis det finnes da.

Tom

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Tom...fine tips. Er visst litt redd for å gå på de mindre blenderåpningene jeg. Så du mener jeg kunne prøvd 8 og ISO 200? Skal eksperimentere litt ja. (Men det blir så utrolig kaldt på hendene når man holder på slik en time eller to :hrm: ). Har tatt atskillige tre-bilder i dag ja. Skal pusse litt på de, før jeg legger ut i øvings-albumet mitt. Noen av tre-bildene er tatt helt nede fra bakkenivå og opp. (Tok ca 200 i dag og sitter igjen med ca 65 nå, slik er det greit med de digitale, man kan fråtse litt...annerledes før når man gikk ut med en 24-, eller 32-bilders-film :yes: )

RandiA

Lenke til kommentar

Når det kommer til etterbehandling av bilder med bare trær, mot himmel, er det ikke noe rom for magisk etterbehandling. Jeg syns bildet blir litt rotete, som det ofte blir når trærne ikke har blader og det er langt mellom greinene. Bildet gir meg ingen wow-effekt.

Jeg vet ikke helt om du ville ha kritikk på bildet, men jeg gir deg det allikevel:)

Dette bildet syns jeg er litt vel "turistisk". Det er fint vær ute, men jeg syns du skal planlegge et litt mer spennende motiv og litt enklere komposisjon. Jeg er litt mer kresen på motiver og tar heller gjerne et bilde for lite enn tusen for mange. Jeg føler at jeg lærer mindre av å knipse villt og se hvor det tar meg, enn å planlegge fremtidige bilder og steder. Slik kan jeg basere videre utvikling og bilder på erfaringer og ikke tilfeldigheter.

Lenke til kommentar

Jo, selvsagt,abbarve, legger jeg det her i BK for å få kritikk og tips. I og med at jeg er helt i begynnerfasen med speilrefleks, har jeg fornemmet at jeg må ta mange bilder og ikke være kritisk til det :) , men se på de i ettertid og lære av innstillingene. Og i tillegg til "fotografering", har jeg lyst til å samle på litt bilder fra nærmiljøet og naturen (f.eks at trær er "rotete" og innviklet...) og trivelige Trøndelag for å lage noen fotobøker på det. (Bare til lokalt familiebruk ja..... Regner aldri med å bli noen "dreven" fotograf...men noe forbedringspotensiale er det sikkert....steg for steg "lære å krype før man går" :yes: ...)

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...